Bygge basskasse på skolen! Rykende ferske bilder på siste side :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 101
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge basskasse på skolen! Rykende ferske bilder på siste side :)

Heisann, har fått i oppgave i K&H på skolen å bygge noe som oppbevarer noe!
    Fikk etter mye om og men lov til å bygge basskasse!
    Så, lurer på om noen har forslag til typen kasse jeg bør bygge!
    Har valgt et 12"-element fra Clas Ohlson av merket Boschmann (?).
    Info om det:
    4 ohm, maks effekt: 500w, 165 RMS, fra 30-3000 Hz!
    Elementet stikker nesten 14cm inn i kassa!

På forhånd takk

Erling

EDIT: Bilder ligger på siste side, og de er tatt idag 25. mars
    Nærmer seg sluttten nå, og takk for hjelpa folkens

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hvor mye/hva du har bygd før? Ville valgt enkle løsninger med et slikt element..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri bygd noe lignende før, og har ikke mye erfaringer med sånt, men har derimot tilgang på materialer (ikke mdf, dessverre) og riktig verktøy så vil gjerne gjøre det skikkelig!
    Hva mener du med enkle løsninger?

Forresten: Hvilken prisklasse må jeg opp i for en forsterker som driver dette?
    Om jeg får ferdig kassen fort kan det hende jeg frå smisket meg til å lage høytalere også!

Beglager å bry dere med sånne latterlige spørsmål, men jeg er helt ny på dette!

Erling

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satan.. hadde skrevet en langt innlegg også klarte jeg å trykke CTRL+Q istedet for CTRL+W.(noe som lukker opera).

HVor stor kasse kan du bygge? 100liter? 50liter? 30liter? For å finne ut dette så tar du (100x100x100 = 1000000.. Kutt vekk 3nuller så er du på 1000liter). 50x50x50 er 125liter. 30x30x30 er 27liter. osv

Hva vil du ha? kinobass? Punchbass som spiller dagens pop bra? Eller en sub som er laget for å spille alle frekvenser omtrent like mye? Det spørs hva du vil ha.

http://home.no.net/svaking/Wank/boschmann.PNG
    Her satt jeg opp et eksempel på at det er du som må bestemme hva du vil ha. Jeg la meg på rundt 60liter på alle forslagene og forskjellene er jo relativt store. I et frekvensområde som bassrefleksløsningen ligger langt høyere enn lukket så kan det spille flere ganger høyere enn det som er lukket =)

Lag den i så kraftig treverk som mulig med mindre du skal bære den rundt med deg hele tiden. Har sendt deg PM ang forsterker.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke allerede har kjøpt element ville jeg først vurdert noe annet. Kjøp feks Peerless XLS 10" på ljudia, da har du ett veldig bra element du vil kunne bruke lenge og bli fornøyd med til en billig penge. du finner også forslag til kasser der. Hvis du ikke har tilgang på mdf, bruk kryssfiner, det funker bra, helst litt tykk, feks rundt 20mm.

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har det elementet og kassa som jeg bruker funker fett den. den er vel 64 liter. Med avstivning inni.. du kan se bilder av den på minHiFi. Porta

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Satan.. hadde skrevet en langt innlegg også klarte jeg å trykke CTRL+Q istedet for CTRL+W.(noe som lukker opera).

HVor stor kasse kan du bygge? 100liter? 50liter? 30liter? For å finne ut dette så tar du (100x100x100 = 1000000.. Kutt vekk 3nuller så er du på 1000liter). 50x50x50 er 125liter. 30x30x30 er 27liter. osv

Hva vil du ha? kinobass? Punchbass som spiller dagens pop bra? Eller en sub som er laget for å spille alle frekvenser omtrent like mye? Det spørs hva du vil ha.

http://home.no.net/svaking/Wank/boschmann.PNG
    Her satt jeg opp et eksempel på at det er du som må bestemme hva du vil ha. Jeg la meg på rundt 60liter på alle forslagene og forskjellene er jo relativt store. I et frekvensområde som bassrefleksløsningen ligger langt høyere enn lukket så kan det spille flere ganger høyere enn det som er lukket =)

Lag den i så kraftig treverk som mulig med mindre du skal bære den rundt med deg hele tiden. Har sendt deg PM ang forsterker.
    Er ikke sikker på hva jeg skal bruke den til, Om det er mulig blir den vel brukt til film også! Liker også at det trykker når jeg spiller musikk
    Har lyst til å bygge noe litt fancy istedenfor bare en kasse!
    Men tolker det sånn at om jeg bygger i kasse må jeg ha rundt 60liter...
    Er det bare smelle inn elementet, dempestoff (?), og en sånn "port" der ledningene kobles på? Er som sagt helt ny på dette!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke bare å kaste i sammen nei. skal du lage porta kasse så kan du feks sette portene på samme side som elementet, porten skal også være riktig lengde og størrelse. Port får du kjøpt billig på biltema.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, må jeg lage porta kasse? Hvordan beregner jeg lengden på portene da? Har sett teleskopiske bassrefleksrør på biltema før
    Men ellers? Må jeg ha noe anen elektonikk inne i kassa?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du må ikke bygge porta kasse, da heter det lukka kasse. Når det gjelder lengden på port så er det samme som med liter volumet på kassa, det må simuleres for å få riktig. På slike billig elementer som dette oppgis skjelden alle parametere man trenger for å simulere i ett basskasse program (for å gjøre en god simulering). Du trenger ikke mer elektronikk inni kassa nei, hvis du bruker en egen forsterker på suben. skal du bruke suben på samme forsterker som andre høyttalere må du sette inn ett delefilter. Du kan jo også sette inn en innbyggingsforsterker mens du holder på. Dette får du kjøpt på feks www.creativehifi.com eller ljudia. Dette er en forsterker du kan montere i kassa sammen med suben.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du spillehøyt ville jeg valgt et element som du vet litt mer om. Av den rimelige typen elementer (som jeg regner du leter etter) så har www.dynabel.no noen fine elementer. DY9215 er en rimelig 15" med ganske høy følsomhet. Er greit med stor kasse på den desverre. Men den gir mye lyd for pengene.

Men dynabel har et XLS12" som demo ser det ut som. For 1200kr er dette et knall element med meget lang slanglengde (25mm Xmax). Dette gjør at du kjenner bassen mer på kroppen istedet for å kun høre den. XLS burde ha lukket kabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg går for det elementet der siden det ligger fint innenfor bugettet mitt!
    Har kanskje skaffet sub-forsterker som jeg bygger inni kassen!
    Noen som har forslag til formfaktoren på kassa?
    Takk for alle svar!

Erling

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erling
    Tror jeg går for det elementet der siden det ligger fint innenfor bugettet mitt!
    Har kanskje skaffet sub-forsterker som jeg bygger inni kassen!
    Noen som har forslag til formfaktoren på kassa?
    Takk for alle svar!

Erling
    Hvis du handler hos Eltek/Dynabel så må du bestille det til skolen. De gir normalt rabatt til skoler, mulig dette ordner seg hvis du sier hva det skal brukes til også. Normal rabatt til skoler er 10%, men du kann kanskje "snakke" deg til mer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjaa... Må innrømme at 15"-suben fra Dynabel ser fristende ut, selv om den er litt utenfor min prisklasse, så er det fortsatt billigere en å kjøpe ny subwoofer når jeg vil ha mer trøkk :S
    Er fortsatt veldig usikker på kasse-design!

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville ikke valgt for "sprekt" design på selve kassen. sannsynligvis ender du bare opp med noe som låter ræva. bygg en tradisjonell formet kasse og legg heller din flid i å gjøre en sinnsykt bra finish. du finner jo forresten billige ferdig sub-byggesett fra dynabel med tegning og alt du trenger (unntatt matriale til selve kassa). DY8108 f.eks. da trenger du bare konsentrere deg om selve kassebygginga og slipper tenke på alt det tekniske..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel phobos er en mer avansert konstruksjon enn en vanlig kasse. Men man skal fint klare å sette den sammen (var mitt første DIY bygg). Brukte noen dager ekstra ,men fikk det nå til. Men db12 som er elementet har imo for lav følsomhet ,mens DY9215 har en relativt høy følsomhet iforhold og den flytter også mer luft.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ett enkelt tips til kasse som kan bli fin med enkel finish, er at du bygger hele kassa i kryssfiner plater. hvis du er nøye når du limer dette sammen så kan du bare pusse over hele kassa med fint sandpapir etterpå, etter det tar du olje og /eller lakk og lakker hele kassa. da får du en veldig fin tre finish.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg går for det byggesettet fra Dynabel, men heller 15"-sub'en!
    Sånn som jeg oppfatter det blir jeg rådet til å:
    Bygge en helt vanlig, porta, firkantet kasse med innebygd dedikert forsterker som jeg bygger inn. (Har så godt som sikra meg en sånn forsterker med 400w )

Finish får jeg tenke litt på, for hele idè'en med k&h-prosjektet er at "containeren" (som er oppgaven) skal ha preg av en kunst-periode!
    Så det blir vel å male den, og så trekke den i kunstlærfra biltema eller male over!

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket 15" elem. er det snakk om, Resolution??

Det går an å lage my tøff kunst ;-) men det begynner å kreve litt erfaring i lakering hvis det skal bli bra... *-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette elementet: http://www.mamut.com/controls/shop/s...walias=dynabel

Ja, det er mulig å få til endel tøft! Tenkte kanskje jeg skulle lage et tøytrekk på tekstilen som jeg trer utenpå, med motiv fra en kunstperiode, så kan jeg fortsatt lage fin finish med kryssfinèr og olje!
    Så kan jeg unnskylde meg med at det gjelder kunstnere som "uttrykker/gir lyd fra seg gjennom kunsten sin!"

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •