DIY strømkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 104
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY strømkabel

Vil ikke si at denne står tilbake for en kjøpt kabel på noen punkter. Kanskje den tilogmed er bedre? Jeg loddet likesågodt lederne til pluggene i strømkablene slik at det skulle bli bedre kontakt. Den ser også knallbra ut

Jeg selger slik kabel (uterminert og terminert) siden jeg og et annet medlem her på forumet kjøpte 100meter for å spare penger ,men jeg ble brennende inne med forferdelig mye mer kabel enn det jeg trenger.

Prisen pr meter er 20kr pr meter og pluggene koster 50kr. Ta kontakt hvis kjøp er aktuelt. (Kjipt å brenne inne med 50meter med kabel)

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY nettkabler er en god invistering!
    CFD: You got PM.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs på kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ölflex kabel?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    55-819-54 på ELFA. 3x1.5mm med støpsel /aparatplugg fra clas ohlson. Kabelen koster 25kr pr meter og kontaktmateriell 50kr. Vurderer noen å kjøpe en slik kabel setter jeg stor pris om dere kjøper noe av det jeg har liggende siden jeg kjøpte for 3personer ,men han ene trakk seg så jeg har MASSE igjen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kobbler du skjermen i forhold til jord leder?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kobles til jord ved støpselet og er uterminert ved aparatkontakten. Dette er noe jeg ble anbefalt av flere personer.

Noen bilder

Dette burde forklare hvordan kabelen er koblet. Er det noen som har noen bedre forslag så takker jeg ja til det siden det ikke tar så lang tid å omterminere kabelen.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kabelen her... Hvordan er denne skjermet i forhold til Supra sine nettkabler?? Har du målt den med "fasepenn"/AC-sensor el.??

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi bruker ivertfall denne kabelen mellom frekvensomformere og ut til motorer i ventilasjonsanlegg. Lagt lengder på 50 meter uten noe problem.
    Nesten 100% sikker på at det er ølflex ja.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Den kobles til jord ved støpselet og er uterminert ved aparatkontakten. Dette er noe jeg ble anbefalt av flere personer.

Dette burde forklare hvordan kabelen er koblet. Er det noen som har noen bedre forslag så takker jeg ja til det siden det ikke tar så lang tid å omterminere kabelen.
    Ja det var greie bilder og god forklaring på det jeg lurte på CFD .

Synes du det er noen merkbare forbedringer på det utstyret som har fått disse skjermede kablene kontra uskjermede CFG?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke testet skikkelig siden høytalerne mine står på liming for øyeblikket. Men jeg testet på et annet anlegg og jeg merket at det var var mindre bråk fra høytalerne når jeg ikke hadde på noen kilde inn. Dette var kun med høyt volum og kanskje det var "crosstalk" mellom strømkabler og signalkabler? Dette var ikke noe highend sak ,men det var den samme vanlige kabelsalaten som de fleste har bak sine receivere/preamps.

Også har vi jo den viktige placebo-effekten da. Det er jo det viktigste av alt :P

Jeg føler så absolutt at jeg har fått mye igjen for pengene og noe mer enn det kan jeg egentlig ikke forlange. Nå er det på tide at flere medlemmer her på forumet kommer med sine kabler siden jeg har sendt ut 3stk pakker med kabler =)

Har rundt 20meter igjen hvis noen vil begi seg ut på dette. Av 100 til å starte med.

-DJ_Ultimate- : Ikke målt noe som helst. Jeg har MEGET liten tro på at suprakabelen fungerer som et strømfilter. Skjermingen på denne kabelen er vesentlig bedre enn supra kabelen (ser det ut som iflg bilder fra eltek). Har aldri prøvd en lorad fra supra ,men tviler på at det er noen forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det geniale med å lage strømkabler selv er jo at man har mulighet til å slippe den værste kabelsalaten. Har du mange meter igjen?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det er en stor fordel. Mine kabler varierer faktisk i lengde. 4stk på 1meter , 1stk på 120 og en på 80cm. Jeg kunne sikkert laget de litt kortere ,men liker å ha "litt å gå på".

Som jeg sa så har jeg 20meter igjen. (minst)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du gjort på ujorda strømkabler for komponenter som har fast strømledning?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg loddet likesågodt lederne til pluggene i strømkablene slik at det skulle bli bedre kontakt.
    Her på forumet har mange den formening at å bruke lodding gjør forbindelsen dårligere, så jeg vet ikke om det kan kalles en forbedring.

Ellers virker kabelen veldig fin
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Her på forumet har mange den formening at å bruke lodding gjør forbindelsen dårligere, så jeg vet ikke om det kan kalles en forbedring.

Ellers virker kabelen veldig fin
    Hvis kablene er loddet TIL pluggene vil man få bedre kontakt enn om man skrur, da skruterminaler må ettertrekkes over tid. Det som derimot er feil, er å fortinne kablelendene og så skru de fast.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også laget skjermede strømkabler basert på samme kabel nå. Også jeg fikk litt utfordring med koblingen av skjermen til jordlederen, men som dere ser så hadde jeg en større plugg liggende som ga mer innvendig rom. Min løsning er å avisolere mer på jordlederen og lodde skjermen til jordlederen omtrent 1cm "bak" skrupunktet i kontakten, slik at det ikke er loddetinn i lederenden som skal skrus fast. Jeg har altså ingen lodding i selve skrupunktet.

For øvrig er ikke kabelen tykkeren enn at strekkavlastningen takler å klemme fast HELE kabelen. Jeg har derfor også med den gjennomsiktige ytterkappen gjennom strekkavlastningen, og all avmantling er på innsiden av strekkavlastningspunktet i begge pluggene.

Lydmessig merker jeg ikke noen forbedring foreløping, men så går de to første kablene jeg har laget til monoblokkene som i mindre grad er i kontakt med kabelsalaten bak på surroundrecevieren. Jeg håper på mer hørbare resultater når kabelen til surroundreceiveren erstattes (på grunn av racket trenger jeg en vinklet apparatplugg som er bestilt).

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hvis kablene er loddet TIL pluggene vil man få bedre kontakt enn om man skrur, da skruterminaler må ettertrekkes over tid. Det som derimot er feil, er å fortinne kablelendene og så skru de fast.
    Den tror jeg du må lenger ut på landet med

Legger inn en kvote fra en av guruene her inne:

"Hadde tinn hatt tilnærmet samme ledeevne som kobber ville man vel heller brukt tinnkabler? Tinn brukes til lodding fordi det faktisk ikke er mulig å lodde med kobber. Tinn leder vel så dårlig at man tilsetter sølv for å øke ledeevnen?
    En ting er i hvert fall sikkert, og det er at kobberet er bedre uten tinnet, dersom best mulig kontaktflate er målet. At man bruker tinn på et kretskort er vel ikke så rart, skruterminaler for hvert kontaktpunkt hadde gjort kretskortet rimelig stort og uhåndterlig."

Med andre ord er det slik (på dette forumet i hvertfall) at hvis du kan skru kobber/sølvlederen direkte fast så gjør det. Alt annet er en dårligere forbindelse.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke feil å lodde fast en tilskrudd kontakt. Loddetinnet vil vel da krype inn i hulrom, mens de eksisterende kontaktflatene i skruingen vil være intakt. Tinnet vil også stabilisere skrutilkoblingen, men dette er neppe noe problem, uansett (slik tilskruing benyttes i omtrent alt av elektrisk opplegg) så lenge kabelen er godt strekkavlastet. Ulempen med å lodde den tilskrudde kontakten etter tilskruing er at det er vanskelig å demontere igjen.

Uansett tror jeg dette blir nyanser. De viktige tingene her er: God kontakt i alle kontaktpunkter, ingen løse tråder som kan kortslutte (her er nok loddingen av skjermen en god ide), god isolasjon på de aktive (sorte) lederne helt fram til kontaktpunktet og god strekkavlastning på kabelen, slik at selve skruterminalen utsettes for minst mulig fysisk belastning.

I følge fagfolk (min far som jobbet i mange år som kontrollør i det lokale e-verket), så er strekkavlastningen alfa og omega for en trygg kobling her, sammen med minst mulig avmantling av de aktive lederne og solid tilskruing.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Uansett tror jeg dette blir nyanser. De viktige tingene her er: God kontakt i alle kontaktpunkter, ingen løse tråder som kan kortslutte (her er nok loddingen av skjermen en god ide), god isolasjon på de aktive (sorte) lederne helt fram til kontaktpunktet og god strekkavlastning på kabelen, slik at selve skruterminalen utsettes for minst mulig fysisk belastning.
    Er enig med deg - men som du husker ble jeg selv litt grillet fordi jeg promoterte lodding som forbindelse (ikke bare fortinnede ledningesender).

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •