DIY strømkabel - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 104
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av limvingen
    Her er en som har helt klart misforstått hva lodding er. Tinnet skal ikke ligge som et tykt lag mellom de to legemene som loddes sammen. Derimot skal lemgene ligge godt inntil hverandre. Det vi får da, ved en korrekt utført lodding er en intermetallisk forbindelse. Dvs at loddetinnet løser seg opp og trenger ned i kobberflaten, loddetinn og kobber molekyler blandes og danner en metalloppløsning. Dette gir en svært god forbindelse. Der er altså ikke all loddetinn rundt legemet som danner forbindelsen, men bare der legemene er i direkte kontakt med hverandre.

I tilfelle loddetinn Sn62/36/2 som består av 2% sølv, så er ikke sølv tilført for å gi bedre ledeevne. Dette loddetinne egner seg faktisk ikke til audiofil bruk, men er beregnet ifm lodding av SMD (surface mount devices).

Er uenig i dette. Lodding utført på korrekt måte (med intermetallisk forbindelse) vil i de fleste tilfeller være bedre.

Det som på en annen side er den beste terminering er vel utvilsomt krymping(crimping) eller klemming.
    Er vel stort sett greit det du skriver her. Selv om du nappet noen utsagn litt ut av sammenhengen

Men du får kjøpt mange flere typer loddetinn med høyt (langt over 2%) sølvinnhold nettopp med tanke på høy ledningsevne.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble inspirert av denne tråden, men valgte en litt annen innfalsvinkel.
    Hovedmålet med mitt forsøk var å få bedre tilpassede lengder på strømkablene. Har ikke den helt store troen på at strømkabler gir nirvana, men det skader ikke å ha skjermede kabler.
    Kjøpte 1 stk Supra Lorad 2,5 i 4m lengde å delte denne i 2 stk 50cm og 3 stk 1m lengder. En tur på Clas for deler og 1-2 timer med musikk og kobling så var alt på plass.
    Valgte Supra fordi skjermingen/folien er lettere å jobbe med enn tråder som Elfa kabelen har, samt at jeg fikk se om det var noen triks med koblingen (ingen hemmeligheter der).
    Kost for 5 stk kabler Kr.760.- alt kjøpt lokalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er vel stort sett greit det du skriver her. Selv om du nappet noen utsagn litt ut av sammenhengen

Men du får kjøpt mange flere typer loddetinn med høyt (langt over 2%) sølvinnhold nettopp med tanke på høy ledningsevne.
    Ja det finnes loddetinn med sølv innhold høyere enn 2%. Ja, faktisk med hele 3%, 4%, 5%, til og med 6%. 6% er dog veldig uvanlig.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine diy:

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En til:

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen her som har god oversikt over de beste kjøpene når det gjelder nettstøpsel? Den bør være kraftig og romslig innvendig slik at det er lett å skru inni kontakten. Videre bør den kunne slutte om en tykk kabel som denne:

Har sett litt på denne selvom den er litt dyr:

Pm Audio

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De furutech støpslene er suverene!

Har prøvd med Oyiade, Supra og Furutech. Bare Furutech som var lett å jobbe med.
    Hvis du kjøper litt dyrere enn den modellen du viser til får du enda større støpsel.

Er ikke helt sikker men har vel seks kabler med Furutechstøpsler slik den over

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De koster jo noen kroner, de Furutech-støpslene. Jeg synes ikke de store støpslene du finner tidligere i tråden var spesielt problematiske å jobbe med. Tror jeg kjøpte dem på Clas Ohlson. Den kabelen jeg har brukt er også ganske tykk.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal ha kabel slik som Supras LoRad 2.5mm2 tror jeg du må bruke Furutech, men noe mindre fungerer det sikkert med de roffe nevner.

Hadde store problemer med å få plass til 2.5mm2 kabel i Supras egne plugger når jeg brukte kabelstrømpe. Samme med Oyiade.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et dumt spørsmål, men denne ølfelx-kabelen https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog
    Den har jo fler enn 3 ledere (-/+/jord), hvordan ser jeg hvilke jeg skal bruke?

Newcomer hensun sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Sikkert et dumt spørsmål, men denne ølfelx-kabelen https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/...do?tab=catalog
    Hei Eirik84

Om du ser litt nermere på lederene så er de merket 1,2,3,4 osv.
    Er dette Ølflex 1,5 X 5 + 1,5 x 1? Linken fungerte ikke.
    I så fall er dette den samme kabelen som jeg bruker på mine DIY kabler.
    Jeg valgte å terminere sammen leder 1 og 2 samt 3 og 4 for å øke tverrsnittet til 3mm2. Klipte så bort nummer 5.

Når det gjelder å terminere skjerm så anbefaler jeg at det gjøres på apparatkontakten da du er garantert skjerm på kabelen selv på komponenter uten jording.

Mvh
    Henning

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den varianten som er avbildet med så mange ledere skal du ikke bruke.

ADVARSEL: Hvis du må stille spørsmålene over vil jeg på det sterkeste anbefale at du IKKE gjør dette selv. Nettspenningskabler skal man ikke leke med, og man skal vite hva man gjør. Ellers lager man noe som i verste fall medfører brannfare og dersom et branntilløp spores tilbake til en slik uautorisert kabel, så stiller man dårlig i forhold til forsikringsselskapets regresskrav.

Skal man lage en slik strømkabel skal man bruke en som har totalt 3 ledere, en jordleder + 2 ledere. Jordlederen er den med gul/grønn isolasjon.

(Jeg tror den jeg har brukt er: 55-819-54 Styrkabel skärmad 3G1,5
    Den kabelen med dette lederantallet er ikke avbildet.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den varianten som er avbildet med så mange ledere skal du ikke bruke.

ADVARSEL: Hvis du må stille spørsmålene over vil jeg på det sterkeste anbefale at du IKKE gjør dette selv. Nettspenningskabler skal man ikke leke med, og man skal vite hva man gjør. Ellers lager man noe som i verste fall medfører brannfare og dersom et branntilløp spores tilbake til en slik uautorisert kabel, så stiller man dårlig i forhold til forsikringsselskapets regresskrav.

Skal man lage en slik strømkabel skal man bruke en som har totalt 3 ledere, en jordleder + 2 ledere. Jordlederen er den med gul/grønn isolasjon.

(Jeg tror den jeg har brukt er: 55-819-54 Styrkabel skärmad 3G1,5
    Den kabelen med dette lederantallet er ikke avbildet.)
    Den kabelen jeg har bilde av er 55-819-54
    Det er i alle fall det bilde som ligger på elfa siden sider når jeg skriver inn 55-819-54 i søkefeltet.

Har du no link til en som er med 3 ledere da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kabelen jeg har bilde av er 55-819-54
    Det er i alle fall det bilde som ligger på elfa siden sider når jeg skriver inn 55-819-54 i søkefeltet.

Har du no link til en som er med 3 ledere da?
    Bildet er et eksempelbilde som er brukt for alle Ölflex-styringskablene med skjerm og gjennomsiktig ytterkappe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Bildet er et eksempelbilde som er brukt for alle Ölflex-styringskablene med skjerm og gjennomsiktig ytterkappe.
    Ok, takker for svar.

Har koblet flere skjøteledninger før og aldri vært noe problem. Har en bestefar som er "gammel" elektriker, så får la han dobbeltsjekke det da :-P

Men dette er en OK kabel å bruke eller? (siden jeg ser flere bruker akkurat denne)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne õlflex-kabelen ok å bruke som strømkabel?
    Er den bra nok så synes jeg den også ser bra nok ut til å brukes uten kabelstrømper og krympeplast

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den bra nok så synes jeg den også ser bra nok ut til å brukes uten kabelstrømper og krympeplast
    Jeg bruker den, så da er vel min vurdering åpenbar. Tror den også er grei i henhold til svenske standarder, men muligens ikke i henhold til norske standarder. Tror det er et eller annet med at jordleder og skjerm i henhold til norsk standard ikke skal være adskilt av isolasjon.

Tverrsnittet på lederne (3x1,5mm²) holder ihvertfall til bruk på alt som ikke krever kraftigere strømkurser enn 16A.

Men som sagt, du skal vite hva du gjør. Hold uansett jordkabel og skjerm unna de spenningsførende fasene, ellers får du lett jordingsfeil. Og vær sikker på at du har skikkelig strekkavlastning, strekk i kabelen i forhold til pluggen skal ikke føre til strekk i skrukoblingspunktene. I endene du avmantler skal isolasjonen dekke helt fram til, men ikke inn i skrukoblingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ølflex ER jo en strøm/signalkabel. Godkjent opp til 500 Volt.
    Bruker mye i f.eks ventilasjonsanlegg etter frekvensomformere for å skjerme mot støy. Kobler mye av dette om dagen med motorer på opptil 11KW så kablen duger så absolutt. Er myk og fin å jobbe med, og egner seg godt.
    Denne kan også alle elektrikere bestille så mye du trenger av.
    Som skrevet lengere opp, så er 3G 1,5 det du skal ha dette er da 2 faseledere (merker med 1 og 2) og en gul/grønn jording.

Ellers mtp å få tak i store støpsler, så er bruk av 2,5 mm2 kabel helst unødvendig i stereosammenheng (imho)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doxa
    Ølflex ER jo en strøm/signalkabel. Godkjent opp til 500 Volt.
    Bruker mye i f.eks ventilasjonsanlegg etter frekvensomformere for å skjerme mot støy. Kobler mye av dette om dagen med motorer på opptil 11KW så kablen duger så absolutt. Er myk og fin å jobbe med, og egner seg godt.
    Denne kan også alle elektrikere bestille så mye du trenger av.
    Som skrevet lengere opp, så er 3G 1,5 det du skal ha dette er da 2 faseledere (merker med 1 og 2) og en gul/grønn jording.

Ellers mtp å få tak i store støpsler, så er bruk av 2,5 mm2 kabel helst unødvendig i stereosammenheng (imho)
    Takker for bra innlegg

Kan jeg bruke krympeslangen 55-063-44 hos elfa på denne kabelen da?

Kabelen skal jo være 10x10 og innerdiameter på krympeslangen er 10,7 før krymping og kan krympes til 4,8mm. Vil krympeslangen da være grei?

Eller hadde 55-063-45 hos elfa, som er 13,7 før krymping og inntil 6,4 etter krymping vært lettere å jobbe med?

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •