Slavebass - når kassen er liten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slavebass - når kassen er liten

Har tittet litt på en mulighet for å lage en bitteliten subwoofer (f.eks. til PC) med elementet Tangband W6-1139SG, som er et langslags 6.5-toms element.

Kjappe simuleringer i WinISD tilsier at man kan få en ganske god respons med et kassevolum på mellom 8 og 12 liter og en bassrefleksavstemming på 30Hz.

Utfordringen er at med så liten kasse, så er det ikke mulig å passe inn en fornuftig port i kabinettet.
    Alternativet er klart: Slavebass!

Så til mine spørsmål:
    Finnes det gode, billige (gratis?) simuleringsprogrammer for slavebasskasser?
    Finnes det evt metoder for å regne ut parameterkrav til en slavebass ut fra en vanlig bassrefleksavstemming?
    Store Peerless-slaver og dyre Scanspeak-slaver er uaktuelle. Det nærmeste jeg kommer er Seas H9928 SP17R, og det koster ikke så mye heller. Kan det brukes sammen med det nevnte Tangband-elementet? Edit: Fant databladet, og det kan brukes med ganske mye tilleggsvekt. Datablad:
    http://www.seas.no/seas_line/Passives/h9928.pdf

Noen som vet om andre rimelige slavebasselementer i små størrelser (typisk 6,5 tommer)?

Lenke til det aktuelle elementet:
    http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139sg.htm

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Unibox kan simulere slaver, det kan lastes ned her:http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale at du velger en slave som kan flytte omtrent dobbelt så mye luft som det aktive elementet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dayton har forøvrig billige slaver, men det må importeres. Et annet alternativ er å lage slaver selv av noen billige elementer.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil ikke la seg gjøre ved å bruke flere porter?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Det vil ikke la seg gjøre ved å bruke flere porter?
    Nei, flere porter har samme effekt som å øke portdiameteren i den ene porten. Dobler man det samlede portarealet, så må også lengden på hver port dobles for å bevare avstemmingsfrekvensen.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideen var å halvere portarealet for hver av de to portene s.a. lengden også kan halveres, men mulig dette gir problemer med "blåselyder"?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper ikke å bruke to små istedet for én stor port, det er den samme luftmengden som skal flyttes (forutsatt at man tuner likt i begge tilfeller). Det er forholdet mellom totalt portareal og portlengde på hver av portene som bestemmer avstemningsfrekvensen (grovt sett). Forslaget ditt vil altså føre til en økning av avstemingsfrekvensen.

Hva med fire Peerless SDS 5" slaver? Har ikke sett at Eltek har tatt dem inn, men det er jo et alternativ. Noe a'la Audio Pro sin sub. Godt mulig at dette alternativet koster mer en det smaker.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har sikkert rett ,men ....

Jeg hadde planer om å få til noe lignende og fant også ut at portlengden ble alt for lang / porthastigheten alt for høy.

Ved å leke meg med WinISD online sin portkalkulator
    (http://www.linearteam.dk/default.asp...ventcalculator ) fikk jeg som resultat at i et 12l kabinett tunet til 30Hz med et element med akustisk power = 0.3 ville det passe med en portdiameter på ca. 6cm, men da med en lengde på over 70. Ved å minke diameter til 2cm fikk jeg en lengde på ca. 7.3cm (men altfor høy hastiget på luftstrømmen). Som et eksperiment økte jeg portantallet til 3 (fremdeles med 2cm diameter) Da påstår kalukaltoren at portlengden på hver av portene skal være ca 24cm avstemmingen fremdeles 30Hz og "vent mach" verdien tilsvarer den oprinnelige jeg fikk med 6cm/74cm.

Glad og fornøyd bestillte jeg nesten element, men kom heldigvis (?) over denne tråden først

Det er (ikke overraskende) tydeligvis noe jeg ikke har forstått vedr design av bassreflekskasser!

Roffe: Håper du poster resultater hvis du forsøker med slaveelement.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Dere har sikkert rett ,men ....

Jeg hadde planer om å få til noe lignende og fant også ut at portlengden ble alt for lang / porthastigheten alt for høy.

Ved å leke meg med WinISD online sin portkalkulator
    (http://www.linearteam.dk/default.asp...ventcalculator ) fikk jeg som resultat at i et 12l kabinett tunet til 30Hz med et element med akustisk power = 0.3 ville det passe med en portdiameter på ca. 6cm, men da med en lengde på over 70. Ved å minke diameter til 2cm fikk jeg en lengde på ca. 7.3cm (men altfor høy hastiget på luftstrømmen). Som et eksperiment økte jeg portantallet til 3 (fremdeles med 2cm diameter) Da påstår kalukaltoren at portlengden på hver av portene skal være ca 24cm avstemmingen fremdeles 30Hz og "vent mach" verdien tilsvarer den oprinnelige jeg fikk med 6cm/74cm.

Glad og fornøyd bestillte jeg nesten element, men kom heldigvis (?) over denne tråden først

Det er (ikke overraskende) tydeligvis noe jeg ikke har forstått vedr design av bassreflekskasser!

Roffe: Håper du poster resultater hvis du forsøker med slaveelement.
    Hmmmmmm.... Du har etter hva jeg kan skjønne faktisk brukt programmet riktig. Gjorde de samme beregningene selv nå, og fikk samme resultat som deg. Må si jeg ble litt overrasket her nå, men dette bekrefter vel sugerørteorien (som sier at dersom man fyller en port med masse sugerør, så får man mindre blåselyder enn uten).

Teorien her er imidlertid litt uklar for meg...

Mulig du faktisk har rett i at man kan senke lufthastigheten ved å distribuere arealet over flere porter, men jeg trodde ikke det hadde så mye å si... Hvis dette stemmer er det jo bare å bruke billige K-rør for el-installasjon fra f.eks. Biltema.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke dette stemmer.Du beholder nok venttuningen,men hastigheten må nødvendigvis øke siden arealet i 3 porter på 2 cm,er mindre enn 1 på 6 cm.
    Når det gjelder det opprinnelige spørsmålet må du nok som Whoppass nevner bruke en slave med areal som er endel større enn det aktive elementet siden det flytter veldig mye luft ved avstemmingsfrekvensen.2 x 6,5" slaver pr høyttaler blir jo noen kroner.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke at 3 porter på 2 cm i diameter svarer til en port på 6 cm, men tverrsnittsarealet på en port som er omtrent 3,5cm i diameter.

Men her er det som er overraskende (bassrefleksavstemming på 30 Hz i 12l kasse):

3 porter på 2cm gir lengde på 24,2cm og en "Vent mach" på 0,08.
    1 port på 3,5cm gir lengde på 23,7cm og en "Vent mach" på 0,23.
    1 port på 6cm gir lengde på 72,7cm og en "Vent mach" på 0,08.

(I WinISD er Vent mach-rating et tall som skal si noe om hvor bra porten "puster". Dette tallet skal være minst mulig for å unngå blåselyder, og det anbefales at tallet skal ligge under 0.16)

Det er uklart for meg hvordan dette "Vent mach"-tallet oppstår, men det virker rart at det skal bli mindre blåselyder ved å fordele portarealet på flere porter.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå lest litt på WinISD-forumet og testet litt med å simulere i WinISD Pro (som så langt er i alpha-versjon). WinISD Pro har erstattet det litt intetsigende mach-tallet med en simulert kurve for maksimal lufthastighet i porten ved gitte frekvenser.

Og ikke overraskende er tallene for denne avstemmingen ikke fullt så oppløftende, for påtrykker du denne subwooferen 70W (som er nominelt oppgitt effekt), så får man (fortsatt bassrefleksavstemming på 30 Hz i 12l kasse):

3 porter på 2cm gir lengde på 24,2cm og lufthastighet i porten på maks 61m/s
    1 port på 3,5cm gir lengde på 23,7cm og lufthastighet i porten på maks 60m/s
    1 port på 6cm gir lengde på 72,7cm og lufthastighet i porten på maks 25m/s

Når WinISD oppgir at det ikke er anbefalt at porthastigheten skal over 17m/s, så er faktisk ingen av disse avstemmingene spesielt gode.

Puh! Jeg trodde et øyeblikk at det var noe jeg seriøst hadde misforstått her...
    Jeg vil anta at mach-ratingen i WinISD er misvisende, ihvertfall med flere porter, så mitt råd for dem som simulerer med WinISD er å simulere med 1 port først, for deretter å vurdere om portarealet skal splittes på flere porter.

Glem "Vent mach"-tallet når du simulerer flere porter!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •