BEL 2.0 og BEL senter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 158
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL 2.0 og BEL senter

Har lyst til å bygge senter og et par mindre versjoner av 2.5 som jeg allerede har bygget.

Tenkte ha en egent tråd for dette.
    Har lest litt om dette rundt i andre tråder, men det er vanskelig å finne fram til igjen.
    Vi ha diverse synspunkter på dette.

BEL 2.0
    -Refleks eller trykkkasse
    -Med eller uten ambience diskant
    -Idèer til delefilter

Senter
    -Refleks/trykkammer
    -Delefilter
    -liggende eller stående

noen andre som har ideer?
    Jeg må si at når det kommer til delefilter så er jeg blank, men meget lyst til å lære (er utdannet serviceelektroniker, så er ikke ukjent med elektronikk).

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg og lyst til! Skal om ikke så lenge nå, bygge BEL 2,5mkII, men hadde jo vært skikkelig stas å fått et fullt surround oppsett av BEL!

Men jeg syntes jo at Center skal være liggende da!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Dette har jeg og lyst til! Skal om ikke så lenge nå, bygge BEL 2,5mkII, men hadde jo vært skikkelig stas å fått et fullt surround oppsett av BEL!

Men jeg syntes jo at Center skal være liggende da!
    Gled deg! sannsynlighetetn for at du blir skuffet må være astronomisk liten

Jeg og vil den skal være liggende, da den blir for høy i forhold til lerret når den står på høykant, men det er noen som mener diskanten får liten horisontalt spredning når den har 1 bass på hver side. Vil gjerne ha synspunkter på dette, da dette er noe av det jeg er mest usikker på sammen med delefilter.

Newcomer oogieboogie sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder også interesse her.. Har liten (les: ingen) erfaring med høyttalerbygg, men tenker bel er et bra sted å starte.. Håper det kan komme noen konkrete planer rundt BEL Center ut av dette.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder delefilter til 2.0 er det ikke da greit å bruke delefilteret til 2.5MKII (utenom den nedre bassen)? evt. dempe diskanten en smule? jeg vet ikke hva delefrekvensen på de forskjellige elementene er heller.

På senter kan man vel bruke det samme, men her blir det vel neppe nødvendig med noen demping på diskanten i det hele tatt, siden de to bassene vil spille samme frekvens og da få en teoretisk spl på 91.5db. men hvordan den da lavere resistansen disse får vil påvirke dette, vet jeg ingenting om..

Sitat Opprinnelig postet av oogieboogie
    Jeg melder også interesse her.. Har liten (les: ingen) erfaring med høyttalerbygg, men tenker bel er et bra sted å starte.. Håper det kan komme noen konkrete planer rundt BEL Center ut av dette.
    Det er i allefall veldig moro, det er sikkert. men det er greit å få lånt, eller fåen bekjent med ordentlig bordsag til å kappe platene skikkelig, da er resten veldig enkelt, og du slipper å bli drittlei med en gang

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Når det gjelder delefilter til 2.0 er det ikke da greit å bruke delefilteret til 2.5MKII (utenom den nedre bassen)? evt. dempe diskanten en smule? jeg vet ikke hva delefrekvensen på de forskjellige elementene er heller.

På senter kan man vel bruke det samme, men her blir det vel neppe nødvendig med noen demping på diskanten i det hele tatt, siden de to bassene vil spille samme frekvens og da få en teoretisk spl på 91.5db. men hvordan den da lavere resistansen disse får vil påvirke dette, vet jeg ingenting om..

Det er i allefall veldig moro, det er sikkert. men det er greit å få lånt, eller fåen bekjent med ordentlig bordsag til å kappe platene skikkelig, da er resten veldig enkelt, og du slipper å bli drittlei med en gang
    Problemet med det som skisseres over er at den nederste bassen bidrar ganske langt opp, men ikke HELT opp til der diskanten tar over. Rundt 1000Hz forekommer nemlig noe som kalles baffelstep, der spredningen går over (gradvis) fra å være rundtstrålende til å være mer og mer direktiv. Det betyr at mer av energien rettes fremover mot lytteposisjon. Selv om man fjerner den nederste bassen, og demper diskanten, så vil baffelstep for den andre bassen "henge igjen" mellom 1000 og 3000Hz, slik at man da vil få en topp i frekvenskurven i dette området. Dette kan dempes på delefilteret til den gjenværende bassen med en baffelstep-kompensasjon (en form for notch-filter) i filteret, noe som også er det man har gjort tidligere for BEL 2-veis.

Ønsker man symmetrisk spredning på en MTM-basert senter, så er for øvrig også dette veien å gå, altså baffelstep-kompensasjon, og et filter som sannsynligvis vil ligne mye på filteret for 2-veis BEL.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men da ser jeg ikke helt håpløst på dette
    men et Notch filter, det er? båndpassfilter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men da ser jeg ikke helt håpløst på dette
    men et Notch filter, det er? båndpassfilter?
    Et notch-filter er et filter som demper litt i et bestemt frekvensområde. Jeg er ingen ekspert på dette, men det virker litt som en liten EQ. Det er også andre måter å dempe baffelstep på. Uansett vil det siden man kjører med bare en bass være nødvendig å dempe omtrent fra 1000Hz og oppover, noe som selvfølgelig senker følsomheten på høyttaleren.

Dette kan Snickers-is mye mer om enn meg.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig intr tråd... Vil følge denne nøye

mvh

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt lett på Google, og et Notch filter er det samme som båndstopfilter

Med tanke på at BEL 2.0 etter min mening hovedsklig blir en bakhøyttaler i et surround oppsett, så blir jeg å lage trykkammer til denne, rett og slett fordi kassen blir mindre.
    Tenkte sette i gang med kassene om ikke veldig lenge, slik at det blir noe fremdrift i denne tråden. (jeg er desverre beryktet for å være treg )

Angående delefilter så lager jeg et BEL 2.5MKII filter (bare øvre bass og diskant) og hører og måler hvordan det låter og bearbeider filteret derifra. Regner med det blir en justering i 1000-3000hz området slik Roffe beskriver, samt en justering av diskant nivå.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Baffle step

Fant et program som simulerer baffle step, så hvis det er korrekt så er det jo ikke så ille å korrigere
    legger ved en simulering av før og etter:

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    snedig.. Er det freeware\shareware og har det et navn? Edge?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et program som simulerer baffle step, så hvis det er korrekt så er det jo ikke så ille å korrigere
    legger ved en simulering av før og etter:
    Så jo snedig ut det, Britax!

Hjemmesiden er her: http://www.tolvan.com/edge/

Har et lite spørsmål. I det simulerte baffelstep-kompensasjonsfilteret (circuit 1) er det tegnet inn en motstand R1. Det står at denne skal tilsvare impedansen til høyttalerelementet. Betyr det at motstanden i tegningen representerer høyttaleren, slik at det kun er L og R2 som utgjør filteret? Grunnen til at jeg spør er at en R1 tilsvarende elementets impedans i parallell med elementet vil omsette en masse varme. I så fall er dette et dårlig filter... Men er det slik jeg håper, så er som sagt R1 en enkel approksimering til elementet. Da er jo baffelstep-kretsen temmelig enkel.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for link!

Må da være elementet. Står på det screenshottet på siden at "..for more accurate compensarion, also consider complex impedance of a loudspeaker driver, try.. (ett eller annet simulerings prog)". Det tolker jeg til at det er en enkel tilnærmelse hvor de bruker nominell impedanse som R1.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Så jo snedig ut det, Britax!

Hjemmesiden er her: http://www.tolvan.com/edge/

Har et lite spørsmål. I det simulerte baffelstep-kompensasjonsfilteret (circuit 1) er det tegnet inn en motstand R1. Det står at denne skal tilsvare impedansen til høyttalerelementet. Betyr det at motstanden i tegningen representerer høyttaleren, slik at det kun er L og R2 som utgjør filteret? Grunnen til at jeg spør er at en R1 tilsvarende elementets impedans i parallell med elementet vil omsette en masse varme. I så fall er dette et dårlig filter... Men er det slik jeg håper, så er som sagt R1 en enkel approksimering til elementet. Da er jo baffelstep-kretsen temmelig enkel.
    Jeg har ikke fått satt meg mere inn i dette, men regner med du har rett.

for slik JEG ser det så er spolen slik at den begynner å sperre ved ca 200hz og jo mer den sperrer jo mer av signalet går gjennom motstanden i paralell med spolen og blir derfor dempet. jo større motstanden er, jom er demping over 200hz+.

Dette er slik JEG synes det ser ut til at kretsen fungerer, og det er slik jeg vil prøve å utføre det i praksis.
    Skal til å kjøpe en plate 19mm MDF i dag og så kapper jeg til plater i kveld tenker jeg.
    går for ca 15liter volum på kassene og lurer på å lage skrå topp bak ala MKII på 2.0 kassene. om det blir noe ambience diskant det noen gang gjenstår å se

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden vi som stod bak BEL i utgangspunktet ikke har kunnskap (meg) eller tid (Snickers-is) akkurat nå til å gjøre skikkelig jobb med BEL 2-veis og/eller senter, så er det prisverdig at noen nå tar grep.

Fint om dere deler filterskissene med oss andre når dere er fornøyd med lyden. Det er mange som har elementer til senter og 2-veis som venter på filtre.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kappet platene til BEL 2.0, Senter er jeg ikke ferdig med enda, må jo ha noe å gjøre i morgen og

Legger og ved tegninger til 2.0 og senter.
    Volum på senter er ca 30liter
    Jeg har laget skrå topp bak som dere ser på bildet. Den er helt lik som på 2.5MKII

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senter

Da har jeg fått kappet til platene til senteren og
    Når jeg ser på den nå så tror jeg at jeg skal sette en avstiver på midten i tillegg.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Britax bygger her er jo en 2.0 med tanke på hjemmekino. Personelig er jeg en stereofreak og ser heller for meg en BEL 2.0 stativhøyttaler. Jeg går ut i fra at det da er mer hensiktsmessig med bassreflex?

Vil dette i såfall kreve noen endringer i filteret? I såfall burde vi lage 2 versjoner, en BEL 2.0 bakhøyttaler, og en 2.0 stativhøyttaler.

For de som har BEL 2.5 MkI legger jeg her ved en kassetegning av en enhet med samme volum som Britax sin versjon. Denne burde se stilig ut sammen med 2.5 MkI... Den blir 50 cm høy, plassert på 50 cm stativer havner altså diskanten i riktig ørehøyde i forrhold til sweetspot...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal gå greit å bruke samme toveis delefilter til henholdsvis bassrefleks og trykkammer. Delefrekvensen er jo mellom diskant og mellomtone, LANGT høyere enn bassområdet der kasseavstemmingen påvirker delefilteret.

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •