Diverse DIY Kabler??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Diverse DIY Kabler??

Med ny receiver snart på vei og vissheten om at anlegget snart skal flyttes til en dertil mye mer egnet plass i huset, tenkte jeg at kanskje jeg også kunne gjøre noe med kabelsalaten som gjerne oppstår på baksiden av anlegget.

Tanken var da å gå DIY og tilpasse alle lengdene selv, men jeg har ingen erfaring med å lage kabler selv og frir da til dere..

I første omgang tenkte jeg på at jeg må ha:

1 stk. Komponentkabel
    2 stk. Coax digital kabel
    2 stk. Signalkabler til subwoofere

Og til slutt, høyttalerkabler hvordan bør jeg terminere de?
    Spader eller bananplugger?
    Har noen bananplugger i dag, men jeg tror nok at jeg heller vil ha noen nye plugger hvor jeg får loddet pluggene fast til kabelen og ikke som i dag da dette er skrudd. Om bananplugger er det som anbefales da...

Lengder og antall finner jeg ut selv, men om noen hadde tips på hvilke plugger og hvaslags kablel som er anbefalt å bruke på de nevnte DIY kabler hadde jeg blitt en glad gutt.

Og om jeg fikk tak i dette hos samme leverandør hadde jo det vært enda bedre.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaa
    Med ny receiver snart på vei og vissheten om at anlegget snart skal flyttes til en dertil mye mer egnet plass i huset, tenkte jeg at kanskje jeg også kunne gjøre noe med kabelsalaten som gjerne oppstår på baksiden av anlegget.

Tanken var da å gå DIY og tilpasse alle lengdene selv, men jeg har ingen erfaring med å lage kabler selv og frir da til dere..

I første omgang tenkte jeg på at jeg må ha:

1 stk. Komponentkabel
    http://avforum.no/forum/showthread.p...ight=komponent

2 stk. Coax digital kabel
    2 stk. Signalkabler til subwoofere
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/20846-betty-ford-signal-cable.html
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/31873-oppdatert-diy-pianoman-signalkabel.html

(for digitalkabel blir det det samme, bare sørg for å ha impedans 75 ohm)

Og til slutt, høyttalerkabler hvordan bør jeg terminere de?
    Spader eller bananplugger?
    Har noen bananplugger i dag, men jeg tror nok at jeg heller vil ha noen nye plugger hvor jeg får loddet pluggene fast til kabelen og ikke som i dag da dette er skrudd. Om bananplugger er det som anbefales da...
    Jeg tror nok det beste er å la dem forbli uterminerte (med mindre du skal flytte/bytte høyttalerne til stadighet). du finner en rekke tråder på dette om du søker.

ta også en kikk på DIY strømkabel:

http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/30872-diy-str-mkabel.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker..

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan kabler med 75 ohm impedans brukes som "vanlig" ananloge kabler? litt kjipt å måtte handle forskjellige kabler når det er billigast å kjøpe ein type kabel for alt(elfa sine kabler blir jo billigere etter 25m...)

biltema har gode billige RCA plugger. dei billigste tar største kabler og er lette å lodde, den som er hakke opp den var litt mindre "vennlig" når det gjaldt lodding. bananpluggene til biltema er greie viss du har ein tjukk ledning som skal inn... nordostflatline kablene sitter dårleg... når det gjelder HT kabler søk etter cat5 DIY cable på google.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •