Nytt DIY-prosjekt, men jeg trenger en god del hjelp hvis noen gidder da :P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt DIY-prosjekt, men jeg trenger en god del hjelp hvis noen gidder da :P

Hei og hå og godt nytt år!
    Jeg fant ut, etter at jeg droppa sub-prosjektene og tweake planene mine, at jeg skal lage et par nye fronthøyttalere.

Det ene problemet mitt er at jeg ikke vet om noen sett/løse komponenter som funker bra... Planen var det at kabinettet skal være "avrundet" bakover(akkurat som Dali Helicon sine) og ha 2 ,eventuelt 3 stk 6.5" bass/mellomtone elementer og en diskant(såklart).
    Men budsjettet mitt er "litt" stramt, jeg kan bruke maks 1800 på elementene og delefiltrene. Vil heller ha noe med fyldig bass enn dyp bass. Hvis basselementene har sånn "inverted" støvhette får de pluss i boka

Så har man det med kabinettet da... Hvordan skal jeg lage det?
    Jeg vet allerede at det ikke blir enkelt, men jeg tenker på å bruke 18mm sponplater eller MDF, men det spørs på hvilket som er enklest å forme da. Jeg har forsåvidt tilgang på handsag limtvinger og sånt man vanligvis finner på sløyden på skolen.

Litt hjelp? Noen?

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke finner noe godt kitt til en så billig penge. Spar litt til og kjøpt BEL mkI feks. da har du veldig bra kit for 2700,- Hvert hver krone. Skal du lage buede sider er det ikke akkurat det enkleste du kan gjøre. Du må lage en form du bøyer rundt og du du må bruke tynne kryssfiner eller mdf plater. Platene må du da presse til med tvinger rundt forma, også må du gjenta det med nye plater utenpå til det tykt nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget høyttalere som er avrundet bakover. Fem lag med 4 mm kryssfiner bøyet rundt en form. Du finner bilder og litt byggebeskrivelse i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/15107-transmisjonslinje-yttaler-endelig-ferdig.html
    Kanskje du får noen idéer der...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Prøv denne siden. Gravesen har peil på dette. Det er en høyttaler der inne som heter TJL Projekt og den skal jeg bygge selv. Skal du bygge en sånn du prater om, så må du regne med at det koster en del mer en du beskriver. For godt resultat så må del legges litt kr i elementer og filter. Hvis du syns feks TJL eller noen andre prosjekter der virker int., så kan du sende Gravesen en mail og høre om han kan komme frem med en billigere løsning mht elementer fra feks Vifa, Scanspeak, Peerless ol. Kan sikkert komme med et med forslag til delefilter også. Send en utfyllende og sakelig mail, så går det sikkert bra:-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke lett når man er på budsjett. Hvis budsjettet ditt er en absolutt grense, så ville jeg forsøkt klemme inn et par hundrelapper til og gå for dynaBel Nut, selv om elementene i den har en slaglengde som gjør at man kanskje like gjerne kan gå for en BEL 2-veis (ulempen der er at delefilteret kun finnes i prototyp-utgave, altså ikke ferdig fintunet).

Ellers tenker jeg at en toveis basert på en 8-tommers bassmellomtone og en diskant kan være en ide. Men kjenner ikke så mange kit for en slik elementkonfigurasjon.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det trenger ike nødvendigvis å være kit da, for jeg tror jeg kan mekke filter selv da men det å finne rette verdier på kondisene og spolene og det kan jeg ikke.:-( tanken var at det skulle se "elegant" ut:lol:

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hvis jeg får solgt clsc10 blir denne planen droppet.. men hvis jeg får tak i et TCsounds TC2+ element så blir det subwoofer da blir planen å ha toppen av kabinettet litt buet bakover

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    det trenger ike nødvendigvis å være kit da, for jeg tror jeg kan mekke filter selv da men det å finne rette verdier på kondisene og spolene og det kan jeg ikke.:-( tanken var at det skulle se "elegant" ut:lol:
    Hvis du ikke klarer å finne verdier på kondensatorer, spoler og motstander i delefilteret vil det ikke låte bra. Da kan du like gjerne gå for et Ljudia-kit (de fleste Hifi-entusiaster er enige om at Ljudia-kitene kun er sånn passe...) Aner f.eks. ikke hvordan dette låter, men 4x8tommer per høyttaler flytter sikkert littegranne luft, selv om slaglengden per element er dårlig:
    http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...61%20&cart_id=

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du disser kitet mitt?:lol: har zachry 2400(den med 2 stk 8" per ht) å den spiller mye bedre enn clsc10 på de øvre frekvensene(alle over 400hz) så strengt tatt så har jeg kasser hvis noen kan finne noen 8"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du spør så direkte: Ja, har du billig Ljudia-kit, så disser jeg det sikkert...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Fant nettopp noe som både ser og høres interessant ut, og det er ikke minst konstuert av T. Gravesen og er et helt nytt prosjekt. Sjekk ut denne siden og fortell oss om hva du tror om det... http://www.jumon-audio.dk/maya.htm

http://www.jumon-audio.dk/

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det virket som et ganske så interessant prosjekt men det er også "litt" utfor budsjett-ramma mi :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    men hvis jeg får solgt clsc10 blir denne planen droppet.. men hvis jeg får tak i et TCsounds TC2+ element så blir det subwoofer da blir planen å ha toppen av kabinettet litt buet bakover
    Hør med "Whopass Cheese" her på forumet.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir tcsounds element