Male/lakke kirsebær sort (bilder av "ugjerningen")

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Male/lakke kirsebær sort (bilder av "ugjerningen")

Har akkurat kjøpt meg høyttalere som har "real cherry wood veneered side panels"

De er brukte og prisen var riktig, men finishen er ikke riktig. Resten av kabinettene er ganske mørke, regner med at det er noe vinyl-trekk eller liknende. Skal hente dem på lørdag så jeg har bare sett bilde ;-)
    Jeg vet at det er mulig å lakke/male disse sideplatene.

Har snakket litt med bekjente som driver med mye bygging og snekring. Planen min er å pusse ned sideplatene, for deretter å lakke dem med 3 strøk.
    Har tenkt til å bruke en liten svamp-rulle da jeg har fått høre at det gir best resultat, spraying blir sikkert for dyrt?

Jeg vil gjerne ha noen tips fra andre som har erfaring med lakking.
    Dette blir ikke helt det samme som å lakke selvbygde høyttalere siden disse allerede er lakkert med klarlakk over kirsebær'n.
    Hvilken type sandpapir kan jeg bruke for å slipe ned original-lakken (og mellom hvert strøk)? Og hvor mye må jeg slipe ned for at ny lakk skal bite skikkelig?
    Jeg må nok være pinlig nøyaktig i overgangene fra sideplatene til resten av kabinettet da det ikke ser ut som om disse kan løsnes. Funker det greit med vanlig malerteip?
    Burde jeg lakke tre strøk svart pluss ett lag klarlakk over dette?
    Har tenkt til å skru ut elementene mens jeg lakker de, men holder det å teipe over plast? Litt redd for at de koselige løsemidlene i lakken skal "spise" på gummi og slikt i elementene. Kan lakken ødelegge belegget på resten av høyttalerene? Tenkte å teste med litt lakk rett på de mørke delene bak på feks senter høyttaleren, men er det noen som vet?
    Og hvilke type lakk burde jeg gå for?

Noe annet jeg burde vite før jeg begynner på dette prosjektet?

Are

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du skal gjøre sier du?€"!? Male svart over kirsebærfinish?.....

Du skal ikke pusse av all lakken og bruke svart beis og klarlakk da? Så får du fortsatt strukturen :P

Ellers er vel dette rimelig rett frem. Matte ned all lakken, jevnt over det hele.
    På med 2 strøk svart oljemaling, kompatibel med lakken som er der fra før. OBS!! Strykeprøve MÅ utføres! Så 2-3 strøk med lakk på toppen.

Bruk 280-320+ papir i mellom strøkene, montert på et større slipebrett.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hva er det du skal gjøre sier du?€"!? Male svart over kirsebærfinish?.....

Du skal ikke pusse av all lakken og bruke svart beis og klarlakk da? Så får du fortsatt strukturen :P

Ellers er vel dette rimelig rett frem. Matte ned all lakken, jevnt over det hele.
    På med 2 strøk svart oljemaling, kompatibel med lakken som er der fra før. OBS!! Strykeprøve MÅ utføres! Så 2-3 strøk med lakk på toppen.

Bruk 280-320+ papir i mellom strøkene, montert på et større slipebrett.
    hehe! Ja jeg skal male over kirsebær finish
    Disse høyttalerene ble bare laget i denne ene finishen så derfor tror jeg det kan være kult med noe annet enn standard.
    Jeg kunne kanskje klart å leve med kirsebær tror jeg, men samboer syns det blir litt for "hytte-feeling" med såpass mye treverk, noe jeg delvis er enig i.
    Nå har jeg ikke henta de ennå, så det er jo fortsatt en liten mulighet for at samboer syns de er finere når hun ser dem, farger og inntrykk er jo ofte litt annerledes i virkeligheten enn på bilde :wink:
    Jeg syns det er en helt grei løsning å endre på disse, selv om jeg syns det er litt trist å modifisere produkter på denne måten så har jeg tro på at resultatet kan bli bra.
    Jeg hadde ikke fått lov å kjøpe disse om jeg ikke hadde sagt at jeg kan lakke dem til ønsket finish, og siden prisen for alle fem høyttalere er under prisen av bare bakhøyttalerene så kan jeg ikke klage på prisen heller.
    Grunnen til at jeg bytter høyttalere er fordi junior snart klarer å krabbe, mine monitorer har ikke frontdeksler og jeg vil derfor bytte til noe som har frontdeksler og som det ikke er så farlig med. Har ikke nerver nok til å la han utforske stua hvis det er fare for at domediskanter og bass-elementer skal bli leketøy for små klissete barnehender :-P

Hva er strykeprøve? Teste litt lakk på den lakken som allerede er der?
    Joa, tenkte litt på det med å beise også, men da må jeg vel pusse ned all lakken som sitter på nå? Ikke veit jeg hvor tjukk den fineren som sitter der nå er heller... Er det mere jobb å beise + klarlakk? Mulig dette er lettere å få pent? Ikke veit jeg, har aldri prøvd meg på noe slikt før...
    Jeg bør vel bruke litt grovere papir for å pusse av lakken som sitter der nå? Tar vel rimelig lang tid med 280papir?
    edit: jeg har snekra og bygd og gjort masse DIY tidligere, men aldri vært borti lakking, så jeg er ikke heeeelt grønn...

takk for tilbakemelding!
    Are

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir grisemye jobb om du skal ha av all lakken og beise+lakke.
    da trenger du grovere papir.
    Om du skal male direkte er det bare å matte det som er der i dag og gå rett på.
    Strykeprøve, ja. Stryke på et lite, ikke kritisk, sted og sjekke om de to produktene fungerer sammen.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en slik svamprulle på et ikea-møbel og ble MEGET fornøyd med resultatet.
    Finnes ikke en skjold, synlig overgang eller noe merke fra påføringsretning enda jeg kjørte nok så mye sikk-sakk.
    Resultatet ble rett og slett nok så proft av utseende.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde gjort det helt anderledes. jeg hadde revet av fake finneren slik at du stod igjen med selve MDF kabinettet,hadde selvfølgelig tatt ut alle elementer osv.
    Hadde så pusset MDF`en jevn, kjøpt meg en cotech malersprøyte på claser`n til 300 spenn, Stukket innom en forretning som selger billakk. Kjøpt grunning, flytende sparkel og sortlakk.
    Begynn med å spraye på flytende sparkel, puss denne så ned. Påfør to lag med grunning, puss med 600 papir. Legg så et lag med sort lakk. puss med 800 papir. legg et strøk lakk til Puss med 800 papir. legg så to tynne lag med sort lakk, la tørke. legg ett lag med klarlakk. Poler med pussesvamp.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg hadde gjort det helt anderledes. jeg hadde revet av fake finneren slik at du stod igjen med selve MDF kabinettet,hadde selvfølgelig tatt ut alle elementer osv.
    Hadde så pusset MDF`en jevn, kjøpt meg en cotech malersprøyte på claser`n til 300 spenn, Stukket innom en forretning som selger billakk. Kjøpt grunning, flytende sparkel og sortlakk.
    Begynn med å spraye på flytende sparkel, puss denne så ned. Påfør to lag med grunning, puss med 600 papir. Legg så et lag med sort lakk. puss med 800 papir. legg et strøk lakk til Puss med 800 papir. legg så to tynne lag med sort lakk, la tørke. legg ett lag med klarlakk. Poler med pussesvamp.
    Som sagt "real cherry wood veneered side panels", dette betyr at det bare er sideplatene som er ekte kirsebær, altså verken fake eller mulighet for å ta av noe som helst siden det bare er sideplatene så vil nok overgangene til vinylfinishen bli ødelagt når man tar de av. Dessuten ser jeg ingen grunn til å fjerne kirsebær'n når det er mulig å lakke rett på denne, da har jeg jo også muligheten til å pusse de ned og lakke med klarlakk dersom jeg skulle ombestemme meg og ønske kirsebær igjen
    Dessuten blir det vel en hel***es å gjøre alt dette på to gulvstående, en voksen senter og to forholdsvis store stativhøyttalere?

Men takk for interessen Er det bedre å bruke bil-lakk? Dersom sprøyte ikke koster mer enn 300,- så er jo dette en mulighet, men jeg må vel ha litt mere utstyr enn bare sprøyta?

Are

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Blir grisemye jobb om du skal ha av all lakken og beise+lakke.
    da trenger du grovere papir.
    Om du skal male direkte er det bare å matte det som er der i dag og gå rett på.
    Strykeprøve, ja. Stryke på et lite, ikke kritisk, sted og sjekke om de to produktene fungerer sammen.
    Kjipt at det ikke finnes så mange lite kritiske steder når det kun er sideplatene på alle høyttalerene som er i tre :|
    Men jeg skal prøve ett lite sted ja, har sett hvordan det kan bli om man blander lakk-typer og de reagerer med hverandre, vil helst unngå dette for enhver pris..

Hvor fort reagerer det hvis det er problem med lakktypene?
    Er det noen lakktyper som er mer "kompatible" med andre typer? Er det noen merker jeg bare kan unngå med en gang feks? Bengalakk er jo veldig poppis, men det behøver jo ikke være et tegn på kvalitet for det :shock:
    Jeg kommer til å gå for å male direkte siden jeg da også har muligheten for å pusse tilbake til kirsebær igjen seinere, skal jeg bruke grovere enn 280 for å matte ned da eller holder dette i massevis?

Are

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg brukte en slik svamprulle på et ikea-møbel og ble MEGET fornøyd med resultatet.
    Finnes ikke en skjold, synlig overgang eller noe merke fra påføringsretning enda jeg kjørte nok så mye sikk-sakk.
    Resultatet ble rett og slett nok så proft av utseende.
    Ja, ble tipset om at dette ga best resultat med mindre man vil begynne å sprøyte og styre, jeg vil helst gjøre det så enkelt som mulig, ikke har jeg tilgang på strøm i kjellern heller (takk skal du F**N meg ha borettslag).

Hva slags lakk brukte du? Blank eller matt? Jeg tror blank blir best på sideplatene, men det er jo også ganske nådeløst når det gjelder å vise ujevnheter osv.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Hvor fort reagerer det hvis det er problem med lakktypene?
    Are
    Det reagerer på sekundet. DU ser at lakken konker i det du har den på.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Det reagerer på sekundet. DU ser at lakken konker i det du har den på.
    Ok, takk. Er det noen lakktyper som reagerer sjeldnere enn andre? Eller for å si det på en annen måte; er det noen merker/typer jeg bør styre unna med en gang?
    Det er vel bare å tørke av og pusse litt til dersom det skulle begynne å koke?

Are

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Lady sort halvmatt.
    Vil du ha skikkelig glossy utseende går du over med blank klarlakk.

Jeg ville ikke satset på bare sortblank maling.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg brukte Lady sort halvmatt.
    Vil du ha skikkelig glossy utseende går du over med blank klarlakk.

Jeg ville ikke satset på bare sortblank maling.
    tenkte å kjøre blank over den sorte ja, det blir helt glossy selv om den under er halvmatt?

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking *bump* for de som er nysgjerrige

Hentet disse på lørdag; Precision 30, Precision Center og Precision 10.
    Bildene er av P30 og P10. Senter høyttaleren (PC) er massiv; 12,5 kg, 19cm høy, 55cm bred og 36cm dyp, og passer akkurat inn i hylla under videomonitoren.
    Det litt merkelige designet er for å riktig "time alignment", diskanten er aluminium anodic film sanwich og den er tilpasset skrå baffel. Bassene er verton composit polymer 6,5". P30 har bassen på baksiden, også dette pga time alignment.
    De er mye styggere på bilde enn IRL, og jeg syns de ser mye penere ut med frontdekslene på, normalt syns jeg de fleste høyttalere er kulere uten deksler.
    Passer meg bra siden jeg kjøpte disse for å ha noe som skal stå i stua mens junior vokser til og begynner å utforske verden Når han har blitt større og mindre fare for inventaret så skal jeg vurdere andre høyttalere igjen.
    Disse skal selvfølgelig junior arve når han blir stor nok til å spille ansvarlig.

Sikkert mange som ikke liker tanken på å lakke over ekte kirsebær finish, men siden det er ekte så blir endringen reversibel. Disse modellene er kun laget med denne ene finishen så det blir jo litt kult å ha noe som ingen andre har.

Har bare fått hørt på P30'ene, og lyden er adskillig større enn reveal monitorene mine. Heldigvis har jeg masse effekt å drive dem med :razz:
    Første som slo meg var at lyden var nesten helt lik som reveal'ene, men etter litt lytting til kjent musikk var litt forskjell ja, mye dypere bass og diskanten strekker seg helt til 38kHz :shock: Og jeg hører lett at disse strekker seg lengre opp enn de 20kHz som revealene er oppgitt til.
    Tenke seg til at forrige eier nesten ikke har brukt dem? De var spilt på ca 20 timer så jeg regner med at lyden blir enda bedre etter et par hundre timers bruk.. De ser ikke like jomfruelige ut som de er desverre, men tross alt relativt lite merker og riper.
    Alt i alt er jeg meget fornøyd, og for 3 lapper tror jeg det er vanskelig å finne ett komplett 5.0 system som spiller bedre

A

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre sent enn aldri
    Tenkte en liten oppdatering av denne tråden kunne være på tide..

Først et bilde av utgangspunktet

De var litt slitne i finishen, og kirsebærtreet her er kjedelig..

Derfor startet er lakkeringsprosjekt for ca ett år siden (det tok ikke ett år å få de ferdig ;-) )

Disse er lakket med 3 strøk Quick emaljelakk på boks :-D
    Jeg lakket først senterhøyttaleren med kost, rulle og mye tålmodighet.
    Resultatet ble ok på senteren men det var svært tidkrevende, og mye søl

Jeg er fornøyd med slik P10'ene ser ut idag, det gikk fort og greit (begge stativhøyttalerene tok 1/4 av den tiden jeg brukte på senter'n).

Har ennå ikke gjort noe med P30'ene, bruker idag P10 og PC i front og et par mission 760i bak. Men nå som våren er kommet så skal jeg nok få begynt på P30'ene.
    30'ene skal lakkeres et annet sted enn i kjellerboden siden de har mye større flater. Mulig jeg får låne lakksprøyte til dem også, håper de blir hakket bedre enn 10'erne ;-)

A

PS! Lyden i dette settet er jeg meget godt fornøyd med. 3k alle fem var uten tvil et godt kjøp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! NÅ ble de ferdige Funka det. skjønner nå hvorfor du ville male de.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble jo drit bra det:-D

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg kan se så er det ikke ekte kirsebær det der.. ser ut som MDF med kirsebærfiner på, men det var nok O.T.

Resultatet ble jo kjempeflott! Nice med higloss!

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er, som han skrev; "real cherry wood veneered side panels"