Innestengt bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innestengt bass

Hei. Jeg har nettopp bygget en liten høyttaler på ca 25 liter med et 8" basselement og en AMT mid-tweeter. Problemet er at det er knapt bass i systemet. Det virker som der er bass der et sted inne i kassen, men at den ikke kommer ut på et vis. Hva kan jeg gjøre? lage en port, ev hvor stor?

Takker for svar

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken 8" er det snakk om? Har du fåretatt noen form for beregninger av kassen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg ikke aner hvilket element det er.. Det har tidligere stått i en ESS PS8A høyttaler fra 80-tallet. Den kassen var på ca 53 ltr, og hadde en passiv radiator bak. Denne radiatoren er herpa, og jeg ville bygge en mindre kasse som spilte greit. Kassen er lukket, men lurer på om en port av noe slag ville vært på sin plass? Har ikke beregnet noe ang. kassen. kun gjetting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å bytte om på + og - ?
    hvis du vil prøve med bass refleks,vil eg anbefale ett regulerbart , justere lengden så det passer best til rummet ditt

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra å gå fra så stor "passiv slave" til å gå til så "liten" lukket vil det nok skje endel med bassresponsen. Så hvis du ikke orker bygge større kasser, og kanskje kjøpe deg en ny slave (passiv slave = passiv radiator?). Så er nok det billigste å prøve med litt forskjellige rør ja. Men det er å håpe på litt mye at det skal kunne spille noe i nærheten av den gamle når du reduserer volumet med over 50%.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm.. skjønner at det ikke kommer til å spille optimalt lenger, men greit nok var det jeg håpet på. Spiller det noen rolle hvor i kassen jeg setter porten og hva kan jeg bruke som port? Trenger jo mange forskjellige størrelser og lengder, så kan jeg bruke alle slags rør? ang + og - så spiller jeg kun med en høyttaler, fordi jeg har bare bygget én kasse foreløpig. Så hvis det er fase du tenker på så er ikke det noe problem.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste rør kan brukes. Du kan f.eks begynne med en port på diameter på 8cm og rundt 24cm langt. Da får du en avstemning på 45Hz.. så kan du hvis du har mulighet variere på lengden. Lengre port = Lavere avstemning og kortere gir da høyere. Har du tilgang på noen papp eller plastrør med en gitt diameter så er det egentlig bare å prøve seg frem.

Har den bånddiskant?.. søkte litt på høyttaleren. Og diskanten roses veldig, basser skulle visst være en skuffelse..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i gang med prøving av rør nå, og jeg merker en økning i bassnivået. Foreløpig har jeg kun prøvd med et rør av plast som har en diameter på 3cm. det blir mye blåselyder og veldig kort. Er det en fordel kanskje å ha et lengere rør som har en større diameter? Og ja, den har en bånddiskant som er svært bra. Når du sier at basselementet ikke er av samme kvalitet så tror jeg deg. Føler ikke det er noe å rope hurra for akkurat, men det funker. Kanskje burde det vært erstattet med noe bedre?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erstattning av element koster.. men det er rett som du sier! Større rør gir mindre blåselyder, men må da være lengre for å få samme avstemnings frekvens.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •