hjelp til DIY Signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp til DIY Signalkabel

Tenkte jeg skulle lage meg egen signalkabel, samt en stk. kopi av TaraLabs missing link kabelen. Til dette hadde jeg tenkt å kjøpe 8 stk. gullbelagte rca-plugger på clas ohlson (bor i tromsø, men er en tur i oslo), krympestrømper, røde og sorte.
    DEt jeg var usikker på var rca-pluggene fra clas ohlson, er de verdt 200 ,-? eller er det like greit å gå for noe annet.
    LIgger på hotell oppe ved grunerløkka (vet at det skrives med tysk ø, men de har bare engelsk tastatur) og disponerer ikke bil, så evt. tur til biltema må planlegges litt med min bedre halvdel.

Tar imot tips og forslag (helst før 1 feb.) med stor glede...

MVH. Eirik (nordlending i tigerstaden)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    Tenkte jeg skulle lage meg egen signalkabel, samt en stk. kopi av TaraLabs missing link kabelen. Til dette hadde jeg tenkt å kjøpe 8 stk. gullbelagte rca-plugger på clas ohlson (bor i tromsø, men er en tur i oslo), krympestrømper, røde og sorte.
    DEt jeg var usikker på var rca-pluggene fra clas ohlson, er de verdt 200 ,-? eller er det like greit å gå for noe annet.
    LIgger på hotell oppe ved grunerløkka (vet at det skrives med tysk ø, men de har bare engelsk tastatur) og disponerer ikke bil, så evt. tur til biltema må planlegges litt med min bedre halvdel.

Tar imot tips og forslag (helst før 1 feb.) med stor glede...

MVH. Eirik (nordlending i tigerstaden)
    Hvor mange kontakter får du for 200,- da? Hvis det er pr stk eller pr par så er de helt garantert ikke verdt der. Clasern er jo veldig overpriset på enkelte ting, billige plast-drit RCA kontakter på CO koster mer enn kvalitetsplugger hos andre :shock:

Are

Edit: det er ikke langt fra løkka til elfa (sandakerveien), en fin liten rusletur og du får kvalitet som er langt over noe av det CO har, lønner seg dog å kjøpe større antall for å få bedre pris, 100 stk er kanskje litt mye men de har jo lavere pris på 10 stk også. Har selv kjøpt hundrevis av neutrik plugger fra elfa, de er meget solide og lette å jobbe med

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ooops

glemte å si at det er 200,- (dvs 49kroner paret)for 8 rca-plugger. Snakker du om elfa i sandakerveien? Får vel ta meg en tur opp dit da. Vil også ha pynteslange, lik den som ble brukt i en annen tråd her nylig. Rca til xlr. Hvor kan jeg kjøpe dette?
    Er denne handlelisten komplett?
    -rca-plugger (8stykker)
    -krympeslange
    -pynteslange, alu.omspunnet eller lignende (er dette en skjermende slange?)

trenger også tips til hvilken kabel jeg kan bruke... og hvor den kan kjøpes og selvsagt pris. Jeg takker for inspill...

Newcomer coolbiz sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett CO's plugger, men Biltema selger noen RCA plugger som er til forveksling like WBT's 0101-modell (http://www.wbtusa.com/wbt0101.html)
    Mener å huske at jeg betalte 39,- for to stk. Absolutt verdt pengene!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God damnit. Jeg har akkurat kjøpt 8 plugger på CO, og disse krever lodding. Dette viste jeg, men nå må jeg gå å låne meg en loddelampe. De pluggene du viste til var utrolig mye tøffere. Jaja, noen ganger går det åt hellvette. Shit au.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sweetnoise
    God damnit. Jeg har akkurat kjøpt 8 plugger på CO, og disse krever lodding. Dette viste jeg, men nå må jeg gå å låne meg en loddelampe. De pluggene du viste til var utrolig mye tøffere. Jaja, noen ganger går det åt hellvette. Shit au.
    Huffda! Når du sier loddelampe, så håper jeg ikke du mener en slik med åpen flamme, som f.eks. rørleggere bruker!!

Du trenger en loddebolt med liten spiss, men jeg regner med du er klar over det? Hvis du ikke er det, anbefaler jeg ikke at du lodder disse pluggene selv... Hehe!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos lodding og de WBT pluggene. Jeg lagde nettopp en signalkabel med Supra sine som også ligner temmelig mye. Men noen som har noe triks for å lodde minuslederen/jord til chassiet til pluggen?? Var jo klin håpløst å få varmet det godset i chassiet til en tempratur som det går an å logge på, selv med 48W Velleman loddebolt!! :-s

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Huffda! Når du sier loddelampe, så håper jeg ikke du mener en slik med åpen flamme, som f.eks. rørleggere bruker!!

Du trenger en loddebolt med liten spiss, men jeg regner med du er klar over det? Hvis du ikke er det, anbefaler jeg ikke at du lodder disse pluggene selv... Hehe!
    Stemmer det, min far gjør det. Han har vært mekaniker i snart 30 år, og har mange talenter. Multikunstner i yrkersfag...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -DJ_Ultimate-
    Apropos lodding og de WBT pluggene. Jeg lagde nettopp en signalkabel med Supra sine som også ligner temmelig mye. Men noen som har noe triks for å lodde minuslederen/jord til chassiet til pluggen?? Var jo klin håpløst å få varmet det godset i chassiet til en tempratur som det går an å logge på, selv med 48W Velleman loddebolt!! :-s
    Kjenner ikke de WBT-pluggene, men skjønner hva du mener. Har vært borti det problemet flere ganger med forskjellige plugger.

Som regel kan det hjelpe om du har en liten dråpe tinn på spissen av loddebolten, da du får en bedre varmeoverføring på denne måten, sammenlignet med tørr spiss. Regner med du vet at du du også får best varmeoverføring om du holder størst mulig flate av tuppen mot godset.

(Noen få ganger, hvis du har en type plugger uten noen form for isolasjon av plast, eller lignende, kan du jukse litt med å forvarme pluggen, enten i stekeovn, med varmluftspistol, eller kanskje med en lighter. Men ikke si til noen at jeg har sagt dette! Hehe...)

Om du forstatt ikke klarer det på denne måten, må du nok bare få tak i en kraftigere loddebolt. Ikke la deg friste til å klattlodde kabelen fast med å loddebolten direkte mot kabelen. Dette blir en kaldlodding, da du ikke har fått varmet opp godset i pluggen nok, og slike kaldloddinger gir både dårlig kontakt, og løsner lett.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er klar over det der. Jeg har loddet en del, men jeg må si at jeg slet serriøst med den der og jeg må tillstå at det ikke ble noen perfekt lodding, men jeg målte og herjet bare verre etterpå for å sjekke om det var mulig å måle motstand og varmegang, men det var det heldighvis ikke.

Dessverre er det noe plast isolering men denne tålte temmelig mye, det var større problem at isolasjonen (både ytre og indre) til kabelen smeltet... Den ligner veldig på pluggen på bildet det er henvist til lenger opp. Jeg fikk først en perfekt lodding på den lille bøyla på "oppsia" men til min fortvilelse var det da umulig å skru på den mørke "hetta".

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse pluggene er meget bra, samt enkle å lodde på. Bare pass på å avlede varmen fra dem med et gammel ødelagt dvd spiller eller lignende.

http://www.mamut.com/homepages/Norwa...s/subdet74.htm

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    Disse pluggene er meget bra, samt enkle å lodde på. Bare pass på å avlede varmen fra dem med et gammel ødelagt dvd spiller eller lignende.

http://www.mamut.com/homepages/Norwa...s/subdet74.htm

Hehe.... Veldig bra!!! Men husk at det bør være en ødelagt DVD-spiller! Skulle du prøve å bruke en DVD-spiller som virker, eller en CD-spiller, eller f.eks. mammas suppekasserolle, vil pluggene bli plaget med kraftige interferenssyndromer, grønn overledningsproblematikk og fasefeil!! ;-)

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver du med sarkasme? Innlegget er helt seriøst, pluggene har en lei tildens til å smelte/deformere seg hvis de er av plastikk. Så å sette den i en rca hunn på et ødelagt apparat mens en lodder slipper man å tenke på dette.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda,joda... Jeg beklager min lille sarkastiske kommentar der! Var overhodet ikke vondt ment, og jeg skjønte utmerket godt hva du mente, jeg bare hengte meg opp i at du sier at det "må" være en DVD-spiller! :-)

Seriøst: Det er et meget godt tips du kommer med der!

Mitt tilleggstips til slik lodding, hvor man er i fare for å smelte isolasjon eller lignende i plugger, er å bruke varmest mulig tupp på loddebolten. Da kan man som regel gjøre loddingen veldig fort, og dermed har man totalt sett tilført mindre varmeenergi til pluggen...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •