Messing spikes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Messing spikes

Jeg er en ungdomm som bor hjemme hos mine forelder som til stadighet klager på for høy lyd og min stefar som forsåvidt er litt hifi interesert sa jeg burte skaffe meg spikes, så da sjekka jeg prisene på de , men synes det ville vere galt å betale store summer for noe som er så lett å lage.

Jeg går en skole med tilgang på maskinerings utstyr ,blant annet dreibenker så da fant jeg meg et stykke messing som er et forholdsvis dødt og lett å bearbeide og satte i gang. stilte benken inn på en 30 graders kon og dreia i vei 8 spikes og 8 "bunner".

Kan ikke si jeg merket noe forskjell på lyden , men det hadde jeg heller ikke regnet med , med tanke på at jeg har et forholdsvis billig anlegg.

Her er spikes montert på mine cerwin vega clsc 10 , men er litt usikker på om jeg skal la spissene stå rett på teppet eller om jeg skal bruke "bunnene". det er mur under det grusomme teppet

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor liten flate av spikes som berører gulvet og høyttaler kan jeg aldri tenke meg at det har noe å si hva slags metall de er laget av (nå erter jeg sikkert på meg high-end spikes gutta :wink: )
    Bassen vil nok bli en anelse strammere, men det som merkes mest er nok at vibrasjoner ikke vil gå i gulvet i like stor grad og videre i andre rom. Har du spurt foreldrene dine om de har merket noe forskjell?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm... Nåh!

Ikke alle som opplever en revolusjon med spikes. Har vel mye å si hva slags gulv du har. De som opplever en forbedring merker det stort sett med en tightere bass. (Mindre romling)

Men spørsmålet er vel om dine foreldre ble mer fornøyd??? ;-)

Gratulerer med DIY-spikes forresten!! Ikke noe vits å betale for slikt... Du har jo bevist at det går fint an å lage selv! :-)

Edit: Pokker!!! Marantz slo meg med 2 minutter på den responsen... Hehe!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mye mindre bass som planter seg i gulvet og de under eller ved sidna merker det kanskje mer enn deg.
    Blir mer konket bass i rommet og mindre buldring synes jeg.
    Pulsarpoints i titan under alt

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det anbefales å legge stein eller betong under høyttalerene for å hindre bass i å spre seg, spikes vil som regel ikke hjelpe så mye på dette, men høyttalerene står stødigere og lyden blir kanskje bedre. Men nå har jo du betong gulv allerede så det stopper mye allerede der.
    En sak du kan prøve hvis foreldrene dine forsatt klager er betongheller mellom teppe og høyttaler, også har du gummi mellom høyttaler og betong, da skal endel av vibrasjonene bli 'spist' av gummien, viktig å ikke bruke for tjukk eller myk gummi slik at de står ustøtt da ;-)

Spikes er ikke ment for å hindre vibrasjoner, kontakten med gulvet er kanskje større nå enn når de stod rett på teppet, men stødigheten kan føre til en 'renere' bass som kanskje ikke sprer seg så lett til andre beboere.

Det er virkelig godt håndtverk du har utført her, har selv endel hjemmelaget spikes, men det er ikke jeg selv som har laget dem.

Lykke til med lyden og foreldre!

Are

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig aldri skjønnt helt nytte effekten med spikes hvis man setter spissen ned på meget harde materialer (flisegulv eller marmor heller osv) eller bruker underlags plater av metall for å unngå å skade underlaget. Den beste effekten jeg har hatt med spikes har vært med teppegulv der spissen borrer seg ned i gulvplaten under, og skaper et feste for høytaleren horisontalt og en viss fjerdings effekt pga det høye flate trykket vertikalt. Foretrekker også å bruke 3stk og ikke 4 spikes under hver høytaler, pga for 4 stk vil hoved vekten som regel pga skjevheter ofte ligg mellom to av disse.

Synes også det var fine DIY spikes du hadde lagd deg der mmes.:grin:
    Er ikke sikker på om det hadde blitt så billig hvis man måtte kjøpt in emne man dreier de ut i fra og regner timepris for jobben osv, men når man får en en halvmeter med messing emne gratis, og kan bruke fritiden selv, høres det ut som et godt tiltak.

Skal man dempe bass fra å bli transportert gjennom gulvet, er nokk den beste løsningen å isolere hele gulvet å lage et "flytende" gulv oppå, noe som er med på å absorbere energien i bassen fra å trenge gjennom til taket i etasje under.
    En stor og tunge sten helle som flyter oppå et fleksibelt underlag, under høytaleren kan nokk ha litt den samme dempe effekten, og med å dempe det området hvor energien i bassen er mest konsentrert, kan man nokk få litt demping, selv om man skal være klar over at slike store bølgelengder man har i bass området er ganske gode til å "omgå" hindringer og er derfor vanskelige å dempe.

Den enkleste måten å redusere plagene for omgivelsene hadde nok vært å valgt noen andre høytalere som ikke sender så mye energi ut i de laveste frekvensene som de CV høytalerene du har mmes (og ikke er så gøye å spille høyt med heller), men det blir vel ikke helt den samme lytter opplevelsen lenger i lytterommet heller.....:wink:

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikene skal gjennom teppet til fast grunn, det gir mer "spark" og "fastere/renere" bass.

Mvh

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Pulsarpoints i titan under alt
    Da håper jeg du har dyrt og godt anlegg, eller så har du blitt snakket trill rundt av gutta boys på Hifi-Centeret.

Hvis ikke, er det bedre å legge penga andre steder i anlegget/rommet. IMHO.

En kompis av meg har Pulsarpoints i alu ender CD-spillern sin, og det er en Krell KPS25s...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fine greier mann! Gøy med DIY :P
    Vil du lage 6 stykker og sende de til meg i posten?

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Fine greier mann! Gøy med DIY :P
    Vil du lage 6 stykker og sende de til meg i posten?
    hehe jeg har jo stunder på skolen uten noe serlig å gjøre så kan sikkert få laget noe til deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke titan pulsarpoints under alt. men skal ha under spellern og ampen.
    Poenget med spikes er jo at du skal ha MINST mulig kontakt til gulvet så bassen ikke planter seg ned i gulvet. Ikke for at den skal stå stødig. Høytalern står jo mye mer stødig uten noe under i det hele tatt. Men da kommer bassen rett i gulvet igjen.
    Spikes eller gummiføtter er et must.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil del av anlegget du modifiserer, kjøp heller 2 av disse: http://www.peltor.se/c_headset_FLEX_Alert.htm

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Har ikke titan pulsarpoints under alt. men skal ha under spellern og ampen.
    Poenget med spikes er jo at du skal ha MINST mulig kontakt til gulvet så bassen ikke planter seg ned i gulvet. Ikke for at den skal stå stødig. Høytalern står jo mye mer stødig uten noe under i det hele tatt. Men da kommer bassen rett i gulvet igjen.
    Spikes eller gummiføtter er et must.
    Spikes har mindre kontakt hvis man ser på arealet de har mot underlaget, men fysisk sett så er kontakten akkurat like stor med og uten spikes. Gummi derimot vil dempe vibrasjoner noe som spikes ikke gjør i det hele tatt.

Dette er grunnleggende fysikk som enhver selger av spikes og annen snake-oil ikke har lært ;-)

Are

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mmes
    hehe jeg har jo stunder på skolen uten noe serlig å gjøre så kan sikkert få laget noe til deg.
    Hvor mye vil du ha for 6 stk? + porto. Rett på konto da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Spikes har mindre kontakt hvis man ser på arealet de har mot underlaget, men fysisk sett så er kontakten akkurat like stor med og uten spikes. Gummi derimot vil dempe vibrasjoner noe som spikes ikke gjør i det hele tatt.

Dette er grunnleggende fysikk som enhver selger av spikes og annen snake-oil ikke har lært ;-)

Are
    Spikes hjelper høyttalere som ikke har stiv nok bunnplate til å høres bedre ut

Newcomer mmes sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med tanke på at messing veier en god del og slikt så tror jeg det nesten blir billigere at du tar deg en tur innom biltema å kjøper disse justerbare spikes`ene med gummi puter til 149,-;-)

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=86193

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    300 kr for 8 spikes?
    Dyrt :/

najs de som du lagde, er lyden " bedre" nå ? :P

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk gummi!;-)

Gummiknotter hjelper mye mer enn spikes om man har som mål at lyden ikke skal spre seg til andre rom!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gummi på biltema