MGR 6,5" som sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MGR 6,5" som sub?

Hei!

Jeg har et par MGR 6,5" bassmellomtone elementer som bare ligger og støver. Har i det siste lekt litt med tanken om å lage en økonomi sub, til mine små pc diy pc høyttalere.

Vil dette elementet fungere som en sub i det heletatt, eller blir det bare tøys?
    Dette skal være billig billig....

Tips?

Mvh

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mellom-bass-sub :P Det blir jo noe lyd av det. Men ikke noe trykk å snakke om.
    6,5" er vel STORT i en PC-høyttaler sub?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke akkurat SVS lyd, men det er jo et greit alternativ til pc-høyttaler-bullshitsub. To av disse i push-pull/isobaric vil sikkert lage -litt- lyd, om ikke den aller dypeste bassen

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du ut med en forsterker til dette elementet så er det egentlig litt tull. Har du en forsterker er det bare å sette igang å bygge. Alt du trenger er en gammel stereoforsterker (feks). Kan fåes på loppemarked , på dynga osv. Så setter du parameterne inn i winisd også lager du en kasse etter å ha lekt litt med frekvensresponsen. Et delefilter er også ganske greit å ha på et element =). Kan jo sikkert kobles på sub/center utgangen på lydkortet også kan du slå den på derifra. Da bør du ikke trenge delefilter ,men jeg er meget usikker på hvor høyt i frekvens den er delt.

Hansam: Er ikke størrelsen det kommer ann på vetu. Er små elementer som går meget dypt selv i små kasser. Man får faktisk ganske grei lyd til PC idag til en rimelig pris.

Mitt første pchøytaler sett hadde 4" subwoofer på ca5watt og jeg var fornøyd en stund. Man må klare seg med det man har

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska'kke tulle med små elementer nei, jeg har en sub med fire 5" som klarer å spille 114db ved 45hz... men den går ikke stort dypere enn det da så den er mere en woofer enn subwoofer...
    Den skal byttes ut til noe som også kan inkludere lavere frekvenser, men poenget var bare at man kan få relativt mye ut av selv små elementer...

A

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste pchøytalere går jo ikke akkurat så veldig dypt heller. Subwooferne går opp til 200-250hz? Testet med sinustoner og det ristet godt i gulvet da jeg kjørte 200hz. Så man kan ha mye morro med et MGR element her.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Jeg har en forsterker å dra subben med, så det er ikke noe problem
    Jeg fikk en feilmelding i winisd, da jeg skulle prøve å legge inn parameterene til elementet; "floating point division by zero."

Her er det jeg vet om elementet.

Hvordan bør dette settes sammen, for at det skal spille best mulig?
    Ett eller to element? Åpen, lukket? Volum? Hvilken frekvens bør jeg dele på?

Det kan nevnes at den skal spille sammen med noen diy høyttalere, med tangband 3" fulltone elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen som har tips?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jo ikke mye data å legge inn, men her er en fil med datane som fungerer. Legg den i "drivers" katalogen til winISD.

Det hele kommer litt an på hvor du skal plassere den og hvor stor kasse du vil spandere på dem.

Edit: ser at jeg har bommet en del meter på diameteren, men det tror jeg ikke winISD bruker til noe spes...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelpen!

Jeg klarer ikke å importere filen i WinIsd, filene i drivers mappen er *.wdr, ikke *.dri som denne filen er. Hvordan skal jeg få denne filen inn i WinIsd?

Mvh

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, sitter ikke med min egen PC nå.. men det er jo ikke mage tallene som skal legges inn Qts og Fs er vel de eneste som strengt tatt trengs for enkel kasse beregning, (første plotten). Bruk , (komma) og ikke . (punktum) når du skriver desimal tall. Ellers er det jo ganske enkelt tut og kjør!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, men uansett hva jeg taster, så får jeg feilmeldingen "floating point division by zero." Hva betyr det?

Jeg klarer å laste inn drivere som allerede ligger der, men de jeg lager selv virker ikke...

Mvh

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du nesten si litt om hvor stor kasse du vil ha, jeg syns du får fines kurve i lukket kasse, og ikke under 10-12 liter men du kan godt øke volumet en det hvis du føler du har plass. I 12 l kasse får du en hump på 4,5 dB ved 100 Hz og -3dB punkt på ca 61Hz. Og da har du sikkert mer bass respnons en mye annet som er av datahøyttalere. Lager du større kasse vil "humpen" mindre og du får respons lenger og lenger ned.

Altså ikke mindre en rundt 12liter og opp 30-40l kan du lage bassenheten, blir vel et kompromiss mellom plass du vil spandere på den og bass respons..

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velge mellom bass eller plass?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det det evige spørsmålet uansett hvor i segmentet man befinner seg?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarer ikke å få fine kurver med dette elementet uansett hvordan jeg forsøker.

Det man trenger for å simulere er disse parameterne:
    Vas = 15 l, Fs = 58Hz og Qts = 1,04

Men med så høy Qts, så blir det umulig å få til en flat avstemming i bassen. Min erfaring er at det er enklest å få til avstemming i fornuftige volum med en lav Vas og en Qts mellom 0,2 og 0,5. Elementer med Q mellom 0,3 og 0,4 er etter min mening svært anvendelige. Når Qts på elementet passerer 0,71 så fungerer ikke optimeringen lenger, siden WinISD optimerer hele systemet til Q på 0,71.

Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til Ljudia. Slike elementer som dette fungerer kanskje i bil, men inne i hus blir dette svært boomete bass som ikke går dypt heller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du er vel enig i at hvis man først har elementet, og skal tilføre litt nivå til et pc oppsett så er lukket veien å gå?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lukket isobaric kan vel testes?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    lukket isobaric kan vel testes?
    Da klarer man seg med halve kassevolumet, men ellers blir det mye det samme.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Da klarer man seg med halve kassevolumet, men ellers blir det mye det samme.
    Hvor er kassevolumet da? Isobarisk er vel når du monterer elementene "etter hverandre" og det er bare den ene som spiller ut i friluft?

Trodde dette krevde elementer med spesielle egenskaper? Spurte på nett for lenge siden om jeg kunne bruke MGR 25P40 i isobarisk kasse, men nei det elementet var uegnet til dette var svaret jeg fikk.....

Litt forvirret nå jeg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •