DIY kabler meg her og der!! Her er hva jeg gjør og mener...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY kabler meg her og der!! Her er hva jeg gjør og mener...

Ser jo at det er blitt kjempepopulært å lage egne kabler, noe jeg synes er klokt!! De som selger kabler kunne sikkert solgt sand i Sahara! Og uten tvil er det økonomi i å lage kabler selv... Men jeg er uansett kabelskeptiker over min hals! Om kablene holder en VISS kvalitet, har jeg ingen tro på gull-pletterte plugger, hvorvidt den ene kabelen har større kapasitans eller induktans (målt i promille), antall oksygenatomer, osv.....
    Skjerming og tverrsnitt!! To stikkord!! Hold beina på jorda, og prioriter penga på høyttalere, forsterkere og sånt! Det er der det monner... Ingen kabler i verden kan gjøre et dårlig anlegg bra!!!!

Når det gjelder hjemmemekking følte jeg bare at jeg måtte legge ut noen bilder av hva jeg gjorde ferdig i kveld, like før by:larm braker løs her i Tromsø... For de som lurer... Dette er innsiden av en stagebox til en scenemulti. Her kommer alle mikrofonlinjene fra scena på lillesalen i Kulturhuset. Det er ca. 45 meter multikabel (signal) ned til mix. Hørte vi hvorfor og hvor balansert signalføring finnes?? (Dette er en LITEN scene...) ;-)

Tro meg... Det skjer ofte at det kommer en HiFi-dust og spør om hvilke kabler jeg bruker, hva de koster, hvor lite oksygen det er i kobberet, hvor mange barn som døde i tilvirkningen osv. Jeg svarer: MAX kr 10,- pr. meter!!! Den kabelen som er lettest og mykest å kveile!! Hvor mye oksygen?? Gullplugger?? Få deg et liv!!!

Jeg jobber som lydtekniker, både Live og i studio... La oss si det sånn...vi bryr oss ikke veldig mye om kabler, bare de virker!!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke kabler jeg bruker, hva de koster, hvor lite oksygen det er i kobberet, hvor mange barn som døde i tilvirkningen osv.
    Haha veldig bra skrevet Hvis du vil terge på deg noen hifijunkies post dette inlegget på hifisentralen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Haha veldig bra skrevet Hvis du vil terge på deg noen hifijunkies post dette inlegget på hifisentralen
    Bare pass på at dem ikke kommer og brenner ned huset ditt i den almektige Hi-fi åndens navn!! :-P

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Ingen kabler i verden kan gjøre et dårlig anlegg bra!!!!
    Dette er vel et glimrende resyme som har i seg noe av essensen i det man vel egentlig diskuterer i kabel debatten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart det der med kabler. Jeg er selv kabelskeptiker og har nok teorikunnskap til å avvise det meste av hørbare forskjeller mellom kabler på faglig grunnlag.

Og likevel er det rart hvordan et kabelbytte kan overraske og låte annerledes enn man håper/tror/forventer. Jeg må si at jeg aner ikke hvorfor det oppleves slik. Det er ingen rasjonelle grunner til det. Placebo? Kanskje.

Jeg har begynt å kable om anlegget med DIY-kabling den siste tiden, og har fått meg noen overraskende opplevelser. Jeg har ingen gode forklaringer. Kanskje matching mellom utstyr og kabler kan ha mer å si enn man først antar. Siden kabeltweaking med DIY-kabler er relativt rimelig, så kommer jeg til å fortsette med dette. Akkurat nå er det signalkabel mellom pre-out (RCA) på receiver og Midgard monoblokker (XLR) som volder litt hodebry. Det er noe som ikke ble helt som forventet med Blackworm-kabelen min, og jeg kommer nok til å bytte tilbake til billig Clas Ohlson-kabel med adapter en liten stund, bare for å se om det gjør en forskjell, eller om det er en slags omvendt placebo som har funnet sted (kanskje jeg ubevisst forventet en forbedring, og når den ikke finner sted, så oppfatter man lyden som dårligere). Det er jo en mulig forklaring.

Det er ikke enkelt, dette.

Men er det noe dette har lært meg, så er det å være litt ydmyk i forhold til hva andre opplever. For endringene i lydkvalitet OPPFATTES som høyst reelle. Og da er det vanskelig å avfeie dem med teori som eneste våpen. Man må prøve litt i praksis selv for å skjønne at de som hevder at kabelforskjeller er viktige ikke mener å fare med tull og fanteri. Beskyldes man for løgn i en slik situasjon, så er det ikke rart kabeldebattene blir opphetede.

Når det gjelder gullforgylte flater: Jeg har noen gamle releer i en gammel DIY preamp som har anløpet så mye at de ikke gir kontakt lenger. Så sånn sett synes jeg gullplugger har litt å si. Det passer godt inn i min "better safe than sorry"-filosofi.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt er det ikke, men to ting svikter sjelden: Er det dyrt eller hjemmelaget, så blir det som regel bra

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb
    Enkelt er det ikke, men to ting svikter sjelden: Er det dyrt eller hjemmelaget, så blir det som regel bra
    Ingen regel uten unntak. Jeg har noen mislykkede prosjekter liggende også... Laget en gang en op-amp-basert forsterker for kontorpulten som fikk så mye brum at jeg ikke engang orket å lytte til den... Og modifiseringen min av pluggene på den rosa Biltema-kabelen resulterte tilsynelatende i degradering av lyden(!), selv om det eneste jeg trodde skulle være resultatet var at pluggene skulle bli mindre trange å få på (noe de også ble).

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Er også blant kabelskepikerne, min erfaring er at signalkabelen er mer utsatte en høytalerkablene, de er nok mer utsatt for støy. Har ved flere tilfelles sett kabler jeg mener er feilkonstruert, min erfaring er at eventuelt skjerming av kablene bare må jordes i den ene enden, dette har jeg erfart flere ganger, bla på min topfuel bike her har jeg div sensorer som registrere bla turtall ,trykk etc . Her kunne jeg se tydelig støy på avlesningene før jeg fjernet skjermen fra jord på sensorsiden.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dang. pent arbeid. Koster du på deg krympestrømpe å greier! Hva er ditt favoritt merke innen multikabel?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Er også blant kabelskepikerne, min erfaring er at signalkabelen er mer utsatte en høytalerkablene, de er nok mer utsatt for støy. Har ved flere tilfelles sett kabler jeg mener er feilkonstruert, min erfaring er at eventuelt skjerming av kablene bare må jordes i den ene enden, dette har jeg erfart flere ganger, bla på min topfuel bike her har jeg div sensorer som registrere bla turtall ,trykk etc . Her kunne jeg se tydelig støy på avlesningene før jeg fjernet skjermen fra jord på sensorsiden.

Forskjell på skjerming og balansert da.
    Og jeg ser faktisk grunnen til å skjerme høyttalerkabler. De kan jo påvirke signalkablene om de ligger tett.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjerm

Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Forskjell på skjerming og balansert da.
    Og jeg ser faktisk grunnen til å skjerme høyttalerkabler. De kan jo påvirke signalkablene om de ligger tett.
    Beklager men denne var jeg ikke med på, det jeg snakker om er skjerm som er i tillegg til signalkablene. Jeg vil tro at det er enklere og skjerme signalkablene , men du kan sikkert skjerme høytalerkabalene hvis du jorder den i den ene enden. Brukes skjermen som signalkabel tror jeg det blir feil , et problem med skjerm er at den kan oppføre seg som en antenne. Er ingen ekspert på støy, men det er min oppfatning.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Beklager men denne var jeg ikke med på, det jeg snakker om er skjerm som er i tillegg til signalkablene. Jeg vil tro at det er enklere og skjerme signalkablene , men du kan sikkert skjerme høytalerkabalene hvis du jorder den i den ene enden. Brukes skjermen som signalkabel tror jeg det blir feil , et problem med skjerm er at den kan oppføre seg som en antenne. Er ingen ekspert på støy, men det er min oppfatning.
    Tankegangen er at signalkabler lett tar støy inn, derfor er det fornuftig å skjerme de. men i balanserte overføringer har du en skjerm samt "common mode cancelation" som forhindrer støy.

Så.. Om man har sårbart utstyr som kan få støy inn må man også tenke på hva som kan støye ut. Derfor ser jeg nytteverdien av og skjerme høyttalerkabler. Selv om jeg ikke gjør det selv :P

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobber som lydtekniker, både Live og i studio... La oss si det sånn...vi bryr oss ikke veldig mye om kabler, bare de virker!!
    Hmm, er du døv ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis han hadde vært døv , så tror jeg ikke han hadde jobbet som studio/ live - teknikker

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludomaniac
    Hmm, er du døv ?

He he tenkte det samme. Kabler låter forskjellig slik er det bare. om det lønner seg å betale over en viss sum der imot vet jeg ikke har ikke tørt å teste i tilfelle det skulle gjøre det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    larm braker løs her i Tromsø... For de som lurer... Jeg jobber som lydtekniker, både Live og i studio... La oss si det sånn...vi bryr oss ikke veldig mye om kabler, bare de virker!!
    Personlig foretrekker jeg musikk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rigge til lydgjengivelse i live sammenheng og i en stajonær tweakbar hifi sammenheng er vel to vidt forskjellige verdener. Skjønner godt at det er viktig at de flere titalls mic og forsterker osv kablene virker som de skal er førsteprioritet i live sammenheng, alle som har hatt ansvaret for slike ting skjønner vel hvordan det er å ikke ha disse tingene i orden når allt bare må fungere.

Det sier vel seg selv også at det ikke nytter å tweake så mye i disse sammenhengene heller, hvor ting skal fort rigges opp ned osv. og ikke samme oppsettet nødvendigvis benyttes hver gang . Det er vel ikke dermed sagt at det ikke er viktig med riktig utstyr og kabel matching hifi sammenheng, men ettersom man også spiller av mye av inspillingene som er foretatt live og med fagfolk som ikke matcher kabler og er fornøyd bare de er robuste og virker når de skal, så kan man jo tenke tenkel litt hvordan faktorer nermest kilden spiller inn, og hvordan man børr prioritere de marginale forskjellene man ofte så vidt bare skjelner med nitidig lytting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sies vel også på folkemunne at de mest eksentriske hifi entusiastene ikke drar på konsert, fordi de ikke hører på musikk, men på lyd. I noen tilfeller er dette dessverre sad, but true!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mye av det knottpøbelen sier, som skiller, hifi/high-end fra PA.
    Ikke noe mere å si egentlig, kabler er å blir en gåte, noen er bedre enn andre, på sine egne måter, hvert til sitt bruk.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg!! Vi dødelige og utskjelte i Live-verdenen hører også forskjell på kabler! Og i enda større grad på utstyr! Men som en klok mann nevnte, så prioriterer vi først og fremst stabilitet, og så bruker vi ofte mye tid på vinteren for å lage systemer som er raske å rigge opp, og å tweake og tune på systemene mm. Og for de som ikke vet det, så bruker vi ofte mye tid for vi i det hele får artister til lydprøve, for å få anlegget til å spille som best i det aktuelle lokalet osv....
    Når det gjelder kabler som vi benytter er lydforskjellene så små at de ikke har praktisk betydning. Nå snakker jeg om kabler som vi bruker... Ikke de vi har forkastet!!! Vi er tildels veldig kvalitetsbeviste. Dessverre er det en del folk som driver med dette på hobbybasis og ødelegger ryktet til oss i bransjen. Det er gjerne disse dere ser med utstyr fra Behringer, Alto, Peavey osv. Her finnes ingen billige snarveier. En god PA-rigg for et LITE klubblokale koster fort flere hundretusener... Da inkluderer jeg kabler, mikrofoner mm.
    På scena mi i dag...en middels klubb... Mixebord til ca 1 mill, effekter for ca 250k, multikabel for 150k, splittskap for 100k, amper for 500k, høyttalere og monitorer for 500k, mic'er, kabler, stativer for 100k.
    Er da dette nødvendig? Tja... La det være en annen diskusjon...sliten nå jeg..og ennå to dager til...

Hvilke multikabler jeg foretrekker? Mogami!! Fordi den er bra!!, og samtidig myk og fin å kveile opp. Klotz leverer også kvalitetskabler til alle formål. Plugger er nesten ensbetydende med Neutrik. Dette både som XLR, Jack og Speakon, og en og annen Phonokabel. Når det gjelder multikontakter er det LK eller Link som gjelder. Harting er mye brukt, men er i ferd med å forsvinne mer og mer, da det dessverre ikke har så lang levetid. Siemens-multikontakter er det nesten bare NRK som benytter fortsatt, men prøv å få Krinken til å bytte standard!! Hehe.. God natt!!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •