Oppdatert! DIY the pianoman signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppdatert! DIY the pianoman signalkabel

Her kommer noen bilder av min nye signalkabel "the pianoman" (og main in pre out "loop" heretter bare kalt "the pianoloop")

Kablene er laget av:
    * Stinger signalkabel (1,5meter), huff, den heter noe med queen og er dobbelskjermet.
    * SKjermestrømpe fra elfa 6,0mm*2m.
    * Rca-plugger fra Clas Ohlson (8 stk).
    * loddebolt på 100 watt fra privat husholdning.

Hovedtanken var å kjøpe
    -Tara Labs Missing link kabel (også kalt the rca link) 400 ,-
    -TARA LABS Prism 300a Kabel 498,-
    total kostnad= 898,-

Men det ble til at jeg laget mine egne kabler:
    - 8 stk rca plugger fra CO 198,-
    - 2meter skjermestrømpe fra elfa 64,-
    - 1,5m Stinger signalkabel (35kr/m) 52.50,-
    - arbeid 2 timer
    total kostnad= 314.50,- + 2 timers arbeide.

Konklusjon; har spart kr. 583.50,- på å lage min kjøre DIY "The Pianoman" kabel, og DIY "the Pianoloop"..

Bilder vil komme i løpet av 08.02 da kameraet er tomt for strøm at the moment :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan si meg hvor de selger de berømte neutrik-pluggene?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo bra ut. Hvor har du kjøpt Stinger-kabelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stinger-kabelen ble kjøpt på Bilstereospesialisten i Tromsø. Husker ikke helt hva den heter. Noe med queen.... Dobbel skjerming, styrestrøm og meget knæsj farge burde avsløre hvilken kabel det er snakk om hvis man snakker med forhandler. Kostet 35kroner/m som jeg har nevnt. Takker forresten

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    Noen som kan si meg hvor de selger de berømte neutrik-pluggene?
    PRO-instrumentsjapper (Multima/Benum/Filter osv).
    eller på nettet. Elfa.se f.eks.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Knottpøbel vet hvor jeg kan kjøpe disse pluggene i tromsø. Du som i likhet meg holder til her??

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Knottpøbel vet hvor jeg kan kjøpe disse pluggene i tromsø. Du som i likhet meg holder til her??
    Ja. Ring Lydproduksjon Tlf: 40 00 19 18 eller se www.lydproduksjon.com
    Eller Audionor Tlf: 77 67 64 04 eller se www.audionor.no

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    PRO-instrumentsjapper (Multima/Benum/Filter osv).
    eller på nettet. Elfa.se f.eks.
    Kjøpte mine på elfa, tror jeg betalte rundt 13,- pr stk når jeg kjøpte 100 stk, det kjipe er at når jeg skulle ha noen flere så hadde de bytta design på dem, ikke så veldig forskjellig men det er litt irriterende å måtte passe på hvilken type man bruker, ser dumt ut med forskjellig plugg på venstre og høyre feks.
    Skulle vært nytt modellnr på dem når de endrer noe :-|

Are

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette kun xlr-plugger? eller leverer de rca også? Har du du har vel ikke 4 til overs are_e?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette kun xlr-plugger? eller leverer de rca også? Har du du har vel ikke 4 til overs are_e?
    Er det RCA-plugga du er ute etter(Altså Phono...)? Hmm... Det vet jeg ikke om de jeg nevnte har på lager... Ikke vanlig i vår bransje det, vet du! Stort sett XLR det går på der...
    Men du kan sikkert bestille disse hos Benum, Elfa, eller noen! :-)
    Uansett... Neutrik sine RCA-plugger er fine å lodde på de, sammenlignet med andre drittplugger jeg har jobbet med... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Er det RCA-plugga du er ute etter(Altså Phono...)? Hmm... Det vet jeg ikke om de jeg nevnte har på lager... Ikke vanlig i vår bransje det, vet du! Stort sett XLR det går på der...
    Men du kan sikkert bestille disse hos Benum, Elfa, eller noen! :-)
    Uansett... Neutrik sine RCA-plugger er fine å lodde på de, sammenlignet med andre drittplugger jeg har jobbet med... ;-)
    Ja var på utkikk etter phonoplugger. De jeg har nå er fra CO.... fungerer jo fint, hvis de ikke må taes av eller på, for de er helt utrolig trange. Skulle skifte hvilken inngang de stod på, og da nappet jeg med phono-hunn-pluggen fra reciever :???: Fikk satt denne på igjen, men det var ikke spesielt morsomt.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja var på utkikk etter phonoplugger. De jeg har nå er fra CO.... fungerer jo fint, hvis de ikke må taes av eller på, for de er helt utrolig trange. Skulle skifte hvilken inngang de stod på, og da nappet jeg med phono-hunn-pluggen fra reciever :???: Fikk satt denne på igjen, men det var ikke spesielt morsomt.
    Jeg veit ikke om jeg har noen til overs nå, for jeg må lage meg endel nye sett kabler pluss at jeg har lovet noen til en kamerat ;-)
    Får ta en vareopptelling en dag om ikke så lenge, kanskje jeg har noen til overs, har brukt helt utrolig mange til anlegget.. Mest RCA, men noen XLR også.

Neutrik sine RCA er også veldig trange på endel utstyr, men når de er tatt ut og inn et par ganger så blir de bedre, men jeg var litt bekymret for å ødelegge noe de første gangene jeg brukte dem :?
    Hørtes kjipt ut å dra med seg pluggen fra forsterkeren, men det gikk bra tydeligvis?

Are

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg veit ikke om jeg har noen til overs nå, for jeg må lage meg endel nye sett kabler pluss at jeg har lovet noen til en kamerat ;-)
    Får ta en vareopptelling en dag om ikke så lenge, kanskje jeg har noen til overs, har brukt helt utrolig mange til anlegget.. Mest RCA, men noen XLR også.

Neutrik sine RCA er også veldig trange på endel utstyr, men når de er tatt ut og inn et par ganger så blir de bedre, men jeg var litt bekymret for å ødelegge noe de første gangene jeg brukte dem :?
    Hørtes kjipt ut å dra med seg pluggen fra forsterkeren, men det gikk bra tydeligvis?

Are
    Joda, det gikk greit. Håper den sitter fast nå da... må nok få tak i en rca-hunn-kontakt og parre de til pluggen ikke er like trang. Frykter for livet mitt neste gang jeg skal ta ut signalkabelen.
    Are_e:SI ifra en gang om du skulle ha et par neutrik rca til spottpris!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at pluggen er for trang, har jeg opplevd med et par TaraLabs jeg har også. Men heldigvis er det bare jordkappa som ble dratt av, og den sto bare tredd inn i systemet med en slags mothaker. Altså ingen skade skjedd.

Men når du spør etter Neutrik-plugger til spottpris får det meg til å lure litt... Hvilke er det du vil ha? Nå er det vabskelig å linke til noe hos Elfa, men logg deg på www.elfa.se og søk på artikkelnummer:
    Sammenlign denne: 42-275-00
    Og denne: 42-263-61
    Prisforskjellen er jo relativt stor! Men den billigste, som jeg gjetter på du vil klare deg fint med, koster "bare" kr 13,- så jeg lurer litt på hvor billig du vil ha det? Hehe...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Det med at pluggen er for trang, har jeg opplevd med et par TaraLabs jeg har også. Men heldigvis er det bare jordkappa som ble dratt av, og den sto bare tredd inn i systemet med en slags mothaker. Altså ingen skade skjedd.

Men når du spør etter Neutrik-plugger til spottpris får det meg til å lure litt... Hvilke er det du vil ha? Nå er det vabskelig å linke til noe hos Elfa, men logg deg på www.elfa.se og søk på artikkelnummer:
    Sammenlign denne: 42-275-00
    Og denne: 42-263-61
    Prisforskjellen er jo relativt stor! Men den billigste, som jeg gjetter på du vil klare deg fint med, koster "bare" kr 13,- så jeg lurer litt på hvor billig du vil ha det? Hehe...
    Det er den billigste varianten der jeg har brukt, og dersom jeg skal selge noen så selger jeg de ikke billigere enn nyprisen siden de ikke er brukt i så fall. Men jeg tviler litt på at jeg har noen til overs som sagt. Gidder ikke slakte brukbare kabler for å selge noe som er så billig i utgangspunktet.

Hva er egentlig forskjellen på de pluggene? Annet enn det åpenbare som utseende og fjærende jordkappe da ;-) Det er vel neppe mere ekslusive materialer i den dyre varianten? Skulle gjerne ha brukt slike hele veien jeg men det er jo en smule drøy pris bare hehe..

Vil forøvrig si at kvaliteten på de billige neutrik'ene er såpass bra at jeg kan ikke forestille meg at andre løse RCA plugger klarer å konkurrere med den kvaliteten til så lav pris.

Are

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig Are_e!! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, med spottpris mener jeg rundt 15kr. pr stk. Noe som i utgangspunktet er temmelig billig. Tenkte nå i dette tilfellet mest på om noen her på forumet kanskje hadde 4-8 liggende til overs, som de hadde orket å sende i en konvolutt til meg mot betaling for plugger og konvolutt+frimerker. Så slapp jeg å bestille via elfa, og den som eventuelt måtte sitte inne med 70 plugger, fikk så sin sjanse til å kvitte seg med de overflødige.

Så den som måtte være i en slik situasjon, gi beskjed.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en litt Off-Topic kommentar:

Ser du har tvinnede høyttalerkabler i gjennomsiktig plastslange. Det er jo greit, men tverrsnittet ser ganske lite ut. Sikker på at du får utnyttet hele basspotensialet i høyttalerne med så tynne kabler?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, med spottpris mener jeg rundt 15kr. pr stk. Noe som i utgangspunktet er temmelig billig. Tenkte nå i dette tilfellet mest på om noen her på forumet kanskje hadde 4-8 liggende til overs, som de hadde orket å sende i en konvolutt til meg mot betaling for plugger og konvolutt+frimerker. Så slapp jeg å bestille via elfa, og den som eventuelt måtte sitte inne med 70 plugger, fikk så sin sjanse til å kvitte seg med de overflødige.

Så den som måtte være i en slik situasjon, gi beskjed.
    Jeg skal ha deg i tankene neste gang jeg skal bestille noe fra elfa, de er jo rettet mot profesjonelle og stenger så tidlig at selv jeg som bor og jobber i groruddalen ikke rekker å komme meg dit innen de stenger ;-)
    Men som sagt så kan jeg godt ta med noen plugger til deg neste gang jeg skal kjøpe noe, også videresende de til deg. Men jeg kan ikke si noe om tidspunkt for neste handel, jeg er jo ganske fersk pappa ennå og har ikke allverdens tid til denne hobbyen nå for tiden.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bare en litt Off-Topic kommentar:

Ser du har tvinnede høyttalerkabler i gjennomsiktig plastslange. Det er jo greit, men tverrsnittet ser ganske lite ut. Sikker på at du får utnyttet hele basspotensialet i høyttalerne med så tynne kabler?

De høyttalerkablene fungerer mye bedre enn hva man skulle tro (iallefall hva jeg skulle tro), hadde 2,5cm2 (blir ikke det rett?) før, og disse høres merkelig nok bedre ut, testet dette med basstestplate. I den grad det kan testes. Kabelen er av typen Nordost Wyrewizard Spellbinder, fra HFCK. Men når sant skal sies aner jeg ikke om disse forer bassen optimalt. Fornøyd

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •