BEL 2.0 og BEL senter - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 158
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @Low-Q

Hvis man bruker samme filteret til 2 veis, ved bare å fjærne bassdelen, vil man ikke da få problemer med baffelstep? Filteret er jo lagd for at kun det ene elementet skal spille mellomtone... Vil ikke da 1000 hz og ned gradevis bli avtagende i styrke?

Eller er jeg helt utpå åkern ?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    @Low-Q

Hvis man bruker samme filteret til 2 veis, ved bare å fjærne bassdelen, vil man ikke da få problemer med baffelstep? Filteret er jo lagd for at kun det ene elementet skal spille mellomtone... Vil ikke da 1000 hz og ned gradevis bli avtagende i styrke?

Eller er jeg helt utpå åkern ?
    Jeg har gjort akkurat dette, men byttet ut en motstand (5.6ohm byttet med en 3.3) i delefilteret til diskanten.
    Har gjort en enkel måling og det er ikke noe problem, det som er problemet hos meg er at diskanten stiger jevnt opp 10db(!!) fra 6-20.000hz, så der er det noe riv ruskende galt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Jeg har gjort akkurat dette, men byttet ut en motstand (5.6ohm byttet med en 3.3) i delefilteret til diskanten.
    Har gjort en enkel måling og det er ikke noe problem, det som er problemet hos meg er at diskanten stiger jevnt opp 10db(!!) fra 6-20.000hz, så der er det noe riv ruskende galt.
    Hmmm.... Nå har jeg ikke delefilteret foran meg, og ser ikke helt for meg hvilken motstand du snakker om her. Men hvis du ikke får samme 10dB hevingen med den originale motstanden, så er det sannsynlig at den motstanden ikke kan endres uten å endre de andre komponentene også.

Personlig ville jeg vel lagt inn et L-pad dempeledd foran diskanten og faktisk forsøkt å gjøre baffelstepkompensasjon i delefilteret. Ellers vil det nok gå tapt en del nivå i øvre bass og nedre mellomtone, selv om man kompenserer med en subwoofer.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, tenker det samme jeg, men trodde det var en L-pad de 2 motstandene som er i diskant filteret.
    Noe baffel kompensasjon ser jeg ikke behov for (se frekvensmålingen).
    Men diskantfilteret må det gjøres noe med.

målingen er tatt med ca 60cm avstand fra elementet med rockwool som vegger for å forsøke å få vekk mest mulig refleksjoner, men regner med rommet har en del betydning i de lave (<100Hz) frekvensene likevel.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å ta form

Newcomer Smooopz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2.0 & senter :)

Ka det ble til? er det bere og ta vekk bass elementet og tilhørende filter? eller vart det forandringer i filteret?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg satt å surfet her på forumet tidligere i kvel opdaget jeg en link som førte meg hit http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...41%20&cart_id=. Så jeg fant ut at det er noe jeg vil har fom finish på min Bel Center. Er det noen som forstår seg noe på kostnadene på dette????

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Da jeg satt å surfet her på forumet tidligere i kvel opdaget jeg en link som førte meg hit http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...41%20&cart_id=. Så jeg fant ut at det er noe jeg vil har fom finish på min Bel Center. Er det noen som forstår seg noe på kostnadene på dette????
    Tjah... Så vel ikke problematisk ut, sånn prismessig. Tror du trenger to pakker til et par BEL 2.5 (både mkI og mkII). Har aldri jobbet med slik klebefolie, men tipper følgende gjelder:

* Puss kassene grundig først. Folien har nok tapettykkelse, og alle ujevnheter synes gjennom.

* Du bør nok grunne MDFen for å få limet til å bite godt (MDF er ekstremt porøst og sugende, og KAN gi problemer, spesielt i plateendene. Bruk en farge som passer til folien.

* Vær nøye med å stryke på folien med hendene så du unngår bobler. Får du bobler, bruker du en nål og stikker hull på og stryker dem ut. Da er det også greit at malingen under har passende farge.

* Pene kanter kan være en utfordring. Eneste måte å få dette fint på er å skjære til svært nøye kant i kant med platene.

Jeg har som sagt lite erfaring med dette, men som med alt annet: Er man nøye, så får man fint resultat. Vil også anbefale å forsøke på en prøveplate først, og dessuten begynne bak på høyttaleren, slik at man lærer av sine feil innen man når den meget synlig fronten. Planlegg jobben grundig før du setter i gang.

Lykke til!

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hjemmesidene til DC-Fix står det at det er mulig å løsne og feste opptil flere ganger. Folien er forholdsvis tynn. Har kjøpt en rull som jeg tenkte bruke på mine ex-BEL, men kom ikke så langt at jeg fikk brukt det. Det har eikelook. Noen som vil ha det?

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så denne folien selges kun i pakker på 5 meter? Som da tilsier 185kr.
    Eller 185kr per meter?

Takk for miniguiden Roffe! Men hva slags grunning?...Maling for så å pusse ned...?

Tror nok jeg trenger kun 3 meter til min Bel Center. Så har jeg noe å prøve med først.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunning ville jeg påført med pensel, fordi man da lettere kan mette sugende områder med malingen. Man bruker en vanlig, relativt matt maling til dette (husker ikke om jeg brukte olje- eller vannbasert til dette, men er 70% sikker på at det var matt, oljebasert interiørmaling. Jeg har imidlertid ikke grunnet for å lime folie oppå, og vil tro at det kan lønne seg med en silkematt maling til dette, siden jeg tipper limet på klebefolien fester bedre på slike flater enn på den helmatte grunningen som er vanlig når man skal grunne for videre maling etterpå).

Det er viktig å pusse ned FØR malingen. Tørk nøye av pussestøvet etterpå. Etter at grunnngsmalingen er tørket kan du også stryke over med fint pussepapir, men har du malt jevnt, så skulle ikke det være nødvendig. Det viktigste er at de grunnede flatene er tørre, rene og frie for støv, slik at limet biter best mulig.

Tips: Proffene hos fargehandlerne sitter ofte på mye nyttig kunnskap. Lignende folier er også ofte å få kjøpt hos dem, så det kan lønne seg å spørre der om hvordan de mener flatene bør være for å sikre et godt og varig resultat. Spør og grav, og takk for hjelpen ved å kjøpe maling og pensler der. Da sikrer man også at man får god hjelp neste gang man kommer innom. Husk også at billigpensler hos Rema og lignende ofte er for stive, i tillegg til at de ofte røyter (og slike tynne hår i malingen skaper mer ujevnheter enn man skulle tro).

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Va just nu i byen og kjøpte en halvliter "heft-grunning", ekpiditøten anbefalte meg å velge denne. MEN den er HVIT! Vi det ha noen ting å si hvis jeg skal ha sort vinyl utenpå?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går som regel å få brukket til riktig farge. HVis du ikke har åpnet boksen, så kan du sikkert bytte den. Får du vinylen til å dekke perfekt, så har det ingenting å si.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter roffe med å kjøpe gode penseler. Har erfart flere ganger at det løser små hår fra penselen og det er utrolig irriterende. Men det skal sies at det også har hendt når jeg har brukt dyre pensler fra jotun.(dog ikke så ofte) Men det blir MYE mer arbeid hvis en pensel starter "røyte".

Jotun sier at man ikke skal påføre det første strøket med rulle. Siden en rulle blander mye luft i malingen , slik at det kan ligge luft under malingen. Det kan også komme helligdager (steder som ikke er malt). Man ser ikke alle med det blotte øye ,men du kan se med et forstørrelsesglass så ser du sikkert et par pirkker.

På det andre strøket og utover er det helt greit å bruke en rulle. Det skal dog sies at man får veldig lite maling på hvis man bruker rulle , så man må nok påføre et strøk til for å få samme malingsmengde.

Ved sprøyte så må man passe på å få en like tykk malingsfilm på hele overflaten. Somregel så blir det litt for mye sidene og for lite i midten. Husk også å rengjør utstyret skikkelig etterpå! Det er mye sprøytemalingsutstyr som har blitt ødelagt fordi det ikke har blitt rengjort skikkelig etterpå.

Bruk tynner og kjør det igjennom hele systemet i en god stund for å rengjøre godt.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha mange lag med grunning?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mardil
    Skal man ha mange lag med grunning?
    Nei, poenget er å gi grunnlag for feste for det som er oppå. Ett til to lag holder.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Blir mange spørmål når man er fersk på dette temaet.
    Så, Tror nok jeg satser på å legge på 2 lag grunning, men etter det siste laget, skal jeg pusse med fint eller litt groft papir?
    Etter det første strøket bruke jeg 240papir å pusse ned med.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    240 er sikkert grei korning. Viktig at du ikke pusser deg ned gjennom malingslaget, så slipepapiret bør ikke være for grovt.

Active mardil sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan bør man gjøre det med demping i center'n? Bare fylle hele kassen med vatt? Har kjøpt en pose på et halvt kilo. Så jeg tror ikke det blir for lite

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bassreflekskasse skal ikke fylles med vatt. Det normale er at den kun har demping i et lag på innsiden av veggene, og svært lite eller ingenting på frontplaten. Det er viktig at luften kan strømme fritt fra baksiden av bassmellomtoneelementene til den indre munningen på bassrefleksrørene.

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •