kabler i vegg -> hvordan føre gjennom vegg ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kabler i vegg -> hvordan føre gjennom vegg ?

Bygger hus og skal prøve å skjule mest mulig av kablene.

Fra forsterker/DVD/dekoder frem til TV/subwoofer/høttalere kan det være kabelstrekk på opptil 10m.

Saken er den at jeg kommer til å ha 2 alternative TV-plasseringer, 2 alternative sub-plasseringer og diverse alternative høyttaler-plasseringer. Alle kabler trekkes i trekkerør, men jeg vet ikke hvordan man skal føre ledningen gjennom veggen?

1) Hvilken dimensjon på trekkerør anbefales? Spesiell type?

2) Flere kabler i samme trekkerør?

3) Hvordan klarer man å legge HDMI i trekkerør? Kontaktene er vel for store?

4) Subwoofer-kabel: Hvilken type kabel skal legges i veggen? Her blir det vel en kabel uten terminering i endene som jeg må koble til et eller annet panel på veggen (sånn som HiFi-butikkene har, hvor de bare plugger en kort RCA fra subben og inn i panelet)

5) Det samme med høyttalere: Finnes det et slags panel som høyttalerne kan kobles rett inn i ? Ønsker dette hvis høyttalerne ikke brukes, så slipper jeg å ha en ledning hengende ut av veggen.... Eksempler på disse panelene? Burde vel være mulig å stikke bananpluggene rett inn.

6) Skal ha 2 sub-uttak for å være mer fleksibel på plassering. Må det være 2 kabelstrekk fra forsterker, eller kan man sette på et Y-ledd underveis å splitte signalet?

7) Vil strekk på opptil 10 meter være noe problem?

Det ble mange spørsmål, håper noen kan svare på noen av de ihvertfall, alle svar mottas med takk. Setter også pris på linker og eksempler som kan hjelpe meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye spørsmål jeg selv har stilt meg. Kan ihvertfall svare på noe av det da jeg selv bygger nytt. Kjøpte et 50mm trekke rør beregnet for inntalskabel i sikrings-skap. Trodde dette var grovt nok for å trekke DVI kontakten gjennom røret,men det viste seg at det ble litt for trangt. Kjøpte da en HDMI-DVI kabel og dette fungerte uten problemer. Trekker også høytaler kabel i veggen. Der har jeg brukt 20mm ferdig smurte rør,ikke noe problem. Selv om jeg også dro 2*2.5 kvadrat gjennom det samme røret. Hva jeg har tenkt der kablene kommer ut fra veggen er simpelten et lokk som er beregnet til skjult bokser meg et ferdig frest dokk der kablene blir liggende. Har også forhørt meg litt, og det skal finnes komplette skjult bokser med høytaler-terminaler men tør ikke si det sikkert. Du kan jo lage et patent selv med å lodde kablene til en terminal du kjøper løst, for så å montere den i uttaket i veggen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torching
    Mye spørsmål jeg selv har stilt meg. Kan ihvertfall svare på noe av det da jeg selv bygger nytt. Kjøpte et 50mm trekke rør beregnet for inntalskabel i sikrings-skap. Trodde dette var grovt nok for å trekke DVI kontakten gjennom røret,men det viste seg at det ble litt for trangt. Kjøpte da en HDMI-DVI kabel og dette fungerte uten problemer.
    Hvordan da? Er HDMI kontakten mindre enn DVI? ...og jeg som trodde det var motsatt (har aldri sett HDMI... :? )...

For min del er det uaktuelt med 50mm rør av praktiske årsaker. Noen som vet om man kan kun dra kabelen gjennom rørene, og så montere på kontaktene etterpå (DVI, HDMI, SCART, RCA, osv) ? Jeg er vel egentlig sikker på at det går, men er det noe Ola Nordmann greier fint selv, og blir resultatet bra?

Og hva er "ferdig smurte" rør ?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En HDMI-plugg er på størrelse med en USB-plugg, kanskje hakket større.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=

5) Det samme med høyttalere: Finnes det et slags panel som høyttalerne kan kobles rett inn i ? Ønsker dette hvis høyttalerne ikke brukes, så slipper jeg å ha en ledning hengende ut av veggen.... Eksempler på disse panelene? Burde vel være mulig å stikke bananpluggene rett inn.QUOTE]

Er det noe slikt du mener? http://www.ostensjoveien202.com/hus/bilde61.jpg

Du kan kanskje spørre trådstarter her om hva han har gjort.

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/21993-endelig-igang-med-ny-hjemmekino.html
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mitt problem når kontakten til DVI`en ikke ville gå ringte jeg forhandleren som solgte meg DVI-kabelen. Han mente det var å få tak i kabel der kontakt ble ettermontert, men det måtte sjekkes opp. Med HDMI kabel går også 40mm rør om det ikke blir for mye vinkel på røret. Dette er også kanskje for stort? Ferdig smurte rør er noe som blir brukt der lengden som skal trekkes er ganske lang om jeg har forstått min elektriker-kamerat riktig. Bare for å gjøre trekkingen lettere

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jobbet som elektriker i 5 år, alsdri hørt om ferdigsmurte rør.
    Men Polywater derimot :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=teddytusen]
    Sitat Opprinnelig postet av

Er det noe slikt du mener? [url
    http://www.ostensjoveien202.com/hus/bilde61.jpg[/url]

Du kan kanskje spørre trådstarter her om hva han har gjort.

http://avforum.no/forum/av-rom-konstruksjon-optimalisering/21993-endelig-igang-med-ny-hjemmekino.html
    Jepp, akuratt det jeg mener. Takker for linken, har sendt PM til trådstarter...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Har jobbet som elektriker i 5 år, alsdri hørt om ferdigsmurte rør.
    Men Polywater derimot :wink:
    Og Polywater er ? Glatt inni?

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart valgt speakon kontakter for høyttalerene, de er meget driftssikre og du slipper åpne poler rett ut av kontaktene slik som det var på bildet.
    Det er en grunn til at XLR ikke er lov på høyttalerutganger lenger, det er fullt mulig å få seg en karamell ved å ta på polene når det er signal der :razz:

Ikke at jeg tror noen som er så ivrige som oss vil la et signal stå å gå i en slik kontakt uten at noe er tilkoblet, men man må huske at det er mulig å ta på dem selv når kabler er festet.

Speakon er kanskje ikke HIFI nok? ;-)

A

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Jeg ville helt klart valgt speakon kontakter for høyttalerene, de er meget driftssikre og du slipper åpne poler rett ut av kontaktene slik som det var på bildet.
    Det er en grunn til at XLR ikke er lov på høyttalerutganger lenger, det er fullt mulig å få seg en karamell ved å ta på polene når det er signal der :razz:

Ikke at jeg tror noen som er så ivrige som oss vil la et signal stå å gå i en slik kontakt uten at noe er tilkoblet, men man må huske at det er mulig å ta på dem selv når kabler er festet.

Speakon er kanskje ikke HIFI nok? ;-)

A
    Høres ut som noe som burde vurderes, men; Speakon ?? Snakker vi her type? Merke? Noen linker til disse? Eller forhandler?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Speakon kontakter

Her er bilder av hun/han speakon kontakt

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speakon er driftssikkert som fy. Ikke uten grunn at det er blitt standard i PA-bransjen. Speakon er egentlig en kobling utviklet av Neutrik. Men om du skal være ekstra fin på det, bør du kikke på speakonpluuger fra Switchcraft. De er enda mer robuste. Neutrik garanterer sine plugger for minimum 1000 inn- og utkoblinger, mens Switchcraft garanterer for 10 000. Men det har kanskje ikke så mye å si for deg? Er vel neppe som om du kommer til å koble høyttalerne til og fra flere ganger om dagen?

Du trenger Speakon NL4FC (kabelkontakt) og en variant av NL4MD (chassikontakt). De har 4 poler, og du kan dermed kjøre Bi-ampet signal frem om du vil. Hver pol er dimensjonert for inntil 30A.

Se på www.neutrik.com for mer info. Pluggene får du kjøpt hos www.benum.no som er importør, men du får tak i de flere plasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elko har uttak som passer i std.veggbok.
    Hvis man ikke kan/skal ha det skjult finnes det kanallister, istedet for gulvlister som ser veldig bra ut...sjekk www.rehau.no eller www.tehalit.no
    Snakk ed din elektrikker...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0