Bygge horn? Effekten av det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge horn? Effekten av det?

Jeg har prøvd å finne noe skikkelig innformasjon om teorien bak hvordan et horn fungerer ,men har ikke funnet noe særlig på AVSforum , sentralen og her.

Hvordan bygger man et horn? Er det mulig å kjøpe MDF og kutte disse med en vinkel slik at det blir et horn? Hvordan vil effekten på dette bli? (Slik at det blir et horn bestående av 4stk MDF plater som alle er kuttet riktig)

Planen var (selvfølgelig) å sette et stort og kraftig element som går meget dypt i en hornløsning for kjøre gi meg en fin respons ned til under 20hz ,men da må selvfølgelig mye over det dempes pga høy følsomhet. XXLS går jo ganske dypt i små kasser så hvis man får økt følsomheten på elementet ville ikke dette vært et meget godt element? Selvsagt er det begrensninger siden det er lite luft som blir flyttet..

Noen som kan noe om teorien bak horn og kan svare på om dette er en god/realistisk løsning?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et høyttalerelement er en ekstremt dårlig transformator for elektrisitet til svingninger i luftrykket. Et horn er en overgang fra elektrisitet til svingninger i lufttrykket. Så med et horn, som er avstemt til et frekvensområde kan man få et mye høyere lydtrykk ut av samme effekt tilført en vanlig f.eks domediskant.

Og Her er også kluet. Hornet må avstemmes til et frekvensområde.

-

Eksempel på horn konstruksjoner:

http://www.plasmatweeter.de/images/jericho/horn.gif

http://park2.wakwak.com/~happy/123/sp/04.jpg

http://www.radiolaguy.com/images/MagnavoxR3B.jpg

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Planen var (selvfølgelig) å sette et stort og kraftig element som går meget dypt i en hornløsning for kjøre gi meg en fin respons ned til under 20hz ,men da må selvfølgelig mye over det dempes pga høy følsomhet.
    Noen som kan noe om teorien bak horn og kan svare på om dette er en god/realistisk løsning?
    Det er lite realistisk å bygge et horn som går ned under 20Hz. Et slikt horn vil bli svært stort. Hvis det er sub du er ute etter, foreslår jeg at du glemmer horn. Lengden av hornet bør være 1/4 av bølgelengden til frekvensen du prøver å nå. For 20Hz blir dette 4,3m. Hornet på bildet under er et 29Hz horn.

Frode

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Horn er interessant. Det som gjør et horn spesiellt er blant annet at det er svært retningsbestemt. Det gjør at lyden fra et horn på en måte vil oppføre seg litt som en dipol.

Jeg jobber selv med horn for tiden i jobbsammenheng og blir mer og mer bevisst på at dette med horn er seriøst undervurdert.

Men så var det dette med størrelsen da. De hornene jeg har regnet mest på er såkalte tracktrixhorn og enkelte andre liknende typer. Med knekkfrekvens på 475Hz får man allikevel et horn på over 20 cm i diameter og tilsvarende lengde. Skal man en oktav ned (halvere frekvensen) kan man multiplisere målene med 2 ...osv.

Så var det dette med følsomhet da. Dersom du setter en 6,5" i horn og lar den gå så langt opp i frekvens som den tillater vil du oppleve at den aller mest forsterker de frekvensene der elementet i utgangspunktet har størst spredning. Med andre ord til hornet i seg selv gi mer gain jo mindre element. Imidlertid gjelder fortsatt reglene om at større elementer flytter mer luft.

Sånn helt generelt kan man si at hornet tar tak i elementenes naturlige sferiske strålingsmønster og gjør det langt mer retningsbestemt. Det gjør at all energien sendes i en retning. Et horn som er stort nok vil være mer eller mindre like direktivt ned til knekkfrekvensen. Dermed vil følsomheten ved alle frekvenser over dette være avhengig både av elementets on axis respons og elementets off axis respons.

Rent subjektivt oppfattes lyden av horn på en litt spesiell måte. Dersom man tenker seg et lytterom med en bakvegg vil elentenes sferiske natur gjøre at rommet i stor grad spiller inn. Lyden som kastes bakover vil også reflekteres frem igjen fra bakveggen og blande seg med direktelyden. Dette er svært kritisk for blant annet holografien. Det samme skjer til en stor del med dipoler, men der er man klar over det. I tillegg har man langt mer kontroll over bakutstrålingen og kan dempe en mindre del av rommet for å ta hensyn til denne effekten.

Den økte følsomheten spesielt i elementets nedre oktaver fører selvsagt også til at man kan presse elementet med horn mye mer enn uten. En 1" dome med fronthorn kan kanskje deles ved 1,5kHz og fortsatt kunne spille veldig høyt.

Basshorn gjør det samme som andre horn. De sender lyden direktivt og er derfor spesiellt godt egnet til scenerigger. Man kan redusere lydtrykksfallet pr lengdeenhet fra 6dB til 3dB. Det vil si at man ved et normalt lydtrykksfall på for eksempel 18 dB kan oppnå 9 dB i stedet. Man vinner da 8 ganger så mye lydeffekt som uten horn. Det gjør selvsagt at dersom man har en konstruksjon med horn som effektivt bare dekker deler av frekvensområdet vil man også naturlig få et langt høyere lydtrykksfall pr lengdeenhet i de delene av frekvensområdet som ikke er effektivt dekket av hornet.

Her er en meget god site om horn:
    http://melhuish.org/audio/

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et DIY basshorn etter modell av Klipsh (det såkalte RT-hornet). Det begynner å rulle av ved 70 hz og må equalises nedover for å få en noegenlude dyp bass. Var ikke vanskelig å bygge, benytter en gammel SEAS AF-30 element. Til gjengjeld er den ekstrem ren og lettdrevet. Svensk Radio & Television hadde et prosjekt med en rekke artiker og byggebeskrivelser på 70-tallet som jeg fortsatt har og kan kopiere/scanne til de som er interessert. Mail meg.

Avrulningen var et problem og RT inngikk et samarbeid med svenske Scentec som dengang leverte forsterkerbyggesett. De laget en egen forsterker med elektronisk delfilter og passende korreksjon for RT-hornet. Artikkelen tar videre med beskrivelser av midgange-horn og egnede horntveetere sli at du kan bygge komplette fullrange horn. Mange av disse ble bygget den gang.

Det er riktig at et brukbart horn må være langt, men et på 3 - 4 meter gir et bra resultat i stua (selv om det fyller 290 liter av den). Bygg på verandaen eller på loftet og legg åpningen gjennom styueveggen (en fordel da om du eier huset selv).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er lite realistisk å bygge et horn som går ned under 20Hz. Et slikt horn vil bli svært stort. Hvis det er sub du er ute etter, foreslår jeg at du glemmer horn. Lengden av hornet bør være 1/4 av bølgelengden til frekvensen du prøver å nå. For 20Hz blir dette 4,3m. Hornet på bildet under er et 29Hz horn.

Frode
    Hmmmmm, 4,3 m, ikke mer ?
    Jeg innbilte meg at det ble mye lengre ?
    Men hva med arealet på åpningen ?
    Hva snakker vi typisk om her (i kvadrat meter) ?

"Stereoveggen" på loftet er ca. 6 m bred, så en tanke er å legge 2 stk. oppå hverandre langsetter veggen (med utgangsmunningen i hver sin ende). Men da må munningene gjøre en 90 graders sving ut i rommet...
    Hmmmmm.

Regards,
    PerJ

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perj
    Hmmmmm, 4,3 m, ikke mer ?
    Jeg innbilte meg at det ble mye lengre ?
    Men hva med arealet på åpningen ?
    Hva snakker vi typisk om her (i kvadrat meter) ?

"Stereoveggen" på loftet er ca. 6 m bred, så en tanke er å legge 2 stk. oppå hverandre langsetter veggen (med utgangsmunningen i hver sin ende). Men da må munningene gjøre en 90 graders sving ut i rommet...
    Hmmmmm.

Regards,
    PerJ
    Du kan selvsagt bygge hornet like langt som en halv bølgelengd, 8,6m, det blir enda bedre. Jeg har dessverre ikke formlene for hornåpning foran meg nå.
    Hvis jeg skulle lage en hornsub i dag, hadde jeg nok vært fristet til å bygge et par Lab horn. Disse finnes det masse info om på nettet. Under vises en modifisert utgave med munningen 90 grader ut. Kanskje det kunne være noe for deg? Les mer her: http://www.geocities.com/hulkss/index.html

Frode

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er formelen for hornmunning:

c er bølgehastighet
    Fo er frekvens
    SF er avhengig av plassering:
    1 - fritt
    2 - midt på gulvet
    4 - inntil vegg
    8 - i et hjørne

Plassert i et hjørne og med 20Hz, får jeg rett under 3 kvadratmeter.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du kan selvsagt bygge hornet like langt som en halv bølgelengd, 8,6m, det blir enda bedre. Jeg har dessverre ikke formlene for hornåpning foran meg nå.
    Hvis jeg skulle lage en hornsub i dag, hadde jeg nok vært fristet til å bygge et par Lab horn. Disse finnes det masse info om på nettet. Under vises en modifisert utgave med munningen 90 grader ut. Kanskje det kunne være noe for deg? Les mer her: http://www.geocities.com/hulkss/index.html

Frode

Jeg har tittet på de for en stund siden, men da uten den 90 grader vinkeldelen.
    Ser at han har greid å presse de opp mot 150 Hz, og det er interessant.
    Driver nemelig å leker med ideen om å lage noe Oris lignende horn til mine steingamle Lowther drivere. Og skal de ikke bli altfor store, så er 150 Hz en passende sted å kutte (?).

Ser at han har bygd de LAB horna m/bøyen sammen til en enhet, men er det mulig å splitte den i 2 deler (uten at det påvirker noe ) ?
    Saken er at jeg skal har lerretet i mellom, og jeg ville helst ikke hatt det hengende foran hornmunningene slik han tydligvis har det.
    Dette er delvis også fordi jeg har 2 stk vinduer bak lerretet som jeg må ha tilgang til...

Har også kikket på Imperial kassa fra Decware. Han skal vistnok også komme med en ren subbass versjon.

Vi får se, dette er ihvertfall ikke noe som blir igangsatt enda.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel kanskje tro at Imperial vil passe bedre til et horn av Oris-størrelse. Et midbasshorn mellom Lab or Oris hadde nok gjort susen. Hvis du splitter de to delene, mister du litt hornvirkning. Men tror ikke dette vil være et praktisk problem. Du kan eventuelt kompensere ved å la plassere hornmunningene i hjørnene.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •