Bygge en høytaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge en høytaler

hei, jeg har bestemt meg for å bygge en høytaler som prosjekt i Kunst og Håndverk på skolen. Jeg kan ærlig talt veldig lite om høytalere og omtrent ingenting om fagspråket.

I tross av dette skal jeg bygge en høytaler. Størrelsen er ikke så veldig viktig, omtrent 1 meter i høyden er et passe maksimum. Problemet er at jeg ikke vet hvor eller hvordan jeg anskaffer og monterer "innmaten". Hvordan jeg får selve høytaleren til å virke, det er der jeg trenger hjelp fra dere. Selve innmaten har jeg planlagt å kjøpe, men hvis noen har en god manual for hvordan jeg kan lage det for hånd, så si bare ifra. Selve kassen skal jeg selv bygge.

Hvilket materiale passer bra til en høytaler? Utseendet på høytaleren har i dette tilfellet mye å si, trefargen skal helst være litt lys, men det har ikke så mye å si. Poenget er at den må være "glatt", jeg vet ikke hva man gjør førr å få en glatt overflate på tre, men det både ser stilig ut og kjennes stilig. (Sitter tilfeldigvis ved et bord fra IKEA som har en slik "glatt overflate")

Hvilke dimensjoner burde jeg satse på? Som sagt har ikke størrelsen så mye for meg å si, men den burde selvsagt passe med innmaten.

Hvor anskaffer jeg innmaten og hvordan monteres den? Kvaliteten har mye å si for meg, men som sagt er jeg bare en skoleelev og har et litt stramt budsjett. Hvilket merke der er har ikke noe særlig å si, bare det låter bra.

Det er vel de 3 "største" sprørsmålene jeg har så langt. Håper dere kan hjelpe med dette (håper også at dere kan forklare, enkelt, hva disse fagordene betyr, for hvis noen sier noe som: "14 cm inn med 12,5w i tweeter'n" så skjønner jeg ikke noe særlig).

-Mvh Ole Henrik Hunstad Vik, Tromsø

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er budsjettet ditt?

forresten.. Velkommen til AVForum

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forresten så er det spon eller MDF som egner seg best.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo begynne med å se på kit'ene som Eltek selger (www.dynabel.no), der finner du sikkert noe for din lommebok og
    Når det gjeldet design, så er det viktig at indre volum på høyttalerene er ca det som høyttalerene er ment å ha, ellers er det jo bare å eksperimentere med forskjellig utseende

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det sponplater i bøk? Jeg fikk vite i dag om det med volum, går sikkert greit. Hvilke Kit er det snakk om? Kan jeg kjøpe selve høytalerdelene uten å få med boksen rundt?

Er det "høytalerelementer" som er slike Kit's? Høytalerelementer

Som sagt, det som står i tabellene der sier meg ikke mye... Skal ha en rimelig grei høytaler, altså, bare høytaleren uten kassen, i prisklassen under tusenlappen. Kan noen finne en enkel forklaring på et høytalerelement til under 1000,- kr som kan monteres i en egenlagd kasse der de forklarer hvor stor kassen MÅ være i bredde, høyde og dybde?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke enkelt å skjønne helt hva du mente med den linken..
    Men disse SEAS kitene er et godt utgangspunkt: http://www.mamut.com/controls/shop/s...bgid=18&gid=17
    Litt forskjellige prisklasser og, her følger alt uten kasser med!
    Nei spon (MDF) kommer bare som sponplater, men du kan legge 0.6mm finer utenpå, så får du den looken du vil ha, se på "Hvordan legge finer" lenger opp i DIY forumet. Det finnes og noe ny finer som kan formes veldig lett alle veier.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sponplate er småfliser som er presset sammen med noe lim til ei plate, og de er ikke noe fint uten at du lagen en skikkelig finish, pusser og sparkler og maler evt. finèrer. (finèr er tynne treplater, bare noen mm tykke, som du limer oppå mdf\sponplater for å få ekte tre-look).

Et høyttaler-kit inneholder alt du trenger for å få en fullt funksjonerende høyttaler. De mest essensielle delene her er delefilter og elementene samt noen ledninger.

En høyttaler trenger en krets som kan sende riktige singaler til riktig element. Stort element (rundingene i en høyttaler), tar seg ofte av de dype tonene. Og de små tar seg ofte av de lyse. Det er delefilteret som skiller signalet fra forsterkeren slik at de riktige "tonene" kommer til riktig element.

Under tusenlappen er der ikke så mye å se på, hvis du har tid kan du følge med på "ukas tilbud" på www.dynabel.no, her selges av og til gode elementer rimelig.

Geb på denne

eller Vifa 1103 (som er litt over budsjettet) er greie begynner kit.

Ellers kan du også surfe på www.creativehifi.com og www.ljudia.no som også selge diverse kit. Se litt rundt og spør her hvis det er noe du lurer på. Når du kjøper kit får du ofte med tegninger eller krav til kasse som trengs.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du komme unna rimeligst mulig så burde du kjøpe ferdig. Det er ikke alltid det er billigere å bygge selv

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet er jo å kjøpe en av bøkene på Eltek sine sider. Der står vel det meste om hvordan man kan gå frem. De er på engelsk. Noen som vet om en nettside han kan bruke eller evnt noen norske lettfattelige bøker om emnet?
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en gratis høyttaler bok på dynabel sine sider.. en plass..
    Den omfatter ganske mye av det som er å omfatte.
    pdf, skrevet av Frode Nesset

(kan legge link senere, må løpe)
    Edit: Britax har linken i neste innlegg.. på neste side..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er boken om høyttalerbygging

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et stramt budsjett kan et tips være å få fatt i et par gamle billige høyttalere og bygge nye (og bedre) kasser til disse. Da kan du regne ut volumet de har og så velge fasong selv, med samme innvendig volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vel, høres bra ut med sponplater med finer utpå, har god tid, omtrent et halv år. Og ikke bekymre dere, har 5+ i engelsk og snakker engelsk daglig.

Ingen vits i å kjøpe en ferdigbygd, kan like gjerne droppe ut av skolen da :razz: . Den må bygges selv (utenom selve høytaleren inni selvfølgelig).

Så på den "Vifa 1103", er det en ferdigbygd høytaler som plasseres inni en kasse? Forstår det sånn at med et "Kit" så får jeg diverse høytalerelementer og ledninger, kan jeg ikke bare plassere dem i kassen jeg lager? Lage et rundt hull of feste på? Virker egentlig som om disse "Kit"'ene bare er par med høytalere, på CreativeHiFi som ble nevnt har de selve elementene, som jeg forestiller meg det, blir måten jeg lager høytaleren på.

Sånn jeg forestiller meg det: Jeg lager selve kassen (med riktig volum) og feste "løse" elementer i kassen. Altså ikke ferdiglagde høytalere inni kassen.
    Ser her Creative HiFi Høytalerelementer, å feste sånne i kassen jeg lager. Har omtrent 2 uker på meg nå før selve "storplanleggingen" må begynne. Er heldigvis tidlig ute.

Skumleste litt gjennom den boken, ser egentlig for meg at jeg enkelt og greit bare lager 1 eller 2 høytalere som har de nødvendige elementene i seg. Lurte også på om hvorvidt det er mulig å kunne koble for eksempel en elektrisk gitar eller en bassgitar til høytalerne.

Nøyaktig hvilke elementer trenger jeg hvis jeg skal feste dem i kassen? Ifølge det jeg leser i boken virker det som om jeg bare trenger en bass og en diskant. Eller er det nødvendig med et tredje element også?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olehhv
    Så på den "Vifa 1103", er det en ferdigbygd høytaler som plasseres inni en kasse? Forstår det sånn at med et "Kit" så får jeg diverse høytalerelementer og ledninger, kan jeg ikke bare plassere dem i kassen jeg lager? Lage et rundt hull of feste på? Virker egentlig som om disse "Kit"'ene bare er par med høytalere, på CreativeHiFi som ble nevnt har de selve elementene, som jeg forestiller meg det, blir måten jeg lager høytaleren på.

Nøyaktig hvilk trenger en bass og en diskant. Eller er det nødvendig med et tredje element ogsåe elementer trenger jeg hvis jeg skal feste dem i kassen? Ifølge det jeg leser i boken virker det som om jeg bare?
    Det som følger med i disse settene er ALT UTEN kasser, DU lager kassene slik du vil ha dem og monterer elementer, delefilter etc. som følger med i settet.

En høyttaler trenger ikke mer enn 1 element for å lage lyd. Men for å få med de dype frekvensene trenger du et stort element(bass), og for de høyefrekvensene trengs et lite element(diskant). enkelte vil gjerne ha et 3. element for å ta seg av mellomtone, men det er fordeler og ulemper med det siden det blir flere elementer blir det mer arbeid å få de samstemt, samt det blir flere komponenter i delefilte, slik at de blir dyrere. men blir det satt opp skikkelig vil det i de fleste sammenhenger gi bedre lyd.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kit'ene blir vist i kasser på bildene. Men det er bare "rundingene" som er elementer, og delefilter som er med i prisen! Hvis ikke annet er spesifisert!

Les nøye igjennom innledningen til hele boka og kapittelet om delefilter, da skjønner du mer av heltheten.

Og en hifi høyttaler er ikke uten videre en god gitar høyttaler. Forsterkeren og elementet som blir brukt til en elgitar, ses ofte på som en del av "instrumentet" når det gjelder total lyden, og dette vil ikke en hifi høyttaler gi. Lyd vil det selvfølgelig kunne komme, men ikke skikkelig "gitar"-lyd.

Se litt mer på kit'ene du, der får du nesten alt du trenger, uteom kasse.

Edit: too slow, men jeg har da noen poenger, sletter ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, leste litt i boken om delefilter, forstod ikke mye av alle beregningene, men fikk med meg at det funker akkurat som et vanlig lydfilter. Det stopper unødvendig støy.

Vel, for å slippe å prøve å samordne 3 komponenter blir det 2, en bass og en diskant. Her kommer det virkelig underlige spørsmålet; Kan jeg koble 1 ny høytaler i et stereo-anlegg og få bedre eller like bra lyd? Altså et "quad"-anlegg.

Siden jeg "bestemte" meg for å holde meg litt under 1000,- lappen så tok jeg en titt på tilbudstorgene rundt omkring, spørsmålet koker vel ned til; Lønner det seg å lage 1 eller 2 høytalere? På Spesialtilbudene til Ljudia har de 3 høytalere i "F-serien" (10", 12" eller 15") som har en relativt grei pris. Saken blir jo den at jeg trenger diskant, delefilter og ledninger også da. Har noen en mening om jeg burde lage 1 eller 2 høytalere?

EDIT: Passer denne bass'en: MGR F-1815W med denne diskanten: Peerless DT105H, eller er de kanskje mest økonomisk og best å ha 2 peerless elementer? Disse koster 730,- til sammen, hva annet ville jeg trenge da? Bortsett fra treverket osv til kassen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil i første omgang fraråde deg å bruke de MGR elementene, de krever kjempestor kasse og spiller ikke fint selv om de får det. De er også så store at du vil trenge et mellomtone element i tilleg. Altså 3 element pr. høyttaler. Nevner igjen GEB settet som koster 998,- Der får du 2 diskanter, 2 basser og deler til delefilter.

Et sett som jeg egentlig ikke anbefaler, men som gir litt mer lyd (ikke finere) er Kit 2400 som selges av ljudia, dette koster bare latterlige 495kr for paret. Og hvis det er kassebyggingen som står i fokus kan det være et alternativ .

Og 2 høyttalere vil alltid være dyre enn 1. Men stereo er utrolig kjekt å ha når en lytter til musikk..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal legge finèr, gå for spon. Dette skaffast lett gratis ved nermaste industrifabrikk(brukast som emballasjeplater).

Om du ikkje skal legge finèr, gå for mdf. Mdf er veldig lett å få fine og plane kantar på, det er ikkje spon.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er spon og finèr en bedre kombinasjon? har bygget i MDF og spon og ser ikke hvorfor det skal være bedre med spon med finèr. Kan få greie kanter med sponplater også ,men da må du over med sandpapiret en stund,.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er valget helt enkelt
    Ønsker du det som er lettest og jobbe med kjøp MDF.
    både spon og finer fliser seg og har en veldig røff overflate.

Er det lommeboka som bestemmer
    Gå og hent noen plater hos nærmeste industri.
    Husk industri plater har mye dårligere kvalitet en det du får hos en
    bygg handler.

I min "barndom" har jeg bygget både med spon og finer og det er no
    fordømt dr.... og få nesten pent.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •