Push-pull minimonitor. Utfasing?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Push-pull minimonitor. Utfasing?

Jeg har planer om å lage en monitor, som skal være minst mulig, men allikevel ha kraftig lyd. Har derfor fundert på denne konstruksjonen.

Elementene er koblet i hver sin fase, slik at det nederste beveger seg ut når det øverste går inn. Med dette håper jeg monitoren vil klare seg med mindre volum, siden trykket i kassen vil holde seg ca konstant, og elementene hjelper hverandre.

- Vil da denne konstruksjonen få lydbølgene til å utfase hverandre? (En vanlig bassreflekshøyttaler får vel også lydbølger med motsatt fase ut av bassrefleksrøret?)
    - Hvor skal jeg isåfall plassere det nederste elementet (høyre - venstre)?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få lite, om noe bass ut av den konstruksjonen Skjønner ønsket om å bygge en liten høyttaler, men å koble elementene ute av fase for å oppnå dette er ikke veien å gå.

Endel surroundhøyttalere er laget på denne måten (de kalles da dipoler), med elementene plassert foran og bak på høyttalerkassa. Men disse må også være 3-veis med et separat basselement hvis man skal få noe bass ut av dem.

Hva mener du med kraftig lyd? Skal høyttaleren være lettdreven, eller ha masse bass? Du får ikke begge deler i en liten kasse, det er ihvertfall sikkert

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha en liten høyttaler kan du kjøre to elementer i ett hull.
    På den måten har du to "motorer" som skal gjøre jobben til en. Du kan da ca halvere kassevolumet og få det samme resultatet som du ville med ett element.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ka
    Jeg har planer om å lage en monitor, som skal være minst mulig, men allikevel ha kraftig lyd. Har derfor fundert på denne konstruksjonen.

Elementene er koblet i hver sin fase, slik at det nederste beveger seg ut når det øverste går inn. Med dette håper jeg monitoren vil klare seg med mindre volum, siden trykket i kassen vil holde seg ca konstant, og elementene hjelper hverandre.

- Vil da denne konstruksjonen få lydbølgene til å utfase hverandre? (En vanlig bassreflekshøyttaler får vel også lydbølger med motsatt fase ut av bassrefleksrøret?)
    - Hvor skal jeg isåfall plassere det nederste elementet (høyre - venstre)?

Hvis jeg har forstått rett så vil trykket inni kassen ikke variere i særlig grad(siden begge elementene spiller i motfase). Dermed vil du oppnå mer eller mindre samme generelle karakteristikk (om enn noe forskjellig polardiagram) ved å sette et enkelt element i en åpen baffel.

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hansam sitt forslag om isobarisk montering er et kurant alternativ. Dette vil gi den samme avrullingskarakteristikken som for ett element alene i dobbelt så stor kasse. Kobles elementene i parallell vil spenningsfølsomheten være den samme som for ett element alene, men det vil selvfølgelig trekkes mer strøm fra forsterkeren (siden den ser en 4ohms last).

Hvilke elementer har du tenkt å bruke?

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Jeg skal bruke 2stk Pioneer 5,25" kevlar bilelementer (4ohm). Ønsket er først og fremst en lettdreven høyttaler, siden denne skal gå på batteri.

Den kosnstruksjonen disse elementene står i idag, er faktisk isobarisk. Det fungerer bra, men med denne metoden halverer jeg jo også arealet på elementene. Dette begrenser da hvor høyt høyttaleren kan spille. Så jeg skulle gjerne funnet en løsning hvor jeg fikk doblet arealet i en like liten kasse.

Jeg har sett at en del subwoofere har en lignende push-pull løsning, b.l.a M&K subene: http://www.avhifi.no/main.php3?PI=list&MG=15&SG=9
    Hvorfor fungerer det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du dobler arealet og beholder svingende masse så økes vel resonansfrekvensen?

Forholdet mellom nedre grensefrekvens og max SPL, følsomhet er veldig vanskelig å rokke med.

-k

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MK-sub'ene kjører så vidt jeg vet begge elementene i samme fase. Men de er montert hver sin vei (push pull..) ikke samme vei som på tegningen din.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ka
    Den kosnstruksjonen disse elementene står i idag, er faktisk isobarisk. Det fungerer bra, men med denne metoden halverer jeg jo også arealet på elementene. Dette begrenser da hvor høyt høyttaleren kan spille. Så jeg skulle gjerne funnet en løsning hvor jeg fikk doblet arealet i en like liten kasse.
    Nei, dette er bortimot umulig. Siden de eksisterende høyttalerne er isobariske i dag, så gjelder følgende:
    Hvis du tar ut det ene elementet, halverer du "motoreffekten", og du vil behøve dobbelt så stor kasse. Setter du så inn elementene parallelt, så vil det kreve dobbelt så stor kasse igjen... Som noen har påpekt, så vil koblingen du foreslår fungere mye som en dipol, og siden det er liten avstand mellom elementene får du akustisk kortslutning. Løsningen for å få mye ut av en liten kasse er å finne elementer som passer til det... Disse elementene er laget for å fungere i større kasser enn det du ønsker.

Bassrefleks fungerer ikke slik du foreslår. I bassrefleksportens virksomhetsområde vil elementet og porten jobbe sammen og være i fase. Over bassrefleksavstemmingen vil frekvensene være så høye at kassen i teorien oppfører seg som lukket. Under bassrefleksavstemmingen vil man få akustisk kortslutning, slik du beskriver, noe som gir en kraftigere avrulling enn for en lukket kasse, men da begynner bassavrullingen til gjengjeld mye lavere i frekvens (for samme element).

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    MK-sub'ene kjører så vidt jeg vet begge elementene i samme fase. Men de er montert hver sin vei (push pull..) ikke samme vei som på tegningen din.
    Edit: M&K har det ene elementet den andre veien ja, men med motsatt fase. Dette krever vel da et mye større volum.
    Forklaring her: http://www.mksound.com/subwoofer.html

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Løsningen for å få mye ut av en liten kasse er å finne elementer som passer til det... Disse elementene er laget for å fungere i større kasser enn det du ønsker.
    Vet du om noen elementer som passer til små kasser og spiller høyt da (4"-5,25")? Er det isåfall Qts og vas jeg skal se på?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bass forventer du å få ut av disse? Skal de brukes med eller uten ekstra basskasser?

Newcomer ka sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Hvor mye bass forventer du å få ut av disse? Skal de brukes med eller uten ekstra basskasser?
    Forventer ikke alt for mye bass, det viktigste er at den er lettdreven. Skal ikke brukes med subwoofer. Hadde uansett vært fint om den strakk seg ned mod 60hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •