DIY strømkabel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 104
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Er enig med deg - men som du husker ble jeg selv litt grillet fordi jeg promoterte lodding som forbindelse (ikke bare fortinnede ledningesender).
    Jada, jeg var med på grillingen selv, jeg (Og for the record: Jeg var ikke ute etter mannen, men kun meningene. Erfaringene dine som fagmann er svært interessante, og diskusjon er veien til et nyansert syn). Problemet i det scenariet er slik jeg husker det at en fortinnet mangetrådig leder blir så hard at den ikke får nok deformering i fastskruingspunktet i en vanlig høyttalerterminal. Dessuten blir ofte en høyttalerkabel koblet til og fra relativt ofte, noe som gir irregulær deformering av tinnet, som da vil gi dårlig kontaktflate. En slik apparatkabel som vi lager her er ikke utsatt for den samme graden av kobling til og fra i skrupunktet, og siden skruterminalen er helt i metall tåler den ganske hard tilskruing.

Men jeg mener fortsatt at tinn ikke er en ideell leder, og foretrekker fastskruing av bart mangetrådet kobber framfor fortinnet klump av mangetrådet kobber, så lenge fastskruing er det som benyttes. I en permanent kobling som dette så kan man sikkert ha noen fordeler av å lodde fast i etterkant av tilskruingen.

Tror vi må skille mellom permanente koblinger som her (og på et kretskort) og koblinger som kobles til og fra relativt hyppig (typisk som på en høyttalerterminal).

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, ellers var det bilde av flotte kabler.

Lurer på om jeg selv skulle prøve å få byttet ut skolissa på 5.1 receiveren min - må lage stikk-brønn på receiveren også.

Ble inspirert.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde kanskje skaffe en slik "fasepenn" for å måle om det er felter rundt kabelen. Noen som vet om man eventuelt kan måle slikt med et vanlig multimeter på noe vis?

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den tror jeg du må lenger ut på landet med

Legger inn en kvote fra en av guruene her inne:

"Hadde tinn hatt tilnærmet samme ledeevne som kobber ville man vel heller brukt tinnkabler? Tinn brukes til lodding fordi det faktisk ikke er mulig å lodde med kobber. Tinn leder vel så dårlig at man tilsetter sølv for å øke ledeevnen?
    En ting er i hvert fall sikkert, og det er at kobberet er bedre uten tinnet, dersom best mulig kontaktflate er målet. At man bruker tinn på et kretskort er vel ikke så rart, skruterminaler for hvert kontaktpunkt hadde gjort kretskortet rimelig stort og uhåndterlig."

Med andre ord er det slik (på dette forumet i hvertfall) at hvis du kan skru kobber/sølvlederen direkte fast så gjør det. Alt annet er en dårligere forbindelse.
    Hvis du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg har rett! Er fullstendig klar over tinn sine egenskaper som leder, men for å skape en stabil kobling uten "vakkel" kan det i enkelte tilfeller være gunstig å lodde. Derimot er det stor fy-fy, som jeg sier å fortinne kabler før man skrur de. Det påpeker vel Roffe hvorfor.
    Er derimot enig i at best kontakt oppnås med bart kobber og skruing. Og igjen kommer Roffe med et poeng som jeg støtter fullt ut, nemlig viktigheten av god strekkavlastning.

Mine erfaringer baserer seg fra flere år på veien med utstyr som får mye bank og juling, nemlig PA. Har hatt ansvaret og/eller jobbet på omtrent alle de største arrangementer i Nord-Norge som Festpillene, Buktafestivalen mm., samt en del "småjobber" i Oslogryta, sånn som Norwegian Wood, Idol i Spektrum mm. I våre kretser er det en ting som gjelder: Driftssikkerhet!!!

I et hjemmeanlegg vil ikke utstyr og kabler i så stor grad, forhåpentligvis, utsettes for så mye juling, og da kan man diskutere tinns lederegenskaper kontra kobber, og hvor mye dette har å si i en kontaktflate på noen hundredels millimeter tykkelse, med stort areal.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knottpøbel
    Hvis du leser hva jeg skriver, så ser du at jeg har rett!
    Nei sorry, men du har nok feil igjen...

Du kan ikke forandre mening midt i diskusjonen og fremdeles mene at du har rett.

Ikke dra med deg stakkars roffe ned i elendigheten da
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mumle, mumle.... får litt sånn "storm i vannglass" og "piske en død hest"-følelse nå. Uten at det er adressert til noen spesiell.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mumle, mumle.... får litt sånn "storm i vannglass" og "piske en død hest"-følelse nå. Uten at det er adressert til noen spesiell.
    Meg kanskje?

Var bare spøk da. Synes det ble litt mye: Jeg har rett!!!!!

Så til Knotten: det var ikke ille ment.

Uansett ser jeg at alle har forskjellige erfaringer, greit å vite.

Samtidig har jeg fått greie på at det finnes loddetinn som leder like godt som kobber - hva gjør vi da? hehe

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forandra ikke mening, men utdypa vel egentlig hva jeg mente...? Prøvde iallefall!! :-)

Det eneste jeg uansett og fortsatt mener er feil, er å fortinne før du skrur, men det tror jeg det er enighet om. Om man ellers velger å lodde eller skru, kommer litt an på koblinga hva som er "best". Jeg tror det blir best kontakt om du skrur, såfremt man har mulighet for å ettertrekke etter en stund, da kobberet gir seg med tiden. Om du ikke kan det, eller om koblinga di vil bli utsatt for mye bevegelser, ville jeg loddet.

Men som sagt, forskjellige erfaringer, storm i hesten, pisket vannglass osv... ;-)

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg har MEGET liten tro på at suprakabelen fungerer som et strømfilter. Skjermingen på denne kabelen er vesentlig bedre enn supra kabelen (ser det ut som iflg bilder fra eltek). Har aldri prøvd en lorad fra supra ,men tviler på at det er noen forskjell.
    Hvordan kan du påstå noe sånt dersom du aldri har prøvd Supra Lorad ? Det hadde kanskje vært greit med litt grunnlag før du slenger ut sånne ting... ? eller ?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her på forumet har mange den formening at å bruke lodding gjør forbindelsen dårligere, så jeg vet ikke om det kan kalles en forbedring.

Ellers virker kabelen veldig fin
    Når jeg først skrur den til. Også lodder etterpå så tviler jeg på at det blir noe dårligere? Man får utnyttet hele pluggen siden loddetinnet flyter inn i de stedene hvor den ikke ville vært i kontakt med. Det betyr større kontaktplate og det kan vell ikke være dårlig?

Ludomaniac: Jeg tror ikke på at kobber kan filtrere noe alene. Jeg har sett bilder av suprakabelen og den skjermen er ikke like massiv som skjermen på denne kabelen vi har . Jeg sier også at jeg tror , ikke at jeg vet. Men tror du på at en kobberleder kan fungere som strømfilter? Det ligger tross alt mange meter kabel i veggen så den siste meteren skal ha så mye å si sier du?

Skjermen var meget lite overbevisende og når det er snakk om at det skal gå vekselstrøm (med diverse spikes og masse annet rusk) så tviler på at jeg noe annet enn skjerming kan gjøre noe positivt for lyden. Man kan jo selvsagt flette den med de fordeler det innebærer,men det er først etter strømforsyningen (all rippel blir da kortsluttet til jord gjennom en cap) at strømmen kommer fram til transistorer/rør.

Det er forskjell på en påstand og si at man tror noe. Det burde du iallefall vite

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Når jeg først skrur den til. Også lodder etterpå så tviler jeg på at det blir noe dårligere? Man får utnyttet hele pluggen siden loddetinnet flyter inn i de stedene hvor den ikke ville vært i kontakt med. Det betyr større kontaktplate og det kan vell ikke være dårlig?
    Jeg er veldig enig med deg. Etter min mening oppnår man best kontakt med lodding - nettopp på grunn av kontaktflaten som du skriver. Antageligvis øker kontaktflaten ved lodding med rundt 100%. Tinnets eventuelle dårligere ledningsevne blir "førsumbart" som svenskene sier.

Selv ble jeg litt halshogd i en annen tråd fordi jeg nettopp hevdet at lodding var best. Derfor hentet jeg litt kommentarer fra den tråden - alt for litt frisk diskusjon

Jeg har litt erfaring med å prosjektere hus med minst mulig elektromagnetisk stråling = støy. På en jobb i Sverige prosjekterte jeg en enebolig for ei dame som hadde strøm-allergi. Hun fikk ekstrakostnadene dekket av trygdesystemet.

Blant annet ble det installert vannbåren varme, gasskomfyr, sentralstøvsuger, osv. Flere rom var også helt uten elektrisk installsjon.

Men i de rommene hvor det måtte være elektrisk installasjon besto den av skjult installasjon med tvinnede enledere i rør. Etter måling var dette den ledningsføringen som strålte minst elektromagnetisme.

Med dette i tankene kan jo også en strømkabel ala hifi-sentralens "Dikemark" være intressant?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig tilhenger av tvinning, men akkurat når det gjelder strømkabler som leder en del strøm så har jeg valgt å ikke være så kreativ når det gjelder å sette sammen kabelen selv. Har selv bygget fire sett Dikemark, og når har jeg en skjermet signalekabel inspirert av Dikemark (både tvinning og skjerming) på gang til monoblokkene. Har også tvinnet høyttalerkabel (Supra Rondo 4x2,5 koblet som single wire).

Har satt i gang alt dette for å bekjempe støy i anlegget, men det er en liten brum som nå er det mest hørbare. Begynner å frykte at jeg har en jordingssløyfe et sted, og da hjelper vel hverken skjerming eller tvinning så mye...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig tilhenger av tvinning, men akkurat når det gjelder strømkabler som leder en del strøm så har jeg valgt å ikke være så kreativ når det gjelder å sette sammen kabelen selv. Har selv bygget fire sett Dikemark, og når har jeg en skjermet signalekabel inspirert av Dikemark (både tvinning og skjerming) på gang til monoblokkene. Har også tvinnet høyttalerkabel (Supra Rondo 4x2,5 koblet som single wire).

Har satt i gang alt dette for å bekjempe støy i anlegget, men det er en liten brum som nå er det mest hørbare. Begynner å frykte at jeg har en jordingssløyfe et sted, og da hjelper vel hverken skjerming eller tvinning så mye...
    Ser ut som du har gjort det meste mot støy. Kjører du også balansert?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du har gjort det meste mot støy. Kjører du også balansert?
    Nei, det er kun Oberon-blokkene som er balanserte, dessverre. Det er dit jeg nå lager en skjermet Dikemark-inspirert kabel. All lyd går jo gjennom disse kablene, og de er i tillegg ganske lange, så jeg valgte smør på flesk-løsning med både tvinning og skjerming her. Vurderte å kjøre separat returleder, men slo det fra meg, så selve kabelen er en vanlig Dikemark med separat skjerm som ikke fungerer som leder. Alternativet var å bruke skjermen som returleder (en koaks-variant), men det bryter litt med å Dikemark-ideen om å bruke solid core leder i de aktive ledningsbanene. I den balanserte enden er jo pinne 1 og 3 koblet sammen, så en viss støyundertrykking får man jo fra den balanserte inngangen, selv om signal/støyforholdet ikke blir like bra som for en ekte balansert signaloverføring.

Kommer nok en egen bildetråd for de nye signalkablene etterhvert.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok en egen bildetråd for de nye signalkablene etterhvert.
    Det gleder jeg meg til !
    Har nemlig bestemt meg for å lage en del kabler selv, men har aldri gjort det før, så jeg tar i mot alle bilder og DIY guider med stor takk !!!:wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satte sammen en ny strømkabel i dag. Denne gangen med vinklet apparatplugg.

Her er delene:

I den vinklede pluggen valgte jeg å ikke føre skjermen helt inn i pluggen. Grunnen er at jeg synes den ene strømførende fasen var for nær strekkavlastningen. Videre var skrukoblingene laget på en måte som jeg synes virket "slarkete", så jeg valgte å slenge på litt loddetinn for ekstra hold.

I vegg-enden av kabelen er støpselet mer romslig. Her skal jo skjermen i kontakt med jordlederen. Jordlederen er avmantlet ganske langt, og enden er skrudd fast i skruen. Skjermen er ikke ført inn under skruen, men loddet til jordlederen på "innsiden" av tampen. Strekkavlastningen dekker den ytre isolasjonen og fester godt.
    Bildet ble overeksponert på grunn av blitz (uaktuelt uten i kjelleren der jeg skrur), så detaljene viser ikke så godt.

Til slutt et bilde av ferdig kabel:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver igjen, har noen byttet ut den "faste" ledningen på noen av komponetene sine. Det er jo ikke alle komponenter som kommer med "løs" strømledning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke forsøkt. Tror mange av dem som bytter disse modifiserer kassa og bygger inn såkalt nettbrønn så man kan bytte nettstrømkabel etter behov.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså at man monterer en slik "brønn"?

Det høres tungvindt ut.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad.. Du har PM! Ville satt pris på rask tilbakemelding så vi kunne ordnet dette ang strømkabelen.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •