DIY MDF lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY MDF lerret

Jeg bestemte meg til slutt, for å gjøre et forsøk på å bygge et lerret selv istedetfor å bruke 4-5000 på dette. Så får vi se om dette duger eller ikke.

Det jeg har valgt som grunnlag er 6mm MDF.
    Siden platene er 244*122, så blir lerretet utvendig med ramma, 217*122 cm.
    Som igjen vil gi en bilderamme på ca 207*112. Da er det i 16:9 format.
    28*48 lekter brukes foran og bak, for å stive av selve plata, og til å feste et eller anna stoff som dekker lektene.
    Etter tips fra andre har jeg valgt å bruke vanntynnet oljegrunning, med svak blanding av grått.
    Etter 1 strøk så "tror" jeg at lerretet kommer til å få en pittelitt lysere overflate enn Adoe Greyvision. Grunninga er av typen Jotun heftgrunning, oljebasert, og kode 1502-Y, uttynnet med ca 5% vann. Vannet må røres godt inn.....
    og her er noen bilder.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du har brukt vannbasert heftgrunn hvis du tynner med vann, hvis ikke burde du nok tynnet med 5-10% Whitespirit i stedet (regner med at tynning er for at malingen skal trekke skikkelig inn i plata). Oljebasert maling skal ikke tynnes med vann!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oljebasert grunning med vanntynning

Regner med at grunnen til å tynne med vann er for å få fargen maks matt. Og det går helt fint om man rører godt, for da blander deg seg helt fint inn i grunninga.Resultatet nå etter 2 strøk ser imponerende bra ut etter mitt syn.

Legger ved bilde etter 2 strøk før det er tørket.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser spennende ut..Har selv et DIY lerret..Det er laget av ei sponplate og listet rundt..Jeg har ikke stivet av min i det hele tatt, har bare skrudd den rett i veggen..Den er malt med Baronessa takmaling med en liten aning grått i..Synes det ble veldig bra, er ikke store forskjellen opp til et lerret i 4-5000kr, bare at dette kostet meg max 500kr...=)
    Gleder meg til å se resultatet av ditt..
    Lykke til..;o)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanntynnet oljemaling er standard fra 2007, da er whitesprittynnetmaling forbudt innendørs.

Oljemaling har ingen problemer med å emulgere med vann. Bare å tillsette stoffet X (som f.eks kan være zalo, da blander vann og olje seg).

Og du som maler.. Du har fått 1502-y. Det betyr at du har 15 vekttall svart, men også 2 vekttall gult i blandingen din... Det er sikkert ingen krise, men du vil få et svakt svakt gulskjær i lerretet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut Ikke topp kvalitet på bildene, men ser ikke no rullestriper iallefall. Dra over lett med pussepapir nå før tredje strøk så blir det helt perfekt!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pussing

Skal dra over med 320 papir før siste strøk, og 1200 e.l. etter siste strøk. Så får jeg se hvordan det går. Men det va nå litt feil med gulskjær da... Men om det irriterer meg så får jeg ta siste strøket på nytt etter testing. PJ (PE7700) er på vei og kommer vel i slutten av neste uke+ at jeg driver å pusser opp, så det meste ser ut som et anleggsområde akkurat nå.Regner med å få kobla opp iløpet av neste helg. Så jeg skal vertfall klare å få lerret klart til da uten problemer.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heftgrunn blir da ikke mattere om en forsøker lure emulgeringer med vann + zalo? (Og uten blir det som kjent som å blande olje+vann). En annen sak er at Jotuns vannbaserte heftgrunn er noe mindre utsatt for gulning over tid enn den oljebaserte. Jeg tor nok jeg ville valgt vannbasert heftgrunn (evnt tynnet i første strøk) i brekk 1500. (Du kan jo bare kjøpe litt 1500 til sistestrøket).

Ser ut som om du har gjort en god jobb med malinga!

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det tydeligvis noko eg ikkje he fått med meg Får ikkje lerretet ditt til å bli 16:9...Om det er 207 breidt, så skulle vel 9/16 av dette bli 116,43 cm? Eg gjekk iallfall ut i frå at 16:9 skal vere akkurat 16 delar i breidda og 9 delar i høgda, muligens derfor eg ikkje får bildet til å treffe heilt 100%?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerretet er 16:9 i utgangspunktet, så jeg må tilpasse dette litt når jeg fester listene, slik at bildeflaten også blir 16:9.
    Det å tynne den oljebaserte gunninga med vann var ingen problem, bare røre godt og male på. Jeg gjorde det i går uten problemer, så det fungerer !!

Det dere kommenterer med tanke på gulfarge skjønner jeg godt, fordi bildene med mobilen blir veldig farga. Men fargen på plata ser ut som en matt versjon av min sølvgråe 32" tv(og en liten anelse mer mot hvitt). Så jeg tror ikke det blir noe problem med påvirkning av bilde av den grunn.

Skal prøve å få tatt noen skikkelige bilder om jeg får lånt meg et kamera når jeg er ferdig. For dette må være et utrolig bra alternativ for de som vil spare noen tusenlapper på lerret, og det er langt fra vanskelig.

Kjøpte inn noe filt i dag til å trekke lektene som utgjør ramma, men er redd denne ble litt vel blank. De hadde også ull som jeg syns så mye bedre og matt ut, men da ville bare ulla kostet 7-800.- !! og det passer ikke inn i et slikt sparebudsjett.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er mulig å "røre inn" vann i ei oljemaling , men vannet blir bare liggende "innimellom" og fordamper ved tørking. Kan ikke skjønne at dette skulle ha noe for seg. Dobbeltsjekket med broderen (som jobber som maler) og han sa at "det høres ut som tull" og kunne ikke forstå at mailingen skulle bli noe mattere av dette. (Det var forøvrig han som tipset meg om at den oljebaserte heftgrunningen er mer utstatt enn den vannbaserte for gulning ved lyspåvirkning over tid).

Om litt gult i fargen gir synlig stikk i bildet vil jo vise seg :-) Du vil neppe *se* 02-Y på den malte flata uten å sammenligne med tilsvarende uten gult i - den vil (av de aller fleste) oppfattes som nøytralt grå.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Heftgrunn blir da ikke mattere om en forsøker lure emulgeringer med vann + zalo? (Og uten blir det som kjent som å blande olje+vann). En annen sak er at Jotuns vannbaserte heftgrunn er noe mindre utsatt for gulning over tid enn den oljebaserte. Jeg tor nok jeg ville valgt vannbasert heftgrunn (evnt tynnet i første strøk) i brekk 1500. (Du kan jo bare kjøpe litt 1500 til sistestrøket).

Ser ut som om du har gjort en god jobb med malinga!
    Hvor i allverden får du det fra at man skal ha vann inn i whitesprit basert grunning? Det er overhodet ikke snakk om det. Det var et eksempel på hvordan olje og vann emulgerer.
    Den vanntynna oljegrunninga tynnes for at den skal flyte bedre ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye rot her nå...

BEGGE grunningene er oljebaserte. men den enne er vanntynnet og den andre er whitesprit tynnet.

Jotun Heftgrunn (oljebasert) tynnes med whitesprit.
    Jotun Grunning for tre&panel er en vanntynnet oljegrunning og tynnes med vann.

Det skal IKKE vann i den Whitesprit tynna oljemalinga. Og den andre blir ikke mattere med mer vann.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at det ble mye rot - ser nå at det i første posten sto vanntynnet oljegrunning og antar at det da dreier seg om Jotun sin grunning for tre og panel.

Jeg ble nok ekstra forvirret siden det faktisk finnes tre og ikke to grunninger :-)

Nemlig de to som hansam nevner pluss "Jotun heftgrunning, vanntynnet" som er en akrylmaling og som var den vannbaserte som jeg har referert til....

Jeg trodde i min villfarelse at det var snakk om å blande vann i den malinga som heter Jotun Heftgrunning Oljebasert og det har vi visst vært enige hele tida om at ikke er en lur idé :-)

For de som måtte være interessert ; lenker til Jotuns teknsike datablad for de tre typene:

http://www.jotun.no/jotun/product/de...OLJEBASERT.pdf

http://www.jotun.no/jotun/product/de...OG%20PANEL.pdf

http://www.jotun.no/jotun/product/de...VANNTYNNET.pdf

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Malingsdiskusjon ferdig

Det som jeg har brukt er Jotun Heftgrunning oljebasert. tynnet med 5-10% vann. leste i en annen tråd at dette var en god ide, så jeg prøvde det. Om dere vil fortsette å diskutere hvor mye mer eller mindre lurt det er, så ta det på PM !

Legger også her ved et bilde til etter 2 tørre strøk, men dette bildet ser litt mer grønt ut enn det er......

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er tredje strøket ferdig, og tørket. Etter at 2 strøket hadde tørka 2 dager pusste jeg hele lerretet med 300 sandpapir. Skal pusse over dette en gang til med 1200 papir i morra, så er det klart for å rammes inn.Etter mitt eget synspunkt passer fargen veldig bra med Adoe greyvision, og det ser matt og bra ut. Om vannblandingen har hatt noe å si i det hele tatt kan jeg ikke svare for, men jeg gidder ikke lage et til uten vannblanding bare for å finne det ut.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DIY Mekkern
    Nå er tredje strøket ferdig, og tørket. Etter at 2 strøket hadde tørka 2 dager pusste jeg hele lerretet med 300 sandpapir. Skal pusse over dette en gang til med 1200 papir i morra, så er det klart for å rammes inn.Etter mitt eget synspunkt passer fargen veldig bra med Adoe greyvision, og det ser matt og bra ut. Om vannblandingen har hatt noe å si i det hele tatt kan jeg ikke svare for, men jeg gidder ikke lage et til uten vannblanding bare for å finne det ut.
    Så bra ut det der. Selv har jeg brukt en 6mm huntonitt-plate skrudd rett på veggen i over 2 år. Fungerer kanon.

Jeg brukte Jotun Lady silkematt takmaling med s1750 gråfarge. Rullet 2 strøk - ikke noe pussing, ble helt strøkent.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Så bra ut det der. Selv har jeg brukt en 6mm huntonitt-plate skrudd rett på veggen i over 2 år. Fungerer kanon.

Jeg brukte Jotun Lady silkematt takmaling med s1750 gråfarge. Rullet 2 strøk - ikke noe pussing, ble helt strøkent.

jeg har gjort nøyaktig det samme som deg, bare at huntonittplata mi tror jeg er 5mm. Problemet mitt er at den ikke er helt plan, slik at den buler litt ut i midten (hvor jeg selvsagt ikke kan skru den fast til veggen).

Har du erfart dette?

Vurderer å bytte til MDF-plate da denne sikkert er stivere... Hvor mye koster ei 2m*1,5m*5mm MDF-plate?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    jeg har gjort nøyaktig det samme som deg, bare at huntonittplata mi tror jeg er 5mm. Problemet mitt er at den ikke er helt plan, slik at den buler litt ut i midten (hvor jeg selvsagt ikke kan skru den fast til veggen).

Har du erfart dette?

Vurderer å bytte til MDF-plate da denne sikkert er stivere... Hvor mye koster ei 2m*1,5m*5mm MDF-plate?
    Merker ingen "utbulig".
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg limte huntonittplata fast på en 12 mm spon før jeg saget til. Stiv og god men ganske tung. Holder seg plan. Satte så to vinkelkroker i messing i rett høyde på veggen nede og en oppe (kraftige). Satte plata i de to nederste krokene og vridde den øverste ned for å låse.Startet proj og finjusterte plata horisontalt. Skrudde så fast kantlistene (med fals over plata) i veggen der de så bidrar til å holde plata plant mot veggen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •