Steinhøyttalere!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Steinhøyttalere!

Med fare for å drite meg helt ut her, så poster jeg dette. Viss man ser bort fra de praktiske problemene med montering og slikt, hvordan ville resultatet bli av å bygge HT i stein? Det er jo et dødt materiale. Er det noen som har gjort dette? Da tenker jeg både komersielt og DIY.(ikke betong) Noen som har noen tanker om fordeler og ulemper? Snickers????

Har faktisk tilgang til en steinindustribedrift så...... :-o
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ulempe: det blir noen saftig tunge høyttalere
    fordeler: du slipper å sette dem på granittplate

sånn rent audioteknisk vet jeg ikke nok om stein til å uttale meg om dets lydegenskaper. jeg vil derimot anta at det er ganske rigid, og dermed velegnet for høyttalerformål...

bare én ting å gjøre: prøv!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen på de praktiske problemene ved montering vil jo ha veldig mye å si for hvordan resultatet blir!? Så hvordan kan vi se bort fra det?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe sånt du tenker på?

Er det ikke noe velkjent ved kabinettet til disse?
    (Ser at det er granitt du egentlig tenker på)

Hørte noen pyramidehøyttaler med marmor finish,for mange år siden(16-17?).Svenske tror jeg de var.Lytteinntrykket har dessverre gått i papirkurven for en god stund siden.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men s vi er inne på det, hadde det gått an å lage en høyttalere i glass? med bass elementer? En subb i glass? Får man smeltet det sammen slik at det tåler såpass mye?

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Løsningen på de praktiske problemene ved montering vil jo ha veldig mye å si for hvordan resultatet blir!? Så hvordan kan vi se bort fra det?
    Fordi jeg ber pent om det. Det er vanskelig ja, men det er ikke det jeg lurer på. La oss si at det problemet er løst og at "kassen" er tett. Det jeg egentlig lurer på er om den vil være fri for egenresonans og slikt. Er det i utgangspunktet et mer ideelt materiale enn tre feks? Måtte man ha dempet "kassen" og slikt?

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    men s vi er inne på det, hadde det gått an å lage en høyttalere i glass? med bass elementer? En subb i glass? Får man smeltet det sammen slik at det tåler såpass mye?
    Oslo spektrum (trur eg) har no PA høgtalara i enellerannen form for glass, e vertfall gjennomsiktig.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    Oslo spektrum (trur eg) har no PA høgtalara i enellerannen form for glass, e vertfall gjennomsiktig.
    Ehhh... Nei, nei!! Og Nei!!

For det første.... De monitorene du har sett på TV fra konserter i Spektrum, er ikke Spektrum sine, men AVAB CAC! (Mine største konkurrenter)

For det andre.... Det er ikke glass, men plexiglass!

For det tredje... De er norskproduserte kopier av Turbosound-monitorer, bygd i plexiglass uten dempemateriale. Originalene er bygd i 20mm Finsk bjørkelaminat/kryssfiner (pga klimaet i Finland vokser trærne lite pr år, dermed får treet en høyere tetthet), og følgelig har originalene et mye dødere kabinett! For det andre har de valgt å utelate dempemateriale... Disse monitorene låter krise i forhold til originalen! Et bevis på at man gjør altfor å komme på TV...

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    Ja, jeg har sett de, men de er nok plexi, som nevnt, og de eies nok heller ikke av spektrum. Spektrum har et Meyer anlegg, hvertfall i følge sidene deres. Jeg hadde faktisk også disse i tankene, for de høyttalerne er utrolig stilige.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser for meg at hvis den blir lagd av noen form for steinplater så må du pakke de sinnsykt godt inn. Som med det meste av "tynn" sten, fliser\heller så skal det ikke fælt mye kraft på feil plass før ting sprekker og går i to-tre. Hva lyden angår så må det vel være helt kurrant.

Etter å ha lest tråden din drømte jeg faktisk inatt at jeg satt å kakket på en marmor bit som skulle bli en liten monitor høyttaler... våknet lenge før jeg var ferdig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur

Hørte noen pyramidehøyttaler med marmor finish,for mange år siden(16-17?).Svenske tror jeg de var.Lytteinntrykket har dessverre gått i papirkurven for en god stund siden.
    Du hørte på Cheops-høyttalere. De er ikke laget i stein, men av en slags plast-betong og i Sverige som du skriver. Steindøde kabinetter, og til prisen av rundt 12ooo låt de veldig bra. Mine støver ned på loftet ennå...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Jeg ser for meg at hvis den blir lagd av noen form for steinplater så må du pakke de sinnsykt godt inn. Som med det meste av "tynn" sten, fliser\heller så skal det ikke fælt mye kraft på feil plass før ting sprekker og går i to-tre. Hva lyden angår så må det vel være helt kurrant.

Etter å ha lest tråden din drømte jeg faktisk inatt at jeg satt å kakket på en marmor bit som skulle bli en liten monitor høyttaler... våknet lenge før jeg var ferdig
    LOL

Joda jeg ser at de praktiske utfordringene står i kø på dette "prosjektet", men jeg er av den oppfatning at det meste lar seg løse. Det er først og fremst fordeler og ulemper rent lydmessig jeg lurer på. Størrelsen(les: tung) jeg har i tankene er ikke akkurat praktisk.....

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel

For det første.... De monitorene du har sett på TV fra konserter i Spektrum, er ikke Spektrum sine, men AVAB CAC! (Mine største konkurrenter)

ja kan stemme d, trudde d var lånt/leigd inn, men har hørt fra så mange at d va spektrum sine har alltid lurt på kass måte d er lurt og bygge i tynt plexi, og ikkje ha dempemateriale.. menmne, d ser vertfall tøft ut..
    d beviser berre at noken rett og slett ikkje har peiling...

Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Jeg hadde faktisk også disse i tankene, for de høyttalerne er utrolig stilige.
    jepp d e dei, er no berre og kjøpe inn masse plexi, også legge dobbelt.. men blir dyrt etterkvar da..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere glemmer en ting. Så lenge ikke matrialene er dempet vil de resonere. Stein vil også resonere. Bare mye høyere i frekvens.
    Bruk av tre er nok rasjonell. Du kan lett forme det til hvasomhelst. Det er lett å dempe resonanser. Og sist men ikke minst;de resonanser som tre gir er av den "behagelige" sorten. Instrumenter avh. av resonans er bygd av tre. En tankevekker!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Dere glemmer en ting. Så lenge ikke matrialene er dempet vil de resonere. Stein vil også resonere. Bare mye høyere i frekvens.
    Dette er en ting jeg har tengt litt på..
    Har prøvd og finne en liste over resonans frekvenser på diverse matrialer.
    For om Stein har en resonansfrekvens på 2000kHz så er det jo ingen grunn til
    at denne skulle trenge demping???

Noen som har peiling på hvor man kan finne en slik tabell????

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har flere konstruktive tanker??

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BKS bruker stein på siden av høyttalerene : http://www.bksaudio.dk/dkstartst.htm

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel

For det tredje... De er norskproduserte kopier av Turbosound-monitorer, bygd i plexiglass uten dempemateriale. Originalene er bygd i 20mm Finsk bjørkelaminat/kryssfiner (pga klimaet i Finland vokser trærne lite pr år, dermed får treet en høyere tetthet), og følgelig har originalene et mye dødere kabinett! For det andre har de valgt å utelate dempemateriale... Disse monitorene låter krise i forhold til originalen! Et bevis på at man gjør altfor å komme på TV...
    Eller for å tjene penger? De tar seg jo helt klart bra ut og gir tydeligvis grei nok lyd...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for BKS-tipset Frode!! :lol:

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nOrh 9.0 Marble er laget av marmor...

http://www.norh.com/

http://www.tnt-audio.com/casse/norh9_e.html

http://reviews.iwon.com/cat/audiorev...2_1594crx.aspx

Stein og spesielt litt tykk stein vil være så sterkt at innvendige avstivninger neppe er nødvendige. Er i tillegg formene innvendig avrundet, så unngår man interne refleksjoner av lydbølger i større grad.

Jeg vil tippe stein ligger mellom tre og aluminium i lyddempende egenskaper. De dyreste high-end høyttalerne fra Krell f.eks. lages av tykk aluminium som de har funnet ut har mest egendempning i materialet.

Ellers blir utfordringene å få det hele konstruert nøyaktig som flere har nevnt...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •