Bygge en høytaler - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Nevner igjen GEB settet som koster 998,- Der får du 2 diskanter, 2 basser og deler til delefilter.

Et sett som jeg egentlig ikke anbefaler, men som gir litt mer lyd (ikke finere) er Kit 2400 som selges av ljudia, dette koster bare latterlige 495kr for paret. Og hvis det er kassebyggingen som står i fokus kan det være et alternativ .

Og 2 høyttalere vil alltid være dyre enn 1. Men stereo er utrolig kjekt å ha når en lytter til musikk..
    Problemet med GEB linken din (Geb) er at den bare blinker, den klarer ikke å laste siden...

Prisen på Geb settet høres veldig bra ut, men hvordan vil lydkvaliteten være blandet med en annen stereo? Altså 4 høytalere og 1 sub.

EDIT: Mener du:
    "Geb kit uten kabinetter, par NOK 998.00
    Ganske liten og rimelig høyttaler, men lyden er voksen og av høy klasse! Leveres kun uten kabinett. Pris pr. par."

Antar at du mener den, ser fin ut den ja. Er den lett å sette sammen? Gode og lette instrukser osv?

(Eltek AS, nettbutikk, søk på "DY5868".)

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den jeg mener ja.

Stereo er først og fremst to høyttalere, en høyre og en venstre. +evt sub.

Er det en surround forsterker du har? Du må ikke koble mange høyttalere på en utgang! (ivertfall ikke uten å vita hva og hvordan).

Vet ikke hva du har fra før, men de fungerer sikkert greit som bakhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sjekket stereo'n min, passer visst bare med 2 høytalere. Men man finner jo alltids et bruksområde for et par høytalere. Om ikke annet så kanskje broren min sitt hjemmekinoanlegg. Hvordan er det med bestilling fra Eltek?

"Oppkravs og kredittkort Visa, MasterCard, EuroCard og DinersClub bestillinger under kr 2000,- vil bli tillagt totalt kr 69,- (inkl. 25% moms) i ekpedisjonsavgift / porto. Ingen andre avgifter tilkommer!"

Så, pakken til 998,- kr blir å koste meg 1316,50,- ?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, prisen er inkl. mva. Er bare frakten på 69,- som må plusses på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis broren min kjøper ny forsterker til 1000,- kr sammen med min pakke for eksempel, så koster det bare meg 998? Stilig!

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olehhv
    Så hvis broren min kjøper ny forsterker til 1000,- kr sammen med min pakke for eksempel, så koster det bare meg 998? Stilig!
    bestill 3 skruer i tilleg så blir det over 2000:razz: da betaler du ikke frakt mener jeg å huske.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen innspill fra meg også:

- Høyttalere behøver ikke å være firkantede. Trekantede, femkantede, eller runde er like bra. Siden vi snakker kunst og håndverk her kan man kanskje tenke litt friere.

- De behøver ikke å være bygd av spon eller MDF. Kryssfiner er et annet bra materiale som foretrekkes av mange, spesielt til løsninger som er horn eller transmisjonslinjer. Et annet mulig alternativ kan være gulvparkett i 15mm tykkelse, eller massive limtre hylleplater fra Ikea i f.eks bøk eller bjørk. Pene hjørner kan bli et problem med parkett eller finer, men kan evt. løses med hjørnelister i massivt tre.

- Høyttalere behøver ikke å bestå av 2-3 elementer med et komplisert delefilter. Det finnes bredbåndshøyttalere hvor du klarer deg med ett element.
    Tangband W3-871s er et slik element. Under 200 Kr / stk. Bare 10cm i diameter!
    Se: http://creativehifi.com/catalog/prod...products_id=34

Denne passer ikke til disko, men under riktige forhold kan den gi "high-end" lyd i litt mindre skala.

Denne kan byges i en liten kasse på noen få liter (flott PC høyttaler), eller en tynn gulvstående søyle som Cyburgs Needle: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-47403.html

Låter til og med flott i slike "kabinetter" :-)

Hadde ikke rammebetingelsene vært 1m gulvstående, så kunne jo en varient på dette været en vegghøyttaler basert på en pen trebolle "på vranga" :-)

Bare for å forvirre litt til:
    Høyttalere behøver forresten ikke å være kasser i det hele tatt. En såkalt "åpen baffel" eller "dipol" (m.a.o. en flat treplate) er også et alternativ. Her har jeg imidlertid ikke noe forslag til et rimelig og bra element.

SveinB.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig Svein_B! Nydelig! De elementene der er forresten utsolgt fra creativehifi. Modellen over til 450kr skal visstnok være vesentlig bedre og være på lager.
    Men det var ikke en dum ide akkurat det. Her snakker vi omkasser til minimalt med arbeid og til en meget lav pris. 2.50kr for en 1.5liters flaske og en halv meter gaffateip

EDIT: Det skal sies at jeg har bestilt nok treverk for å bygge 10stk av de små høytalerne som steinB linker til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte en litt mer økonomisk modell istederfor GEB modellen, kjøpte Isis, en mindre variasjon. Skal starte å sette sammen neste uke

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lykke til..

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler-elementer er laget for å spille optimalt med et visst luft-volum.

Men akkurat hvordan dette volumet er utformet - er det mulig å variere.

Det man ser spesielt på litt dyrere høyttalere er buede sider som har to store fordeler: større styrke og mindre refleksjoner av lydbølger inne i kabinettet.

Så hvis du skal legge litt jobb i kabinettene, så anbefales det.

Noen sider til inspirasjon:
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...ID=16457&PN=14
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...TID=30118&PN=6
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...TID=30565&PN=2

Husk også at det er bedre å lage litt for stort kabinett enn litt for lite. Det litt for store kan man enkelt minske innvendig volum i ved skilleplater eller lign.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare sende en enorm takk til alle dere som var hjelpsomme med å finne løsninger på hvordan jeg kunne gjøre dette. Hvis jeg møter på noen problemer kommer jeg garantert hit for å spørre om hjelp

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •