Tangband fulltoneelementer og T-amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tangband fulltoneelementer og T-amp

Jeg lurer litt på å lage meg et lite kompakt reise-stereoanlegg. Er mye på farten, og kunne vært kjekt med litt musikk på hotellrommet, fra MP3-spiller, eller PCen.

Kravet er at det må være lett, ta liten plass i kofferten, og gjerne kunne drives av batterier.

Derfor har jeg jo sett litt på disse fulltoneelementene fra Tangband. Ser at de kit'ene som Snickers og gjengen selger, kommer med et notch-filter. Hvor nødvendig er dette? Hvilke frekvenser er isåfall notchet ut?

Og hvordan vil en T-amp drive et par høyttalere med disse elementene?

Hva tror dere, o erverdige DIY-guruer? :-)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en mail angående det rimeligste elementet og low-q sa at det ikke var på lager ,men at han kunne anbefale det til ca450kr. Det skulle være vesentlig bedre og trengte ikke delefilter i det hele tatt,men burde avlastes ved 100hz (har lest noen som deler dem litt lavere med godt resultat også). Altså et enkelt høypassfilter for 100hz burde gjøre susen. Selv planlegger jeg å sette dem til small på en receiver.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bygget akkurat ett par kasser til en kompis som puttet inn de elementene som cfd snakker om. det spilte vist veldig bra og han var hvertfall fornøyd. Jeg har ikke hørt dem enda. kassene ble på litt over 2L og med porting.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok...

Dette virker lovende. Så kommer det litt interessante spørsmålet:
    Hvordan kan man forvente at høyttalere laget med disse elementene spiller, sammenlignet med andre DIY-småhøyttalere?

Må si at tanken på en høyttaler (nesten) helt uten delefilter tiltaler meg med tanke på effektivitet, enkelhet i signalgang osv.
    La oss tenke oss 5, 6 eller 7 slike små satelitter, og en sub eller to i et surroundanlegg. Skulle vel strengt tatt ikke trenge høypassfilteret heller da, om man kan sette recieveren i "small".

Hva tror dere?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Ok...

Dette virker lovende. Så kommer det litt interessante spørsmålet:
    Hvordan kan man forvente at høyttalere laget med disse elementene spiller, sammenlignet med andre DIY-småhøyttalere?

Må si at tanken på en høyttaler (nesten) helt uten delefilter tiltaler meg med tanke på effektivitet, enkelhet i signalgang osv.
    La oss tenke oss 5, 6 eller 7 slike små satelitter, og en sub eller to i et surroundanlegg. Skulle vel strengt tatt ikke trenge høypassfilteret heller da, om man kan sette recieveren i "small".

Hva tror dere?
    Jeg så en som hadde bygd seg slikt anlegg med fostex fulltoner i transmisjonslinje på nettet et eller annet sted. Ifølge han så funka det veldig bra med støtte av en sub såklart
    Er helt med på denne tanken, en surround reciever/prosessor er jo nesten et aktivt delefilter i seg selv, så hvorfor ikke utnytte dette?
    Skal sjekke på audio-favorittene mine om jeg kan finne igjen denne figuren med fostex'ene, hvis det er interessant? Tror han var svensk..

Hvis man kjøper en brukt reciever og bygger selv så ligger jo dette an til å bli en budsjett killer :grin:
    Jeg tror jeg ville nøyd meg med 5 satelitter, men hvis prisen og jobben pr satelitt er lav så er det kanskje like greit å bygge nok til 7.1 anlegg.
    Vidar hos creative skryter fælt av den åtte tommern de har så den er kanskje egnet sub? Oi, glemte det, du må jo ha en forsterker til sub også, men det kan kjøpes billig og brukt sikkert det også.

Har du bestemt deg for om du vil bygge noe sånt nå eller?

A

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart godt for det. Bestill samtidig en 8" og en innbygningsforsterker fra samme sted så er det bare å sette igang. det kommer til å bli knall. du trenger ikke høypassfilter, for det sitter i recivern når du skrur på sub utgangen

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor mye du er villig til å flikke selv, men Charlize fra DIYparadise.com skal være endel bedre til endel mer penger ($80 pr stk. pluss frakt og moms). Effekten skal være nogenlunde den samme som en T-amp, mens lyden skal være en smule kraftigere og varmere.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet.