Delefilter,terminal og forsterker til sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter,terminal og forsterker til sub

Noen som vet hvor jeg kan skaffe delefilter for en relativt billig penge? Har et gammelt 12" pioneer element (4ohm) som jeg skal bygg inn i kasse og bruke som sub på rommet. Har en h/k 3380 med pre-out og skal bruke denne til sub'en. Noen som vet om programvare hvor jeg kan regne ut volum og slikt? Har ingen (!) erfaring med dette fra før av. All hjelp tas imot!

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har TS parametrene til elementet så er det mange programmer å velge mellom, feks winlsd.
    Men jeg bruker et aktivt Behringer dc2310 delefilter, og en behringer 1124 som equalizer, og dette fungerer bra. Men det er en fordel med måleutstyr for å få dette til å fungere....behringerene koster rett over tusenlappen pr komponent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en innbyggingsforsterker fra dynabel.no med innebygget delefilter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Har bestemt meg for å gjøre det enkelt for meg selv, og kjøper derfor subforsterker fra dynabel.no, men i denne sammeheng er det noen som har kjennskap til disse forsterkerne?

Vil for eksempel denne forsterkeren fungere på en pioneer ts-w 300 12" (4 ohm)? Og vil den kunne drive andre elementer av "ok+" kvalitet?

SF2500

Takker for hjelp jeg har fått i forb. med denne tråden.

Edit: Tar gjerne imot svar på pm!

Mvh. Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterkeren du refererer til er veldig god for pengene.
    De dyrere forsterkerene fra Hypex har bedre filter osv..
    men siden du skal bruke denne på sub ut og sikkert ikke
    har planer om og analysere lydbildet mens du hører på Mozart
    er denne helt genial.

Ikke no og tenke på.

Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to av de forsterkerne i stua (i hver sin Phobos), og kan si meg enig i at for pengene er det en bra forsterker. Klart de dyrere Hypex nok er bedre, og jeg kunne jo tenkt meg dempingsfaktoren på den største Hypexen, men det har sin pris.

Det jeg synes er genialt med SF2500 er den trinnløse fasejusteringen. Helt klart en fordel når du skal justere inn subben(e) til de andre høyttalerne dine!

Forøvrig har jeg aldri gått tom for krefter i subbene. Volumet på Phobosene mine står sånn midt mellom kvart og halv (3/8?) for at det skal matche volumet på resten av anlegget mitt. i tillegg er det sjelden jeg spiller for fullt heller. Tror ikke naboene mine under hadde blitt så glade i meg da...selv med Leca og betong under... :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar knottpøbel (fint å se en tromsøværing på internett). Har slått meg til ro med denne forsterkeren, men fant faktisk ut at jeg heller skal gå for hele dynabel phobos-byggepakken. da prisforskjellen ikke var så veldig stor, og dette egentlig passet meg veldig bra. Hvordan synes du disse fungerer Knottpøbel? Fornøyd? Denne vil bli brukt mye til "koserock" og film (i stereo) og utifra testen jeg leste om denne fra lyd og bilde tror jeg at jeg går for en slik.

Mvh. Eirik

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det foresten slik at mdf/sponplater (altså selve treverket) ikke følger med i denne pakken? Ble litt usikker!

Active DIY Mekkern sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke glem at den Lyd og bilde testen er en del år gammal nå, og at det er kommet en del gode alternativ siden den tida.Har selv hatt en av disse og ble ikke fornøyd, men krever vel gjerne litt VEL masse på bassfronten.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, DIY Mekkern, du kommer ALDRI til å få stable opp så mye subber som meg noen gang.... ;-) (sweetnoise.... om du hørte om første året med Buktafestival, og klagene fra Kvaløyvågen!!! og Tønsnes!!! ....det var meg..... faktisk derfra Avataren min er tatt...)
    Og jeg er fornøyd med Phobos hjemme i stua mi. Husk på at jeg bor i et leilighetskompleks inni sentrum, og prøver å ta hensyn til naboene mine. Det jeg trenger er et velspillende supplement i bunnen uten at jeg nødvendigvis må spille høyt. Vil bare ha det lille ekstra skyvet, og det synes jeg Phobos greier fint! Testen litt idag med signalgenerator på PC'en, gjennom mitt RME Fireface... På 31Hz skrangler skapdørene. På 27Hz rister bordplata på salongbordet... Under dette må jeg innrømme at Phobos ikke yter noe særlig, men hallo?? Hva er du ute etter?? Til prisen synes jeg Phobos gjør en veldig fin jobb, og jeg er IKKE ute etter imponatorbass, men heller en sub som lett kan integreres med resten av anlegget mitt, og låter bra.

Ps: Jeg har TO stk Phobos da.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda Knottpøbel. Jeg hørte både klagene og musikken ganske godt. Vi satt på verandraen å hørte på (bor på røstbakktoppen) alle artistene.
    Takk for innspill, og nei jeg har ikke behov for en sub som rister spikrene løs, eller knuser vinduer med trykk. Jeg er enkelt og greit ute etter en sub som kan være et supliment til mine Proson hfc1266 (som forøvrig skal kastreres når økonomien tilsier det). Det må være litt dypbass i sub'en, slik at den altså blir det ekstra lille kicket når jeg eventuelt ser film.
    Til det tror jeg at den gjør susen for meg, uansett så var det mest på grunn av forsterkeren at jeg kjøper denne pakken (ja noen spør seg sikkert hvorfor jeg ikke bare kjøper forsterkeren, men pakken inneholdt mye som jeg har bruk for). Dette skal "bare" være min "første" sub. Hvis den ikke holder mål så... nei da har jeg faktisk ikke penger til å skifte den ut. Skitt au.

ps. Var det slik at man måtte kjøpe material selv? Synes dette var litt uklart i på websiden til dynabel.

mvh. Eirik

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, man må skaffe trevirke selv.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal jo helst bygges i 19mm MDF, og det kjøpte jeg på Byggmakker på Håpet. Husker ikke helt hva jeg betalte, men det var ikke så mye... Tror jeg betalte kanskje trehundre?? med en stor flaske Polyurethanlim. (Oppskummende)

Jeg klarte meg med en plate for å bygge to subber. Brukte litt tid for å lage meg en kappemal, men fikk det akkurat til med fint lite kapp til overs.

Men jeg vil anbefale deg å få tilgang til et sted med ei god bordsag til kappingen. Dette forenkler byggingen mye. Vil nesten si at du bare skal glemme å sage for hånd, eller med håndførte powertools. Jeg var så heldig å få bruke Hålogaland Teaters snekkerverksted under byggingen. Om du har et sted å være, trenger du jo bare å få hjelp til å kappe platene.

Ellers laget jeg en liten Phobos-byggeguide på dette forumet etter at jeg var ferdig med mine. Den finner du her: http://avforum.no/forum/showthread.p...ghlight=phobos

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint det der knottpøbel. Det kommmer nok til å bli veldig nyttig når lønna har kommet, pakken er bestilt og byggeprosessen starter. Hehe. Bli litt "giddaslaus" når jeg ser alt arbeidet, men jeg gleder meg som en hund. Først må jeg bare komme meg gjennom særemne på skolen (wræææl).

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bli skremt! Er ikke vanskelig, om du bare er litt tålmodig.
    Som du ser i den linken min i sted, anbefaler jeg ikke å bare lime uten støtteklosser. Platene forskyver seg lett når du strammer tvingene. Om du vil kan du jo bruke plugger. Har sett flere her på forumet som har brukt det. Kan også hende at skruer i tillegg til lim er bra, men husk å forbore først da, for MDF sprekker lett om du bare skrur inn i "endeveden". (Vet ikke hva jeg skal kalle det, men du skjønner.) Skulle jo bare være å spakle igjen skruehodene da, så synes de ikke.

Drit i de fasene som Eltek har i tegninga. Jeg endte med å spakle de igjen etter at jeg hadde malt kassene, for så å male på nytt. Syns ikke det så noe fint ut.

Lykke til!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •