Min DIY Cat5e Høyttalerkabel er ferdig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det bra plugger du har der? De ligner veldig på noen billige jeg kjöpte, men husker ikke hvor. Mine tok endel av diskanten, men dine er sikkert bedre. Poenget mitt var vel egentlig at det kanskje kan väre givende å teste ut diverse forskjellige bananplugger da dette kanskje kan gi vel så forandringer i lyden som selve kablene?
    Håper ikke mitt innlegg tolkes som negativt i noen grad, for det er ikke intensjonen.

Edit: skrivefeil.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal se om jeg finner min imorgen.. husker ikke helt hvordan det var jeg flettet.. men det tok en del timer..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Er det bra plugger du har der? De ligner veldig på noen billige jeg kjöpte, men husker ikke hvor. Mine tok endel av diskanten, men dine er sikkert bedre. Poenget mitt var vel egentlig at det kanskje kan väre givende å teste ut diverse forkjellige bananplugger da dette kanskje kan gi vel så forandringer i lyden som selve kablene?
    Håper ikke mitt innlegg tolkes som negativt i noen grad, for det er ikke intensjonen.
    Jeg tolker det ikke dit hen at det var negativt men =)

God idè .. skal røske med meg noen forskjellige plugger i morgen når jeg først skal kikke etter kabelen min...
    Om jeg ikke husker feil er den terminert med Taralabs Banana sbm.. Loddet er de iallefall.. :P

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emteas ser da ut som biltema-plugger, er både rimelige og gode de.
    Gjør virkelig bananpluggene så stort utslag? En ting er selvsagt om det er plastjall-plugger, men f.eks biltemas er jo massive, gullbelagte, godt ekspanderene samt lette å lodde/jobbe med så helt store utslaget kan de vel ikke ha på lyden?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg kjöpte mine fra Fyndbörsen og de ga markant mindre diskant og ludt. Lydbildet falt litt sammen. Eller det er hva jeg syntes da, ihvertfall. Bruker de til mine passive suber nå.
    En plugg burde jo ha minst like mye å si på lydkvaliteten som kabelen?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer runethechamp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får skrive et lite innlegg her jeg da Jeg har nok ikke godt nok utstyr til at kablene gjør noe særlig forskjell for meg, og jeg vet ikke om jeg noensinne har lagt merke til noe særlig forskjell. Men at det er foskjell er det vel ikke tvil om. Nøkternt sett er det vel tre variabler som vil gjøre forskjell, og det er hvilken motstand, induktans og kapasistans kabelen har. Og de kan jo helt sikkert forandres avhengig av hvilken kabel man har. Og jeg tror det var hjernen bak Rauna som sa det på en bra måte, og det er at det ikke nødvendigvis finnes dårlige og bra kabler, men at det heller finnes riktige og feil kabler avhengig av utstyret ditt, og hvilke impedanser du ser i begge ender av kabelen. Vet ikke med plugger jeg, det er jo ganske kort signalvel der, men det er sikkert forskjell der også siden pluggen også har en viss motstand, selv om den er veldig liten.

Bankruptstudent: Det kunne vært interessant å høre hvordan mange kabler flettet sammen kan gi for stor last? Siden du hadde erfaringer er det sikkert en teknisk forklaring på det

I min veldig begrensede fartstid i DIY audio har jeg uansett fått med meg at det er andre som har gjort denne CAT5 kabelgreia, og det ser jo spennende ut. Jeg kommer sikkert til å holde meg til mine gode gamle Audioquest ett-eller-annet som jeg skal få sendt over fra Norge snart

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at kabler også har godt av en "burn-in" periode; De låter bedre etter en god del spilling....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte spørre min svoger som hjalp til med mine kabler ang. det med kabeltykkelse, siden han har langt mer erfaring på dette enn meg.
    Jeg er skikkelig newbie på DIY....

Jeg tok nok feil ang. forsteker og overbelastning. Men lyden vil ikke nødvendigvis bli bedre dersom man lager en svær og tykk kabel.
    Kobler man til "lampeledninger" vil lyden falle sammen ved høyere volum, bruker man "kraftledning" vil lyden trolig bli helt ræva pga. bla. dempefaktoren.
    Kan lese mer om kabler og diverse her:

CAT 5 DIY Interconnects and Speaker Cable CookBook

TNT tripleT

I likhet med kabeldebatten forøvrig er det omtrendt like mange meninger innen DIY

Ang. innspilling så er det standard ca. 50-100t som "kreves", er usikker på om det var særlig forskjell hos meg. Men dette pga. en del etterkalibrering av øvrig utstyr.

Newcomer wakka sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bananplugger

Hvorfor bruke bananplugger? De vil vel bare føre til noen ekstra bindeledd som (muligens) gjør lyden dårligere

Min mening er at det lydmessig er best å la høyttalerkablene kobles direkte til terminalene uten mellomledd (bananplugger). Ulempen med dette er at man da må etterstramme kablene en gang i blandt.
    Eneste fordel med plugger er vel at det er enklere å koble til/fra.

Bruker selv DIY Cat5 kabler i kjeller-kinoen og i stuen. Fungerer utmerket - klar og detaljert lyd.

Det kan også virke som om innspillings-tid har noe å si på lyden. Ved testing av nye kabler bør de ha vært tilkoblet og i bruk en uke eller to, før du konkluderer om kabelen passer i ditt oppsett.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja der dukket svogeren også opp gitt.... Nå må du se til å slenge ut noen bilder av dine mange DIY-kabel prosjekter!

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Bankruptstudent]
    Ang. innspilling så er det standard ca. 50-100t som "kreves"[quote]

Det der MÅ være en litt for tidlig aprilspøk. Innspilling av kabel...
    Hva skal i så fall et gitt antall timer gjøre med kabelen..?? Kan du forklare meg det

Jeg har nylig teste hørselen min, og har papir på 100% topp hørsel. (Så er det sagt:-D ). Av ren nyskjerrighet måtte jeg bare høre, og få visshet rundt dette med kabler.

Lånte meg derfor et sett dyre kabler av en kamerat (Van Den Hul til ca 2500,- pr sett .) Tok med meg et pa DIY tvinnet 1.5mm2 vanlig strømkabel (PN) med en fet nylonstrømpe, krympet i begge ender med bukser og spade og banan i motsatt. Dette testet jeg hos Oslo hi-fi center på et par klipsch gulv høyttalere. Selv de som jobbet der synes kablen jeg hadde med meg var som de sa "åpen, fin og balansert"

Det var bare fordi den så dyr ut. Jeg sa ikke noe om at de hadde hørt på en lampeledning og har bare ledd av dette siden det.

EDIT: Jeg klarte heller ikke høre forskjell på de..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi lydbildet blir åpnere og mer detaljrikt, trolig mest pga. at kablene etter litt inspilling ikke vil være så skarpe på vokaler som med en gang, slik at mer detaljer og nyanser kommer bedre frem. Har selv hatt flere halvdyre kabler i hus og mine DIY gjør en vel så god jobb, om ikke bedre. Hos meg ble skarpe S'er særlig på kvinnevokaler nedtonet etter 20t spilling.

En ht-kabel skal levere strøm til høytalere, derav vil man med lite tversnitt få en flaskehals når man virkelig drar på og skal levere mye strøm til ht.
    Derfor bør man ikke ha de for tynne, men det er ei heller noen vits å lage en monsterkabel ettersom en normal kabel vil levere samme mengde strøm.
    Ser man på standard rimelige såvel som dyre kabel på markedet er de fleste i nogenlunde samme tykkelse. Altså betaler man ekstra for evt. filtere, kontakter, materialet og ikke minst DESIGNEN!

OHFC er selgere! Du var en potensiell kjøper som kom med sitt DIY produkt! Say no more...

Men har du ikke hørt forskjell på en kald forsterker kontra en som er oppvarmet?
    Eller evt. forskjell på anlegget dag kontra natt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    En ht-kabel skal levere strøm til høytalere, derav vil man med lite tversnitt få en flaskehals når man virkelig drar på og skal levere mye strøm til ht.
    Derfor bør man ikke ha de for tynne, men det er ei heller noen vits å lage en monsterkabel ettersom en normal kabel vil levere samme mengde strøm.
    Ser man på standard rimelige såvel som dyre kabel på markedet er de fleste i nogenlunde samme tykkelse. Altså betaler man ekstra for evt. filtere, kontakter, materialet og ikke minst DESIGNEN!
    Flaskehals? Før du kjører så stor effekt at kabelen faktisk begynner å smelte, så er det nok ingen flaskehals.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tynne kabler kan bli "flaskehals" lydmessig!!! Har selv prøvd "lakrissnører" fra supra, fungrete helt greit på normalt lydnivå. Men lydbildet opplevdes som ullent på høyere volum. Byttet til tykkere audioquest kabler og det ble straks mye bedre på høyere volum
    Skal jo sies at "lakrissnørene" var ytterpunktet, skulle det ha vært mindre kabel måtte den nesten ha vært i hårstråformat og DA(!) kunne man nok klart å smelte kablene...:twisted:

Active St3ffaN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For tynne kabler kan bli "flaskehals" lydmessig!!! Har selv prøvd "lakrissnører" fra supra, fungrete helt greit på normalt lydnivå. Men lydbildet opplevdes som ullent på høyere volum. Byttet til tykkere audioquest kabler og det ble straks mye bedre på høyere volum
    Skal jo sies at "lakrissnørene" var ytterpunktet, skulle det ha vært mindre kabel måtte den nesten ha vært i hårstråformat og DA(!) kunne man nok klart å smelte kablene...:twisted:
    Men hadde du klart å høre forskjell i en blindtest? Lydbildet forandrer seg vel også i forhold til hvor man sitter, så hvis du hørte forskjell på kabler og noe var plassert annerledes så blir det vel litt feil å si at det var kablene.

Får nesten litt sjokk over hvor mange som tror at kabler har noe å si, er det ikke bedre å legge pengene i høyttaler, forsterker og kilde isteden?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Nordost en liten stund, ble mye mer detaljer med de, men ble samtidig så skarpt at det var hakket før det kom blod ut av ørene. Så alt i alt var det ikke bra med denon, men det var forventet da de begge er veldig lyse i klangen.
    Mener seriøst at jeg skulle klart å skille "lakris", nordost og mine DIY på oppsettet mitt i blindtest! Så om noen i Bergen har et par Norost og lakriser er de hjertelig velkommne til å utforder meg
    Men jeg er likvel enig med deg i at man får mye mer for pengene ved rimelige kabler og bedre utstyr! Derfor er DIY er et godt kompromiss mellom budsjett og kvalitet!

- Dette er mildt sagt useriøst! - DinSide Økonomi

Mine DIY koster ca. 4-5 kroner pr./m for å understreke det

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av St3ffaN
    ... er det ikke bedre å legge pengene i høyttaler, forsterker og kilde isteden?
    Ikke minst plassering og akustikk.
    Det har blitt mye off topic og et godt stykke fra eMTeas tråd om sine DIY kabler i de siste innleggene her.
    Tråder om kabler og spørsmål/synspunkter om det virkelig er noe forskjell etc har vi uttallige av på dette forumet og jeg vil tro at trådstarter er enig med meg at den diskusjonen kan vi ta der?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager! Ble litt revet med, gir meg med ytterligere diskusjon omkring det emnet(hvertfall her i denne tråden)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he he. har altid sagt at religion e rota te alt vondt. men trur
    det må bli "religion og kabel e rota te alt vondt" fra no av

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En kabel med tverrsnitt på 2,5mm² er godkjent for inntil 32A

Er det vanlig at en høyttaler trekker mer strøm enn dette?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •