Forvrengning av mellombass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvrengning av mellombass?

Hei. Jeg driver og mekker høyttalere hvor jeg er ute etter å lage noe spesielt, derfor har eg funnet ut at jeg vil felle inn en 8" mellombass bak en diskanten.
    Elementet vil stikke ut sirka 4 cm på hver side og felles 4 cm inn i kassen.
    Jeg tenkte å lage en slags split bak platen som diskanten står i slik at mellombasstonen ikke slår rett i platen, men styres ut på siden. Tenkte å kjøre en frekvensgang på 125-800 hz. Vil dette fungere, eller vil det bli for mye forvrengninger? Noen med litt erfaring takk :S:S:S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:s

Hvorfor har det seg sånn at hver gang jeg spør om noe på et forum så er det ingen som gidder svare?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på å hør hvis du gidder bygge bare for testen skyld.

Er jo "mange" produsenter som har fancy navn på liknende løsninger. Ord som "korrekt akustisk sentrert høyttaler" blir gjerne brukt om slike ting. Og 100vis av bilelement gjør det. Er kanskje ikke så stas å felle det store elementet så langt inn i kassen, bygg heller "holde"-greiene til diskaten litt ut fra kassen, gjerne som en bru!? kanskje?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo tro det blir vel mye lave vibrasjoner (som er vanskelige å dempe) hvis bassen står rett bak diskanten. I de aller fleste konstruksjone med diskant og bass elementer så er det ofte et poeng å gi hvert element sitt eget kammer (lite til diskant og stort til bass) for å unngå nettopp at de påvirker hverandre.

Ville heller satset på ferdige coax element (mellomtone med diskant i midten) isåfall. Men usikker på hvor gode disse elementene, som man får kjøpt løse, er f.eks. i forhold til Tannoy's ferdige høyttalere med dette prinsippet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede laget kasse til denne løsningen men begge elementene får egen kasse, diskanten får en liten kopp som den akkuratt passer inni.

Dere sier noe der ja, at 3-veis elementer bruker denne teknikken
    må jo kunne fungere da jeg prøver uansett, så får jeg heller bygge meg noen nye hvis det skulle bli fiasko

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stuffy
    Hvorfor har det seg sånn at hver gang jeg spør om noe på et forum så er det ingen som gidder svare?
    Det kan jo være fordi noen har vanskelig for å forestille seg en vinkelrett 30 graders horisontalsplitt mellom bass og diskant, svakt tiltet i vertikalplanet uten sidestykkemontert graderingskloss på tvers av toppen utenfor 4cm inni bak diskanten, foran to mellombasselementer montert halveis på utsiden av 30 graderen bak den utstikkende vertikalhorisontalvinkelrettmonterte diskanten?

Jeg forstod altså ikke helt hvordan konstruksjonen din skulle se ut. Har du tegning?

I all vennlighet, og et snev spøkefullt :-)

Mvh.

Vidar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Low-Q
    Det kan jo være fordi noen har vanskelig for å forestille seg en vinkelrett 30 graders horisontalsplitt mellom bass og diskant, svakt tiltet i vertikalplanet uten sidestykkemontert graderingskloss på tvers av toppen utenfor 4cm inni bak diskanten, foran to mellombasselementer montert halveis på utsiden av 30 graderen bak den utstikkende vertikalhorisontalvinkelrettmonterte diskanten?

Jeg forstod altså ikke helt hvordan konstruksjonen din skulle se ut. Har du tegning?

I all vennlighet, og et snev spøkefullt :-)

Mvh.

Vidar

He he, morsomt
    Jeg legger ved en tegning. Ganske enkel, har ikke orka å lage rette formen på den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •