Måling av høyttalere - test WinMLS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måling av høyttalere - test WinMLS

Jeg har i kveld lekt meg litt med WinMLS. Dette er min første erfaring med et måleprogram på PC'n, og som antatt har det vært litt prøving og feiling, men det går seg til etterhvert. Jeg håper dette skal bli et nyttig instrument etterhvert for å bli kjent med hva som påvirker lyden og hvorfor.

Ustyret jeg bruker:
    HP Compaq c4010 laptop, AudioBuddy micamp, Creative SB Live! 24-bit USB-lydkort, Behringer ECM-8000 mikrofon.

I første omgang (bl.a. fordi jeg mangler noen kabler) har jeg koblet en ordinær PC-høyttaler til utgangen og målt. Et skikkelig uinteressant case, men her er ihvertfall en skjermdump fra 3 målinger der jeg har skrudd på tonekontrollen:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis gir påfølgende målinger samme resultat, noe som er svært viktig. Variasjoner i de helt lave frekvensene er trolig en kombinasjon av at høyttaleren ikke gjengir noe her i det hele tatt samt vilkårlig bakgrunnsstøy.

Jeg er midt inne i konstruksjonen av hjemmekinoen, så grunnen til at jeg har begynt å surre med dette nå isteden for å snekre videre, er at jeg har kjøpt 4 in-wall høyttalere fra Klipsch. Planen er å prøvemontere høyttalerne og foreta målinger slik at jeg er sikker på at reisverket er solid og at frekvensgangen blir korrekt fra lytteposisjonen.

Hvis det er noen som lurer på noe angående dette programmet, har lyst til å se noen skjermdumper fra andre typer målinger eller lignende så fyr løs. Jeg tenkte jeg skulle bruke noen dager på dette før snekringen fortsetter.

Jeg snakket forresten med Lars Morset (fyren som har laget dette programmet) i dag, og han synes egentlig utstyret jeg har kjøpt inn er litt overkill for formålet. Jaja, 700kr for micamp og 500kr for lydkort er vel ikke akkurat noen krise, men uansett fortalte han at de jobber med å lage en hardware-pakke av noe slag som da er skreddersydd formålet. Noe å notere bak øret for dere andre som har lyst til å måle litt selv, kanskje?

Jeg kommer til å poste noen frekvensresponser fra Klipsch-høyttalerne når jeg har fått prøvemontert de.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Jeg har selv snust litt på trueRTA, men har blitt anbefalt WinMLS. Hvis Morset mente utstyret du hadde var overkill, hva mente han da hadde vært godt nok? Behringer ECM-8000 går jo for å være en rimlig og veldig god målemic som er skal være lineær fra >15hz.

Hvorfor AudioBuddy, og ikke Behringer mic-pre? Er vel ganske likt priset?

Kom gjerne med flere tilbakemeldinger

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor AudioBuddy, og ikke Behringer mic-pre? Er vel ganske likt priset?
    Behringer sin er vel en tubeamp? Ikke noe galt i det, men jeg antok at solid state var mer nøyaktig. Dessuten var AudioBuddy på tilbud akkurat da jeg kjøpte...

Første solide nedtur - jeg fikk en 30-dagers lisens tilsendt på "nivå 2" (se www.winmls.com for priser), og den inneholder ikke waterfall-plot !! Det synes jeg er dårlig. Kommer definitivt til å nevne det i neste mail til de.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går det ann å bruke RadioShack'en som måle-mic og kalibrere den i programmet?
    Den har en "line-out".
    Mener det finnes et Behringer program som bruker RadioShacken som mic.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra hjelpeteksten: "you can apply a correction for the magnitude frequency response of your microphone". Det første du kan teste er å koble til RadioShack'n til mikrofoninngangen på PC'n og se om du kan ta opp lyd med windows sin 'sound recorder'. Jeg aner ikke om resultatet blir i nærheten av riktig...

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo bli rett da, hvis jeg leser av RS'n og korrigerer i softwaren?
    Kan til og med ta med RS'n's (!) feil-visning på lave frekvenser.
    Jeg får ta å prøve en dag da

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et litt basic spørsmål her. Jeg har testet nærfeltsopptak. WinMLS sier at jeg skal plassere mikrofonen pekende rett mot høyttaleren på 1 meters avstand. Jeg antar at ikke avstanden er absolutt, men at jo lenger unna opptaket gjøres jo større innvirkning får rommet.

Så finnes det en modus som heter 'Sound system'. Meningen med denne er at man kan måle alle høyttalerne fra lytteposisjon og sørge for at alle har tilnærmet lik SPL, frekvensgang og delay. Her skal mikrofonen peke rett oppover (i lytteposisjon). Ikke uventet blir frekvensgangen veldig forskjellig fra nærfeltsopptaket.

Skal jeg drite i nærfeltsopptaket og konsentrere meg om 'sound system'-målingen? Er det denne som helst skal være snorrett?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke bare bruke den samme mikrofonen som følger med Yamaha / Denon for romkorrigeringen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den er bra nok for Yamaha/Denon så er den bra nok for oss tenker du? Kanskje det kunne gått. Etter hva jeg husker så er det en vanlig mini-jack tilkobling som kan kobles rett inn i lydkortet. En utfordring er å finne en referanse. Jeg husker ikke helt hvor jeg har lagt den mikrofonen i alt byggerotet mitt, men finner jeg den kan jeg alltids måle samme høyttaler med begge mikrofonene. Referansen ville i dette tilfellet da blitt Behringer ECM-8000. Noen andre som har noen innspill her?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort en del referansetester på ECM 8000, og det er en veldig god mic. Mine 4 ECM 8000 måler helt likt, og det i seg selv er et godt tegn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder "valg av frekvensgang" så behøver den ikke være snorrett. Prøv å fjerne de betydelige avvikene først. Så jobber du deg frem mot en frekvensgang som gir liv og energi til alle typer musikk uten at noe blir pågående. Det er en prosess som tar ekstremt mye tid, men du kan få lyden opp i en klasse der det normalt brukes ekstremt dyrt utstyr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •