Blackworm - skjermet DIY signalkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blackworm - skjermet DIY signalkabel

OPPDATERING: Jeg fikk aldri denne kabelen til å lyde godt. Som kabelskeptiker er dette litt overraskende for meg, men jeg har nå fjernet den fra anlegget, og den er henvist til roteromsmuseet...
    ---------------------------------------------------------------------------------------------

I anledning anskaffelse av Midgard Audio Oberon monoblokker bestemte jeg meg for å lage nye signalkabler. Dette for å:
    1. unngå det ekstra koblingspunktet som RCA til XLR-adapteren innfører
    2. sørge for skikkelig skjerming siden dette er ganske lange signalkabler.

Videre har jeg fra tidligere god erfaring med en DIY-kabel som opprinnelig kommer fra Hifisentralen som heter Dikemark. Det er en ren tvinnet kabel av solid core ledre. Jeg valgte å videreføre denne ideen i denne konstruksjonen jeg har kalt Blackworm.

Her er delene jeg hadde tenkt å bruke fra starten. Det ble noen avvik fra dette. Dette er beskrevet lenger ned.

Delene er pyntestrømpe, skjerm i fortinnet kobber med innerslange, tynn isolasjonsslange, ledere fra PN-16 kabel, XLR-plugger og RCA-plugger.

Utgangspunktet var å lage ganske lange kabler på omtrent 2 meter. Etter å ha avisolert og adskilt lederne fra PN-16 kabelen, tredde jeg det som skal bli senterlederen gjennom den tynne isolasjonsslangen. Deretter klemte jeg fast en leder med isolasjon og en uten i snekkerbenken tvinnet disse med drill. Resultatet kan sees på bildet, sammen med skjermen og innerslangen:

Her kom første utfordring. Den blå innerslangen var litt for trang. Jeg hadde dessuten ikke tvinnet lederne godt nok, noe som også førte til at den tynne isolasjonsslangen ble litt "slapp" og ga for mye friksjon ved gjennomtreing. Derfor måtte ytterligere tvinning til. Jeg valgte også en annen slange, nemlig den opprinnelige Dikemark-slangen. Som man ser av bildet under hadde den en litt videre indre diameter:

Her er lederne tredd gjennom plastslangen. Dette utgjør nå egentlig en uterminert Dikemark-kabel:

Skjermen måtte tres over fra den blå slangen til den gjennomsiktige. Det gikk relativt greit. Siden den gjennomsiktige er litt tykkere, så måtte skjermen ekspandere mer og ble da kortere. Lengden på skjermen minket fra 2 meter til omtrent 1,75 meter. Det ser ut som mer på bildet, men grunnen er at jeg har tatt godt mål på plastslangen:

En liten teip i hver ende av skjermen holdt den på plass mens jeg tredde på pyntestrømpen, som også fungerer som litt dårlig isolasjon for skjermen. Her er det foreløpige resultatet:

Termineringsprosessen fikk jeg ikke dokumentert så godt. Det største problemet var diameteren som kabelen fikk etterhvert. Hverken RCA-plugg eller XLR-plugg var dimensjonert for dette. Spesielt RCA-pluggen som var innkjøpt for formålet var alt for trang. Derfor har jeg endt opp med strammeplugger fra Biltema nok en gang. I denne enden er skjermen koblet signaljordlederen. Det er den ikke i XLR-enden. Her er ferdig resultat med krympestrømper og det hele:

Jeg er godt fornøyd med resultatet. I den grad signalkabler har lydsignatur, så opplever jeg samme lydsignatur som for Dikemark. Og jeg liker den signaturen. Selvgjort er dessuten velgjort.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget pent Roffe, og fine bilder. Dette spiller garantert bra :-D

Selvgjort er velgjort!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så jo ut som en grei kablel ja, fin beskrivelse Roffe. ;-)

Tror du at det er noen serlig forskjell for reultatet at du ikke fikk brukt de oprinnelige RCA pluggene, men måtte velge en fra Biltema?

Ellers så lurer jeg på om noen har prøvd å fylle hullrommet mellom de tvinnede kablene og plast slangen med noe annet enn luft. Snakker ikke om "Snake Oil" osv, men man kan vel få litt forskjellige elektriske "condensator" egenskaper med å f.eks fylle på en eller annen egnet veske, for ikke annet å hindre at kobberet på de avisolerte lederene å oksydere.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt ble det noen avvik fra første bilde. Den opprinnelige RCA-pluggen taklet ikke tykkelsen på kabelen på noen måte og måtte forkastes. Jeg har alltid noen Biltema-RCA liggende, og måtte ty til disse nok en gang.

Den største forskjellen ved å måtte velge Biltema-pluggen er vel fargen på pluggen. Jeg hadde nemlig lyst til at kabelen skulle være helt sort. Mulig jeg bytter til f.eks. Eichmann Bullet Plugs etterhvert og dekker dem med sort krypmpestrømpe. Det er i så fall helt i tråd med den opprinnelige Dikemark-kabelen.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser jo unektelig meget bra ut !
    Jeg kunne godt tenkt meg en litt mer utførlig beskrivelse av delene, og hvor du evt. har skaffet de ;-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig. en mer inngående oppskrift, så vi med tusen tommeltotter klarer det vi og. ser jo unektelig bra ut da.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer utførlig beskrivelse? Jeg tror vel at selve kabelkonstruksjonen er greit beskrevet. Termineringen ut over dette følger standard terminering av kabel med to ledere og separat skjerm. Dette finner man enkelt ved søk på nettet.

Nå er jeg vel ikke sikker på om dette er verdens beste kabel. Men jeg synes det er moro å lage ting selv. Mulig at man får like bra eller bedre kabel ved kjøp av ferdig kabel som metervare og ved å gjøre termineringen selv. Sånn sett er vel f.eks. Supra EFF-I kanskje et bedre valg, og koster som metervare ikke så mye mer enn denne kabelen, siden skjermestrømpen var dyrere enn planlagt.

Så foreløpig vet jeg ikke om jeg vil anbefale andre å lage disse, for det finnes mye god og rimelig signalkabel i metervare...

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lignet da veldig på mine egenproduserte kabler

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Det lignet da veldig på mine egenproduserte kabler
    Se der, ja. De var jo lekre. Hva er innenfor strømpen?

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare brukt kablene fra mine gode gamle Tara Labs prism 11. Brukt strømpe fra Relekta, og loddet på plugger fra Biltema. Dine var nok litt mer jobb å lage kan jeg tenke meg.

Newcomer Geir V sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo skikkelig nam nam kabler! :smile:
    Hvor kjøper dere disse pyntestrømpene?

Mvh Geir V

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten kommentar...

Ser litt på de XLR-pluggene du har brukt, Roffe. Hvordan likte du de?
    Jeg liker overhodet ikke de pluggene. Litt vanskelig å forklare hvorfor, men here goes:
    - Den støpte, sintra overflata "sklir" dårlig, og gir en litt sånn usmurt metallgnissefeeling når man plugger dem inn og ut. For han-kontakten skal jeg være rettferdig, at det gjelder kun når man plugger i patchfelt eller stagebokser.
    - Strekkavlasteren er lagd av ganske hard plast som knekker lett. I tillegg er det ganske skarpe kanter som kan skjære litt vel mye inn i isolasjonen på kablene.
    - Montering av pluggene blir for plundrete pga. dårlig tilpassing av de forskjellige delene til hverandre.

Dette høres kanskje sært ut, og for folk flest vil det ikke ha betydning. Men siden jeg jobber som lydtekniker plugger jeg inn og ut mange punkter hver dag, og dette er en del av de tinga man henger seg opp i. I tilegg har jeg loddet tusenvis av kabler og patchfelt, multikabler, mm. Og når man skal gjøre dette i så stort antall setter man pris på de små detaljene.

Jeg har nettopp, med full velsignelse og stormende jubel fra mine kolleger, klippet av pluggene på bortimot hundre XLR-kabler som hadde slike plugger som avbildet. De gamle pluggene gikk i bøtta, og ble erstattet med de jeg foretrekker: Neutrik!!

Ps: Kvaliteten på koblingspunktet i en ferdig kabel, som er plugga i, tror jeg nødvendigvis ikke er bedre...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye erfaring med ulike XLR-plugger. Men jeg skjønner hva du mener. Likevel tror jeg ikke jeg hadde festet meg spesielt ved at disse pluggene var "vanskelige", hvis det ikke var for at de overhodet ikke var beregnet for en kabel med tykkelse på over 1 cm. Hverken strekkavlastningen eller hylsen utenpå den igjen passet spesielt bra. Men som sagt var det problemer i begge ender i forhold til kabeltykkelsen. De skal likevel ha ros forat de var enkle å lodde på. Biltema-RCA-pluggen er et lite h*lv*t* i forhold med sitt massive gods som suger varme vekk fra loddestedet.

Neste gang jeg velger plugger kommer jeg nok likevel til å forsøke andre plugger. Disse ble valgt fordi de var sorte og rimelige.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte kabler.

Har du prøvd Biltema xlr-kontakter?

Tenkte jeg skulle prøve meg på noen "ekte" balanserte kabler hehe
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Biltemas XLR-plugger liggende, men (kall meg forfengelig) ville ha sorte kabler og plugger. Nå ble det jo uansett feil i RCA-enden, men...

Så forresten at jeg ikke har svart på hvor jeg skaffet delene. Skalvise:
    * ELFA: Pyntestrømpe, skjermestrømpe, XLR-plugger
    * Biltema: RCA-plugger, gjennomsiktig plastrør
    * Lokal el-forretning: PN-16 kabel (19 kordeller i kobber), tynt plastrør for den ene lederen, krympestrømper

Ellers kan vel krympestrømper skaffes både hos ELFA, Clas Ohlson m.fl. Har også sett tilsvarende tynt plastrør for den ene innerlederen hos ELFA. Clas Ohlson har også gjennomsiktig plastrør.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har Biltemas liggende, men (kall meg forfengelig) ville ha sorte kabler og plugger. Nå ble det jo uansett feil i RCA-enden, men...
    Skjønner, du var ute etter litt "mørkere" lyd?

Takk for tipset om plastslange på Biltema også - da vet jeg hvor jeg skal finne den

Skal prøve meg litt på noen Dikemark varianter jeg også.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dikemark-kabelen har i utgangspunktet en opplevd kraftigere bass enn gjennomsnittskabelen. Men grunnen til sort kabel er kun utseendet. Fargen er ikke ment å representere en lydsignatur. Skal man bygge Dikemark-kabelen, så forsøk en uskjermet versjon først. Det er vesentlig rimeligere, siden skjermestrømpe koster noen kroner. Så kan man vurdere om man liker lyden før man evt. bygger videre på den.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Flotte kabler.

Har du prøvd Biltema xlr-kontakter?

Tenkte jeg skulle prøve meg på noen "ekte" balanserte kabler hehe
    Hvorfor???

Har ikke peiling på hva Biltema sine plugger koster, eller hvordan de er, men når innsparingspotensialet er kanskje 20 spenn, hvorfor ikke kjøpe det feteste???

Neutrik!!!

Edit: Å kjøpe plugger eller forsåvidt alt annet lydutstyr på Biltema blir for meg like naturlig som å .....handle klær på Rema!! Kjøp kvalitet når kvalitet koster ubetydelig lite mer, og kjøp kvalitet hos forhandlere som vet hva de holder på med!!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hvorfor???

Har ikke peiling på hva Biltema sine plugger koster, eller hvordan de er, men når innsparingspotensialet er kanskje 20 spenn, hvorfor ikke kjøpe det feteste???

Neutrik!!!

Edit: Å kjøpe plugger eller forsåvidt alt annet lydutstyr på Biltema blir for meg like naturlig som å .....handle klær på Rema!! Kjøp kvalitet når kvalitet koster ubetydelig lite mer, og kjøp kvalitet hos forhandlere som vet hva de holder på med!!!
    Jeg skal bare lage en liten test produksjon med balanserte xlr kabler - med Biltema greier kommer jeg vel under 100-lappen.

Hvis jeg liker å kjøre balansert - har ikke prøvd det før - kommer jeg til å skaffe en skikkelig bra signalkabel og gullpletterte xlr-kontakter - hvor kjøper jeg det - vet du?

Samtidig har jeg jo Biltema nesten som nabo - lettvindt å stikke innom der stadig vekk.......

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg skal bare lage en liten test produksjon med balanserte xlr kabler - med Biltema greier kommer jeg vel under 100-lappen.

Hvis jeg liker å kjøre balansert - har ikke prøvd det før - kommer jeg til å skaffe en skikkelig bra signalkabel og gullpletterte xlr-kontakter - hvor kjøper jeg det - vet du?

Samtidig har jeg jo Biltema nesten som nabo - lettvindt å stikke innom der stadig vekk.......
    Hvis de er nærmeste nabo skjønner jeg det jo! ;-)

Har ikke vært borti gullpletterte xlr-kontakter noen gang i mine kretser. Men Neutrik kan du også få bestilt på Elfa. Forøvrig er Benum norsk importør, men du får kanskje ikke kjøpt små kvanta fra de, selv om de er billigst.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •