Blackworm - skjermet DIY signalkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hvis de er nærmeste nabo skjønner jeg det jo! ;-)

Har ikke vært borti gullpletterte xlr-kontakter noen gang i mine kretser. Men Neutrik kan du også få bestilt på Elfa. Forøvrig er Benum norsk importør, men du får kanskje ikke kjøpt små kvanta fra de, selv om de er billigst.
    Vel nå hadde de bare "hunn"-kontakter på Biltema (14,50,- pr stk) så jeg dro innom HiFi-Centeret - der kjøpte jeg et par "hann"-kontakter (No-Name) til kr 50,- pr stk - skulle visst være billig!?

Til slutt dro jeg innom en vanlig musikk-sjappe (gitarer - trommer og slikt) der fikk jeg kjøpt Neutrik-hann kontakter til kr 33,- per stk! Kanon!!

Anbefaler akkurat som Konttpøbel skriver, gå i en vanlig musikk-sjappe og kjøp Neutrik-xlr kontakter - bra byggkvalitet til en ok pris. Bedre enn Biltema sine - og mye billigere enn Hifi-centeret
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Vel nå hadde de bare "hunn"-kontakter på Biltema (14,50,- pr stk) så jeg dro innom HiFi-Centeret - der kjøpte jeg et par "hann"-kontakter (No-Name) til kr 50,- pr stk - skulle visst være billig!?

Til slutt dro jeg innom en vanlig musikk-sjappe (gitarer - trommer og slikt) der fikk jeg kjøpt Neutrik-hann kontakter til kr 33,- per stk! Kanon!!

Anbefaler akkurat som Konttpøbel skriver, gå i en vanlig musikk-sjappe og kjøp Neutrik-xlr kontakter - bra byggkvalitet til en ok pris. Bedre enn Biltema sine - og mye billigere enn Hifi-centeret
    Hyggelig å se at den musikksjappa du var i, ikke har smurt på prisen, da kr 33,- er veil. pris fra importør for blanke plugger, og kr 35,- for svarte. Vil bare gjøre alle obs på dette, da jeg har vært borti enkelte sjapper som tar det dobbelte! Banditter!! Hehe...

Om man kjenner noen i bransjen, eller har et firma som kan søke forhandlerstatus hos Benum, kan man få prisen ytterligere ned, men må kanskje kjøpe ei eske med 100 stk... Kanskje ikke aktuelt?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Er kabelhjørnet stengt ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis de er nærmeste nabo skjønner jeg det jo! ;-)

Har ikke vært borti gullpletterte xlr-kontakter noen gang i mine kretser. Men Neutrik kan du også få bestilt på Elfa. Forøvrig er Benum norsk importør, men du får kanskje ikke kjøpt små kvanta fra de, selv om de er billigst.
    Her får du kjøpt gull-pletterte xlr:

http://www.ishop.co.uk/item/shopslimited/761.962.html

Får se om jeg skaffer slike etterhvert
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå på om det strengt tatt er nødvendig. Hvorfor trenger du gullpletterte plugger? Eneste grunnen jeg kan se er for utseendets skyld.
    Om du har så korrosivt miljø i stua di, at det er nødvendig med gullpletterte plugger fordi vanlige plugger ville korrodere i overflata, og skape dårligere kontakt, i løpet av din livstid, er jeg ikke sikker på om det er helseforsvarlig å oppholde seg i den stua... ;-)

Jeg mener det med gullpletterte plugger er en del av den voodooen man hører om i HiFi-miljøer. (Litt det samme med kabelhysteriet.) Jeg ser hvorfor man kan klare å forsvare dette teknisk, men mener forskjellene er så små at for 99% av oss har det ikke praktisk eller lydmessig betydning. Vi har mye mer å hente på å spare de pengene for å etterhvert gjøre en oppgradering i utstyrsparken. Men om man driter penger, må man jo få lov å la seg lure. Verden vil bedras!!! Hehe...

Er klar over at jeg har trampet på mange tær nå, og venter en hel del argumentasjon og utskjelling av meg nå.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker. VAr i oslo nettopp, og gikk innom elfa og handlet meg den skjermingen som er avbildet i toppen (den med blå innerkabel). Tenkte at dette skulle være det ytterste laget i kabelen, siden jeg uansett skal bruke en dobbelskjermet stinger-kabel inni, men fikk lyst på sorte pyntestrømper som siste lag. Noen som selger dette i tromsø? Forhandler og pris? Ble litt usikker på om det kan skape problemer at kabelen er ledende for signal og strøm? Kan dette skape kortslutning i forsterkeren? Den blir jo ikke ledende fra signalkilde, men den henger jo bak der, og kan treffe mye rart om "vinden" skulle bli sterk nok.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppdatering... Jeg trodde ikke jeg som skeptisk til kabelforskjeller var den som skulle skrive slike ting, men...her kommer det:

Jeg har ikke vært 100% fornøyd med den lydmessige ytelsen til Blackworm-kabelen, og det er spesielt i diskanten det har vært litt ullent, dempet og en tanke forvrengt. Jeg måtte vinkle høyttalerne mer mot lytteposisjon for å i det hele tatt få nok diskant.
    Etter noen samtaler med Snickers-is om terminering av XLR-pluggen fant jeg ut at jeg hadde gjort en feil. Det var et eget loddeøre til godset i XLR-pluggen, og det hadde jeg loddet sammen med pinne 1 og 3 (signaljord). Litt enkel lodding, og vips var det bare pinnene som var koblet til signalet, mens godset var frikoblet.
    Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor, men når godset i pluggen ble koblet fra, så trådte diskanten litt fram i lydbildet igjen og med mer klarhet. Høyttaleren er nå plassert tilbake slik den var. Rart hvordan små detaljer kan virke inn enkelte ganger...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Liten oppdatering... Jeg trodde ikke jeg som skeptisk til kabelforskjeller var den som skulle skrive slike ting, men...her kommer det:

Jeg har ikke vært 100% fornøyd med den lydmessige ytelsen til Blackworm-kabelen, og det er spesielt i diskanten det har vært litt ullent, dempet og en tanke forvrengt. Jeg måtte vinkle høyttalerne mer mot lytteposisjon for å i det hele tatt få nok diskant.
    Etter noen samtaler med Snickers-is om terminering av XLR-pluggen fant jeg ut at jeg hadde gjort en feil. Det var et eget loddeøre til godset i XLR-pluggen, og det hadde jeg loddet sammen med pinne 1 og 3 (signaljord). Litt enkel lodding, og vips var det bare pinnene som var koblet til signalet, mens godset var frikoblet.
    Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor, men når godset i pluggen ble koblet fra, så trådte diskanten litt fram i lydbildet igjen og med mer klarhet. Høyttaleren er nå plassert tilbake slik den var. Rart hvordan små detaljer kan virke inn enkelte ganger...
    Oi - etter det jeg har lest om kabler mellom "ekte" balanserte komponenter har du gjort en feil ja.

Den beste koplingen er å bruke 2 leder skjermet kabel hvor begge lederne og skjermen loddes på henholdsvis 1 - 2 - 3 i begge ender, pluggen kan jordes etter smak.

Dette har jeg gjort og det høres minst like bra ut som når jeg hadde rca kabler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå på om det strengt tatt er nødvendig. Hvorfor trenger du gullpletterte plugger? Eneste grunnen jeg kan se er for utseendets skyld.
    Om du har så korrosivt miljø i stua di, at det er nødvendig med gullpletterte plugger fordi vanlige plugger ville korrodere i overflata, og skape dårligere kontakt, i løpet av din livstid, er jeg ikke sikker på om det er helseforsvarlig å oppholde seg i den stua... ;-)

Jeg mener det med gullpletterte plugger er en del av den voodooen man hører om i HiFi-miljøer. (Litt det samme med kabelhysteriet.) Jeg ser hvorfor man kan klare å forsvare dette teknisk, men mener forskjellene er så små at for 99% av oss har det ikke praktisk eller lydmessig betydning. Vi har mye mer å hente på å spare de pengene for å etterhvert gjøre en oppgradering i utstyrsparken. Men om man driter penger, må man jo få lov å la seg lure. Verden vil bedras!!! Hehe...

Er klar over at jeg har trampet på mange tær nå, og venter en hel del argumentasjon og utskjelling av meg nå.... ;-)
    Dette tror jeg du har helt rett i

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste koplingen er å bruke 2 leder skjermet kabel hvor begge lederne og skjermen loddes på henholdsvis 1 - 2 - 3 i begge ender, pluggen kan jordes etter smak.

Dette har jeg gjort og det høres minst like bra ut som når jeg hadde rca kabler.
    Vel, som symmetrifriken jeg er, så er jeg ikke noe glad i å bruke ulike typer ledere til ulike deler av signalet, i dette tilfellet skjermen.

Det er selvfølgelig også slik at det er forskjell på å koble RCA->XLR og XLR->XLR. Kobler man RCA->XLR, så er det vel vanlig å koble sammen pinne 1 og 3. Spørsmålet er om man gjør det i RCA-enden eller i XLR-enden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, som symmetrifriken jeg er, så er jeg ikke noe glad i å bruke ulike typer ledere til ulike deler av signalet, i dette tilfellet skjermen.

Det er selvfølgelig også slik at det er forskjell på å koble RCA->XLR og XLR->XLR. Kobler man RCA->XLR, så er det vel vanlig å koble sammen pinne 1 og 3. Spørsmålet er om man gjør det i RCA-enden eller i XLR-enden.
    Symmetrifrik? Hva mente du med ulike typer ledere til ulike deler av signalet?

Du har nok rett med rca-xlr.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Symmetrifrik? Hva mente du med ulike typer ledere til ulike deler av signalet?

Du har nok rett med rca-xlr.
    "Ulike deler av signalet" er upresist uttrykt, og jeg beklager det. Det jeg mener er:

Jeg foretrekker at det benyttes samme type leder for alle strømførende ledninger ("aktive ledere") i kabelen. Å benytte skjermen som "aktiv leder" blir da feil, en asymmetri i den sluttede kretsen, om du vil.

Begrunne dette faglig kan jeg ikke... Det har vel mest å gjøre med å holde det enkelt. Og for Blackworm betyr det solid core i alle aktive ledere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ulike deler av signalet" er upresist uttrykt, og jeg beklager det. Det jeg mener er:

Jeg foretrekker at det benyttes samme type leder for alle strømførende ledninger ("aktive ledere") i kabelen. Å benytte skjermen som "aktiv leder" blir da feil, en asymmetri i den sluttede kretsen, om du vil.

Begrunne dette faglig kan jeg ikke... Det har vel mest å gjøre med å holde det enkelt. Og for Blackworm betyr det solid core i alle aktive ledere.
    Ok. Men hvis du skal benytte balanserte kabler med xlr plugger i hver ende så skal helst skjermen tilkoples klemme 1 i begge ender......

Kult at Blackworm er solid core ONLY!

Kanskje en vanlig PR 2x1,5/1.25 (kabel for åpen installsjon) hadde vært noe. Her er det en solid core som ligger parallelt med aluminiumsskjerm hele veien. Men den er vit da - tre på sort strømpe?? Problemet er at den er så stiv.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blackworm er prinsipielt en skjermet Dikemark-kabel, der skjermen ikke er aktiv (kun koblet til signaljord i ene enden). Man kunne tenkt seg å utvide prinsippet med en solid-core leder til, men det har jeg altså ikke gjort.

Vi får se hva som skjer. Kunne vært artig å forsøke å lage enda en kabel, men jeg skal bytte litt med andre kabler først (da med vanlig signalkabel og RCA->XLR adapter i ene enden.

Det KAN jo hende det kommer en Blackworm mkII etterhvert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blackworm er prinsipielt en skjermet Dikemark-kabel, der skjermen ikke er aktiv (kun koblet til signaljord i ene enden). Man kunne tenkt seg å utvide prinsippet med en solid-core leder til, men det har jeg altså ikke gjort.

Vi får se hva som skjer. Kunne vært artig å forsøke å lage enda en kabel, men jeg skal bytte litt med andre kabler først (da med vanlig signalkabel og RCA->XLR adapter i ene enden.

Det KAN jo hende det kommer en Blackworm mkII etterhvert.
    Det stemmer - d var tvinnet i stedet for skjerm de var ja, sorry - glemte det.

Selv har jeg handlet inn en del plastslange fra biltema og har et utvalg med rca og xlr plugger liggende - har en del kabel-rester også liggende. Problemet er å få tid til å lage greier - kanskje fint å pusle med mens OL er på kassa?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant for øvrig en RCA-plugg hos den lokale musikkinstrumentforhandleren. Den er merket "PROEL", og minnet mye om Biltema-pluggen, men har noen forskjeller (Biltema-pluggen til høyre):

Her er forskjellene:
    * PROEL er noe dyrere enn Biltema. Jeg ga 50kr stykket for PROEL.
    * PROEL er litt lengre.
    * PROEL tar litt tykkere kabel, og har gjenger der kabelen kommer inn.
    * PROEL skjuler strekkavlastningsskruen under den ytterste hylsen. Det betyr at den må skrus helt inn uansett tykkelse på kabelen.
    * PROEL har noen "slisser" rett innenfor de bakre gjengene. Det er ganske sikkert enkelt å lodde fast f.eks en skjerm her.
    * PROEL er mattere i metallet inni, noe som sannsynligvis gir bedre feste for loddetinnet enn den blanke biltema-pluggen.
    * Den ytre strammehylsa på PROEL har en tupp som ikke vrir seg når man strammer.
    * Senterpinnen som går inn i apparatet er splittet på PROEL, noe som kanskje gir bedre kontakt. Biltema-pinnen er hel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering og konklusjon:

Spikeren er slått i kista for denne kabelen. Den åpnet seg aldri opp lydmessig, selv etter tilvenning, og er nå erstattet av en skjermet mikrofonkabel fra Supra som i mine ører låter mer balansert og åpent.

Mitt forsøk på en skjermet versjon av Dikemark-kabelen ble altså ikke vellykket. Synd, for det lå en del arbeid bak, og visuelt synes jeg den ble ganske tøff... Men det hjelper ikke når lydsignaturen gradvis irriterte meg mer og mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest under min utdanning til elektroingeniør, at solid core ledere ikke er gunstig for AC signal (som jo alle "signaler" er). Grunnen til dette er at elektronene vandrer på utsiden av lederen ved AC, mens det går gjennom senter ved DC. Frekvensen dette byttet skjer på er visstnok ganske lavt. Flere ledere vil derfor ikke bare gi bedre bøyelighet, men mer overflate for elektronene å vandre på, og dermed kanskje bedre diskant-gjengivelse? Etter hva jeg kan huske var dette målbart til et visst nivå, og fra solid core til 10 ledere var det ganske stor forkjell, men etter det var det ikke stort å hente. En annen bakdel med tykke kabler som ligger såpass tett er at de får en kapasitive egenskaper, noe som vil bli en form for lavpassfilter. Ikke akkurat det man ønsker seg i en lydsignalkabel.

Når det kommer til terminering av overgangskabler mellom RCA og XLR, så er det ganske lett å forklare.
    Balanserte kabler brukes fordi man får en kabel som er mye bedre beskyttet mot støy. Man har det vanlige signalet, samt et signal som er invertert. Det som skjer i endeutstyret er at det inverterte signalet vendes tilbake igjen, og man bruker enten summen eller gjennomsnittet av de to signalene man da har.
    Siden man har både negativt og positivt signal, og begge påvirkes i de fleste tilfeller like mye i forhold til jord (dvs at hvis støy forårsaker +1mV på + så skjer det også på -), så får man en støy-fjerne krets i paraksis. + vil nemlig nå ligge +1mV over det riktige signalnivået, og - vil (siden den også fikk +1mV, men ble invertert tilbake etterpå) ligge -1mV i forhold til det riktige signalnivået. Med andre ord blir resultatet av gjennomsnitt eller kombinasjon av de signalene tilnærmet helt likt utgangsingalet.
    Hva har dette med terminering å gjøre? Jo, siden man med RCA til XLR ikke egentlig har noe - signal, så kobler man jord og - sammen. For enkelhetsskyld gjør de fleste dette i XLR pluggen, uten å tenke over resultatet. Det man får da er nemlig en helt vanlig RCA kabel. Dersom man derimot har en ekstra leder gjennom hele kabelen, og kobler dette sammen i RCA pluggen, så vil man få samme fordelen som med ordentlig balansert signal, der - lederen vil fungere som et støyfilter for + lederen. Men andre ord, bruk ordentlig XLR kabel.

Selv har jeg benyttet denne:
    http://no.farnell.com/jsp/endecaSear...=3855545&N=401
    Den kabelen har fire senterledere, der de to blå og de to hvite skal loddes sammen i hver ende for å danne - og +. Skjerm skal være signaljord. Nå husker jeg ikke dette helt nøyaktig, men mener det er slik at skjerm som jordes i begge neder skjermer for elektromagnetisk støy, mens en som jordes i ene enden skjermer for magnetisk støy. Siden denne kabelen har fire senterledere og ikke to, så vil den ha noe høyere kapasitiv egenskap enn en med bare to ledere. Jeg bruker derfor denne kabelen kun til internkabling, og vanlig 2 leder kabel til signalkabel(http://avforum.no/forum/showpost.php...postcount=304), siden kapasitive lasten vil øke linært med lengden, og jeg ikke vil fjerne diskanten mer enn jeg må. Lang signalkabel bør være balansert dersom mottaker av signalet vet å benytte dette.

En annen ting som er viktig er som roffe erfarte, at det som kalles "chassis ground" ikke nødvendigvis skal kobles til "chassis". Jordsignalet skal i liket med + og - komme direkte fra kilden (eller så nær kilden som mulig dersom kilden ikke har balansert utgang). Det er derfor absolutt nødvendig at ingen av de tre lederene i XLR kontakten kommer i kontakt med kassa til hverken avsender eller mottaker. Dersom man ønsker ekstra skjold i forhold til det vanlige skjoldet (som skal være signaljord), så kan man legge på et skjermingslag til, men dette må IKKE festes til jord noe annet sted enn i XLR pluggen, og aldri i RCA pluggen sin signaljord, siden dette er signalførende i RCA pluggens tilfelle. Det ekstra skjermingslaget vil da skjerme for (om jeg husker riktig) magnetiske forstyrrelser. Steder der man bruker balansert kabel brukes dette så godt om aldri, da denne støyen filtreres tilnærmet helt bort av det faktum at signalet er balansert.

Jeg tar forbehold om feil her, men tror det jeg sier skal være korrekt.

-Ko_deZ-

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg var igang =)

Noen vil sikkert reagere på at jeg mener at jord i XLR kabelen ikke skal kobles til chassis, siden en del slike XLR connectorer faktisk gjør dette internt uansett. Jeg mener dette er en feil fremgangsmåte, da man gjennom å gjøre slik skaper åpning for jordingsstrøm (sett at det er jordpotensiale mellom to utstyr). Jeg har hørt om jordpotensiale som har vært så stort mellom endene på et kabelstrekk, at strømmen som gikk gjennom (den feilkoblede) signalkabelens skjerming smeltet kabelen (mener det var på Raufoss aluminium dette skjedde). Dette kan også skje på korte avstander uten så katastrofale følger, og vil forårsake støy. Grunnen til at dette lar seg gjøre på balansert kabel er at støyen effektivt fjernes av det balanserte signalets evne til å undertrykke støy. Svingninger i jordpotensiale vil teoretisk ikke få noe betydning for utsignalet etter at - er invertert tilbake igjen. I praksis vil nok litt støy slippe gjennom. Jording er et stort problem i alle store installasjoner, og et helt eget og fryktelig vanskelig fagfelt. I min tidligere jobb opplevde vi et par ganger at jordingsfeil tok ned viktige samband, og gav helt merkelige resultater under feilsøking.

Som en liten digressjon kan det jo i forbindelse med jordstrøm nevnes det mest ekstreme på det feltet, lynnedslag. Forskjellen i bakkens spenningspotensiale rundt et lynnedslag kan være flere tusen volt per meter. Slår lynet ned ved siden av deg men du går, og den ene foten din er 50cm nærmere lynet enn den andre, så vil forskjellen i spenning fra den ene foten din til den andre kunne være stor nok til at det tar livet av deg. Faktisk er det skjelden at lynnedslaget dreper dyr direkte, men en ku med 2 meter mellom forbein og bakbein, og relativt god kontakt med bakken (ingen gummisåler der), vil kunne ha flere tusen volt i spenningsforskjell mellom forbein og bakbein under et lynnedslag. Kanskje også hundre tusen volt om kua er nærme og lynnedslaget kraftig..

-Ko_deZ-

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •