Utregnet kassemål blir for mye...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Are Gjerde sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Utregnet kassemål blir for mye...

Har to Peerless CC260C 10-tommere liggende. Tenkte jeg skulle lage to passive subber av disse, for å øve meg på det og konstruere høyttalere. Har ikke skikkelig datablad på disse, men jeg har funnet disse verdiene på elementet fra Ljudiakatalogen 97/98:

Qts: 0,59

Vas: 70,8 ltr.

Fs: 35,7Hz.

Ved å benytte meg av disse opplysningene og formlene fra "PDF-boka" fra Eltek, kommer jeg frem til alt for store kassevolum både for bassrefleks og trykkammer.

For bassrefleks er det vist to måter å rekne ut kassevolum på (side 38 ). Første måte gir da et volum på 233,6 liter, mens andre måte gir resulttatet 248,24 liter...

Da jeg syntes dette var alt for store kassemål, reknet jeg ut volum for trykkammer (formel fra s. 36). Resultat: 162.4 liter!

Ville lage vesentlig mindre kasser enn dette...

I ljudiakatalogen fra 97/98 anbefaler de bassreflekskasse fra 40-80 liter eller "open air". Hvordan kommer de frem til dette?

Kan jeg velge et annet kassevolum, sette dette inn i stedet for "Vb" på videre utrekninger av avrullingspunkt og avstemmingsfrekvens?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får grei grafisk fremvisning av problemstillingen din i winISD ( www.linearteam.dk ) som er et gratis program for å beregne kassevolum++.

Der kan du legge inn data for elementet og se på et plot hvordan frekvensgangen blir nede i bassen. (i ekkofritt rom). Så er det bare å endre volumet og se hvor du havner. Så må du bare finne et kompromiss mellom bassrespons og kassevolum.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk..

Takk for tipset... Skal forsøke. :-)

Men du tror ikke jeg kan ha reknet feil? Eller missforstått noe i boken? Kan disse store kabinettene virkelig være ideelle for denne titommeren..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil se at winISD bruker de samme formlene som deg! Og det er det "ideelle" forslaget som først kommer opp når du velger element!... Er dette egentlig en bilbass?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilbass

Takk for svar. :-)

Vet ikke om det er et bilbass-element. Kan du se det ut i fra elementets data?... Kjøpte dem for noen år siden hos ljudia. Ikke så mye info i deres kataloger.

Sitat fra Ljudia 97/98:

CC 260 C/830241

10" bass. Utstyrt med ekstra
    tykk polybropylen-kon og
    4-lags talespole. Egnet for
    montering i bassreflekskabinetter
    på 40-80 liter. Kan også
    monteres åpent (open air).
    God basshøyttaler med dyp og
    fremfor alt ren bass.

Eff. 150 watt.
    Følsomhet 91,5 dB.
    Frekv.omr. 35-4000 Hz.
    Imp.4 ohm. Anbef. delefrekv. < 1000.
    Qts o,59.
    Vas 70,8 liter.
    Fs 35,7 Hz.
    Utv. mål 260,5mm.
    Baff. hull 221mm.
    Dybde 94 mm
    Vekt 1,74 kg.

Testet programmet.. Virker greit dette. Men hva med tuningfrekvensen på bassport? Programmet foreslår 24,20 Hz. Jeg får også den verdien om jeg regner med et volum på 248,24 liter. Men hva om jeg heller vil ha et kabinett på 70 liter?

Egentlig trodde jeg at tuningfrekvensen alltid skulle være over elementets egenresonans... (35,7Hz) Er det galt?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du endrer volumet i "box" ruta så vil du se hvilken følge det vil få på grafen. Så endrer du "Tuning freq." som godt kan ligge litt under elementes fs. Så er vel cluet å få en kurve som ikke dropper for fort og som ikke har noen stor stygge pukkler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel antakelig en bilbass, ettersom den er 4ohm og beregnet på open air.
    Trykkammer er ikke noe for dette elementet, må nok ha en stor bassrefleks.
    Den anbefalingen dems på 40-80L gjelder nok i bil.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del ser sjelden på elementer med Qts noe særlig over 0,4 for høyttalere til bruk i vanlige oppholdsrom. Desto høyere Qts, desto større kasse krever elementet som regel. Dette må selvfølgelig sees i sammenheng med Vas også...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilbass

Dere har helt rett. Ser at 8-tommeren av samme serie, er beregnet på bil.(med liknene data). I teksten under den står det: 8" bass for krevende bass i bil... Den siste C'en i "CC 260 C" står helt sikkert for "car". På mange av de andre, med lavere Qts-verdi står det "H" på slutten.. SKUFFA!

Jeg kjøpte elementene en gang pga. at de var 4 ohm. Jeg hadde laget meg to høyttalere med 4-ohms MGR-elementer og syntes det ble for lite bass, så jeg skar hull i dem og puttet et slikt Peerless-element i hver. Dette var sikkert i 1997-98... Hadde ikke mye peiling da... Skulle bare ha mye lyd.

Tenkte jeg skulle lage meg to subber med 10-tommere til det annlegget jeg har i dag, og tenkte at jeg kunne bruke disse peerless-elementene i dette tilfelle også. De kostet jo litt.. Men dette hadde vel bare forringet lyden? I forhold til før er jeg mer opptatt av god lyd fremfor høyt lydtrykk.
    Har aldri brydd meg om bilstereo... Ikke har jeg bil heller.....

Får finne på noe annet. Tror ikke jeg gidder å begynne på et opplegg med bilsub til dette annlegget?

Hovedgrunnen til at jeg begynte med dette var egentlig å lære mer av høyttalere, så det blir ikke helt bortkastet. Det er sikkert noen som har bruk for et par titommere til bil..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du gjør klokt i det. Er jo krem høyttalere du har der, hvis de skal få noen til å følge dem på veien så bør det holde samme høye kvaliteten.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo gjøre et enkelt eksperiment med en dipol.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •