Høytalerkabinett for gitaramp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalerkabinett for gitaramp

Ahoy, folk.
    Jeg har seks elementer (4x10" + 2x8") som jeg nappet ut av noen gamle Jamo-høytalere før jeg kjørte de på dynga, og jeg har tenkt å sette de til bruk i et kabinett i kombinasjon med en marshall/mesa-head, eller noe lignende.
    Hvor tone-artikulert kabinettet blir er ikke essensielt, det her skal bare bråke. :razz:

Så etter å ha lest litt på engelskspråklige sider har jeg kommet frem til at den ultimate veien å gå er "13 ply (layer) baltic fir plywood". Noen som har peiling på om denne typen finér er tilgjengelig i vårt langstrakte land? (Til en fornuftig pris, naturligvis!)
    Noe annet som nevnes er "sawdust particle board" og MDF. Disse har visstnok høy densitet (som er kult!), men kjipe med tanke på fuktighet/vann. Det er snakk om 18mm tykt materiale for en konstruksjon av denne størrelsen.
    Noen som har noen handy pointers mht. materialvalg?

Noe annet jeg tenkte på var å stive av hele kabinettet, vil metaller virke inn på magnetene i elementene?

Sist, men ikke minst, noen som har peil på bedrifter i norge som selger tolex og "grille cloth"?

Alle fornuftige svar belønnes med hornmusikk og champagnebrus!

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Husk at elementer som benyttes i gitarkabinetter er nesten uten unntak fulltone-elementer. Selv om du sier det bare skal bråke, gjør det vel ingenting om bråket låter bra? Og her har du stort sett bare nevnt basselementer som du vi dytte inn i kassa di...ingenting som tar seg av den øvre delen av spekteret.

Mulig jeg og mine kolleger hadde blitt utrolig frustrert av kabinettet ditt når vi skal mic'e det opp. (Jeg jobber som lydtekniker, og må nesten daglig forklare gitarister forskjellen på vellydende "bråk" og bare bråk!!! Hehe...)

Har gode erfaringer med elementer fra f.eks. Celestion og Eminence. De leverer elementer til alles smak og behov, og alle med sine særegenheter. Vil si at veldig lite av dette er HiFi, men det er akkurat særegenhetene som gjør dem spennende i denne sammenhengen.

Var sikkert ikke noe av dette du ville høre, men... :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ok.
    Hva er den konstruksjonsmessige forskjellen på de forskjellige typene elementer?
    Jeg mener, det jeg har i gitarforsterkeren min ser klin likt ut som de jeg har tenkt å bruke her. :P

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det hjelper noe, men her er frekvensrespons på Celestion G12H. Et element som står i dungevis av Marshallkabinetter rundtomkring. Også brukt i Fender Twin mm.

Og også et tilfeldig valgt basselement kjøpt hos Eltek, nemlig et Vifa 12" M30WO-49-08

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, gotcha.
    Ser etter litt googling at Celestion-elementet har frekvensrespons på 75Hz - 5kHz. Er det noen spesiell grunn til at man bruker f.eks. fire slike elementer i et gitarkabinett, fremfor å bruke mer elementer med lavere frekvensomfang og sette det opp som en normal høytaler med delefilter o.s.v?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Si det?

Hvis du tenker deg om, så er nesten alle gitar- og bassforsterker i dag, som er kuule, basert på 50-60talls teknologi. Rørforsterkere og fulltone-elementer deriblant. Men det må nesten være sånn. Prøv å plugg el-gitaren rett i et mixebord, eller hjemme - rett i stereoanlegget. Hva får du da? Flat, kjedelig, rettfrem lyd, uten overtoner eller karakter. Og om man ønsker vreng, vet jeg bare om en transistor-gitarforsterker som låter tilnærmet kult med vreng, nemlig Roland JazzChorus.

I disse digitale tider har det jo kommet diverse Pod'er og annet. Noe kult, og annet ikke!! Ta f.eks Line 6 HD147: Den banker rompe gjennom et 4x12" Marshall-kabinett, og har masse justeringer som gjør at du kan få akkurat den lyden du vil ha. Men henter du linjesignal på denne vil du fort lete etter eq'en for å dra av nettopp topp. her kommer det kanskje inn det med Celestion-elementenes begrensede diskantegenskaper? Når en forsterker vrenger kan det fort bli vel mye i toppen, og derfor er det gunstig! For ikke å snakke om Twang-gitarer ala Heldorado... Telecastere igjennom Fender Twin, Deluxe eller DeVille...alle på 11!!! Tør ikke tenke på smerten om høyttalerne hadde flat frekvensrespons helt opp!!! Hehe..

Men derimot å kjøre et rent basselement, blir kanskje litt vel ullen lyd av er jeg redd, da selv den mørkeste, droppa gitarlyden blir bare grøt uten definisjon om det ikke var litt bitt i den. Dette er noe av det jeg som lydtekniker bla. må forklare unge håpefulle mettall-spirer... (mettall MÅ sies i fistel!!) :wink:

Jeg derimot vet å sette pris på de små og mindre små egenartene man finner i gammelt utstyr. Har f.eks. tilgang på 7-8 forskjellige Fender Twin. Noen Reissue, andre gamle slitere. Forskjellige elementer i nesten alle. Noen med rør fra GE, andre fra Sovtek osv. Her kan man virkelig prøve seg frem og lete etter akkurat sin Fender Twin-lyd.

Husk at på dette trinnet i kjeden er vi ikke ute etter HiFi. Her skaper vi lyden!!!

Ble nesten gitarforum dette.... Hehe!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gitarforum ja, er ikke det på tide da? :P Har man musikkdille er det vel fedt med livemusikk i sin egen lille stue?

Ok, så idéen min var ræva. Neste teite idé!
    Jeg tar de fire 10" og bygger TO kabinetter, 2x10" rumle-greier i hver, også skaffer jeg noen andre elementer for frekvensene opp mot 5kHz. :P Og slenger i et delefilter i hver naturligvis. Jeg nekter å ha å så mange elementer liggendes på et skaptap!

Jeg er ikke ute etter bråk alá Gorgoroth, mer utemmelig støy alá hendrix - manic depression. :P Såpass at micen må stå fem meter unna om man skal få runde og glatte kurver på signalet. Men dekker man 76 hz - 5 kHz er man home free, tenker vi? Det er vel ikke noe gøy å bare trampe opp sporene til marshall og kjøpe dyre fulltone-elementer, her skal det uvettige forsøk til. :P

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke ideen din er sååå rævva! Og som du sier...det er jo bare tull å ha elementene liggende å ikke få brukt dem til noe. Derfor er det jo bare å prøve. Og om resultatet ikke faller i smak, er du iallefall en erfaring rikere! Lykke til!! :smile:

Ps: Ang. musikkdilla... Siden jeg har jobbet som lydtekniker i flere år nå, har jeg pådradd meg en lei yrkesskade: Om jeg hører musikk nå, blir jeg kjedelig analytisk i lyttemåte ang. innspillingsmåte, tonale karakterer av instrumenter, instrumentenes plass i lydbildet, bruk av klang og effekter, osv. (Dette kan være litt beslektet med enkelte HighEnd-nerder som glemmer å høre på musikk, men bare hører på anlegget.) I tillegg tåler jeg knapt høre musikk på andre radiokanaler enn NRK, da P4, Kanal24 og nærradioer har en lei tendens til å komprimere vel mye... (Det samme gjelder Svisj, Mess og hva de derre teite chatteprogramma på TV heter.)
    Derfor har det blitt til at anlegget mitt hjemme brukes til 99% film, spesiellt i perioder hvor jeg gjør live-lyd hver dag. Så sånn sett kan man si at min musikkdilla, som brakte meg inn i denne jobben, delvis døde pga. overeksponering... :sad:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, du vet ikke om noen i norge som selger fulltoneelementer eller mellomtoner med en viss størrelse på? :P Regner med at fulltone er lettest å få tak i. Regner også med at å bestille fra utlandet vil bli drepen i toll + frakt. :|

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du? meg? uansett ljudia.no selger Celestion gitar elementer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalerelementer brukes som aktiv "shaping" (dvs equalizer) av frekvensresponsen.

Noen halvdårlige Jamo hifi bass-elementer vil fungere veldig annerledes.

Et typisk 4x12" marshall kabinett har veldig lite bass, lite topp, og store dips & peaks innenfor området. I tillegg er spredningskarakteristikken spesiell (store lober pga store elementer som jobber i høyere frekvensområde en de ville ha gjort i hifisammenheng).

I tillegg tåler elementene mye juling fra klippede slutt-trinn. Jeg er usikker på om vanlige hifidiskanter tåler dette,

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeuhrn
    Hm, du vet ikke om noen i norge som selger fulltoneelementer eller mellomtoner med en viss størrelse på? :P Regner med at fulltone er lettest å få tak i. Regner også med at å bestille fra utlandet vil bli drepen i toll + frakt. :|
    Drammen Lyd blant annet!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Tenkte denne kunne være litt interessant: http://www.musikkweb.no/html/artikler/27149486.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •