DIY Aktiv sub, Focal 33V2, Ny Kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Aktiv sub, Focal 33V2, Ny Kasse?

Hei Folkens! Mitt første innlegg på AVforumet!

Jeg søker litt proffhjelp av dere!
    Går med planer om å bygge meg en aktiv sub, og har en Focal 33v2 liggende, skulle egentlig brukt den i en bil, men det ble det aldri til. Nok om det.

Jeg har brukt WinISD og fått fram et par kurver, men lurer litt på følgende.
    Om jeg velger fronthøyttalere ala Dali108/808, hvilke frekvenskurve bør subben få?
    En 4ordn båndpasskasse gav meg, -3dB ved 24,39Hz, og en bassrefleks kasse, med ca de samme utvendige mål, gav med -3dB ved 26,42Hz.
    Bassrefleks kassa er 98liter, og BP kassa er 43+67liter.
    Jeg syntes BP kassa så ut til å gi seg ganske tidlig på vei oppover i frekvensomfådet, allerede ved 66Hz, er den nede i -3dB igjen.

Det skal sies at jeg skal bruke anlegget mye til å spille musikk (rock/dunk) på, og heller litt lite film.

Håper ikke jeg skremte dere med mitt stor første innlegg, men håper på positive svar!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen! Nå er det for sent å snu

Ikke proff her med har 27 elementet i en bassreflekskasse i bilen foret med 600 villige Audison watt. Spiller helt sjukt bra.

Var jeg deg ville jeg gått for bassrefleks eller lukket, har bare dårlige erfaringer med båndpass. Kommer litt an på hva du liker, men jeg mener bandpass kunn er for rånere som skal spille høyt og driter i hvordan det høres ut, og ditt element fortjener bedre enn som så. Er litt i tvil hvordan det skal gjøres inne i hus, men vil tro at bassrefleks er best for deg, da får du jo mest lyd per watt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ja!

Etter å ha lest litt rundt her på forumet, har jeg funnet ut at å bygge båndpasskasse ikke er så veldig lurt.

Blir nok en bassreflexkasse ja, elementet ville teoretisk gi en -3dB grense ved 26,6Hz for så å møte 0dB streken ved 41Hz. deretter en liten økning før den flater ut, det er i en kasse på 98liter, ca 0,5x0,5x0,5m utvendige mål.

Kanskje et dumt spm, men nå jeg skal koble denne på en sub-forsterker, da må jeg vel koble det i 8ohm? siden det er HiFi vi prater om, ved å koble det ned i 2ohm vil det vel ødelegge all lydkvalitet?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt, ikke så mye peil, men jo mer motstand jo lettere for forsterker å trekke, er det ikke litt slik? Følsomhet spiller jo også inn. Kommer vel litt an på hva slags elektronikk du har.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke tenk så mye på lydkvalitet i en sub.. du vil ikke forringe lydkvaliteten ved å gå for 2 ohms kobling på forsterker (parallelkoblede 4ohms spoler, går jeg ut ifra).. jeg ville faktisk gjort det selv, for å få fora subben med nok effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2ohm? hvilken forsterker har du?

Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener bassrefleks, i vanlig lytterom flyger subben enda lavere en 26hz -3db pga romforsterkning :razz:

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei eg har focal access 33a det er den 13" som er ein serie mindre den har eg i ein bass reflex kasse på 45 liter og 8cm port.Den blir drivet av ein hypex ds4.0 på 210 watt rms i 8 ohm.di anbefaler lukket kasse på polyglass elementene.Og di er litt mere tung drevne.men focal er jo eit merke som spiller fint og dynamisk og ikke noe særli høyt.Eg vurderer og bytte den suben ut men peerless xls 12"+slave for å få litt mere db

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men beregnings kurvene sier at bassreflex er bedre på dette elementet?

Hvilke tuning frekvens må jeg velge?

Jeg har ikke forsterker enda, men kommer ikke til å kjøpe noen forsterker som er stabil i 2ohms last, så kjører 8ohm.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm på www.iceaudio.no står det beregnet for 25-50 liter lukket kasse.men du kan prøve å lage ein som er lukket og viss ikkje det er bra så lager du den til bassreflex.Du bør kjøpe ein lit strøm sterk forsterker siden detta elemente er litt tung drevet men når det får forsterker så spiller det veldig bra.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnus: Tror nok elementet ditt hadde spilt bedre hvis du hadde gitt det mer pulver. 210 watt er jo ikke mye å skrive hjem om...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden slike internet sider ofte oppgir tallene for bil-bruk, velger jeg å stole på WinISD, som i sammarbeid med meg, funnet ut av at en bassreflex kasse på 115liter skal jeg bygge, den blir utvendig 55x55x50, -forsterker, og andre avstivinger. Eneste problemet er at denne blir egentlig ganske stor syntes jeg.

Prøve å regne med en kasse på 45x45x45, men da måtte mine 2 bassrør bli 70cm lange, å det er det jo seff ikke plass til. Hvis jeg bare bruker 1 rør, kommer jeg ned på 30 cm, men åssen blir det med portstøy? vil helst bruke de store AEROPORT'ene, de ser mye bedre ut.

Prøvde for morro skyld å beregne med lukket 70l kasse, men da spiller den teoretisk 4db lavere ved 50Hz

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Det skal sies at jeg skal bruke anlegget mye til å spille musikk (rock/dunk) på, og heller litt lite film.
    Da vil du nok klare deg fint med en flat respons ned til 25-30 Hz.
    Bassen du er ute etter ligger vanligvis rundt 50 Hz, gjerne over.
    Så du vil nok ha respons opp i 80 Hz i hvert fall.
    Når du ser på kurvene i WinISD må du også tenke på romgain.
    Selv om kurven er flat i WinISD (friluft), betyr ikke det at den vil bli det i rommet ditt...
    Hvis du kommer med opplysninger om rommet ditt, kan jeg beregne romgainen for deg. Lengde, bredde, høyde, hva som dekker veggene og hvor subben skal plasseres.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved en illustrasjon av rommet, og plasser jeg lurer på å plassere subben.

dette er kjellerstua, lecavegger, lektet ut 2 tommer, panel på vegger og i tak, laminat gulv, på betongdekke.

Jeg kommer mest til å bruke subben til musikk, så vil ha mest trøkk i områdene som er nødvendige der. Hvilken "Tuning Freq" bør jeg beregne etter da?

er room gain en vanskelig formel eller?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved en illustrasjon av rommet, og plasser jeg lurer på å plassere subben.

dette er kjellerstua, lecavegger, lektet ut 2 tommer, panel på vegger og i tak, laminat gulv, på betongdekke.

Jeg kommer mest til å bruke subben til musikk, så vil ha mest trøkk i områdene som er nødvendige der. Hvilken "Tuning Freq" bør jeg beregne etter da?

er room gain en vanskelig formel eller?
    Et passe avansert Excel-ark som beregner romgain.

Jeg fikk flatest gain-kurve totalt sett ved å bruke plasseringen nærmest sofaen, men mest dypbassgain får du ved front-plasseringen.
    Ved front-plasseringen er kurven meget bra opp til 65 Hz, etter det kommer et dypt fall på -27 dB ved 80 Hz.
    Relativt lite gain innen frekvensområdet det er snakk om uansett.

Jeg ville likevel ha brukt front (pga. litt mye - dB innenfor viktig område ved sofaplassering):
    +4,6 dB ved 20 Hz
    +2,2 dB ved 30 Hz

Så det er lite å ta hensyn til for deg egentlig.

Ville kanskje prøvd ca. 100 liter tunet til 25 Hz.
    Det skulle gi bra med trøkk mellom 35 og 100 Hz.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Magnus: Tror nok elementet ditt hadde spilt bedre hvis du hadde gitt det mer pulver. 210 watt er jo ikke mye å skrive hjem om...
    Hei det skal vel holde lenge med ein digital forsterker på 210 watt rms 8ohm.Fordi på vanlige effekt forsterkere klasse (AB) så går vel 40-60% i effekt og resten opp i varme.i hypexen min går 90% i effekt og resten i varme.det står vertfal at den er egnet viss du skal drive mange element eller viss du bare ikkje kan få nokk effekt.og med ein nypris på 4000kr så forventer eg litt krefter.:???:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, 25Hz ja, ok såpass lavt.
    Fant da ut at 2x4" porter, med hver sin lengde på 30,45cm.

Hvis jeg lager meg en "propp" til å tette det ene røret med, vil tuning freq bli ca35Hz, hvordan virker det inn på lyden? ser den spiller 4db høyere ved 45Hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, 25Hz ja, ok såpass lavt.
    Fant da ut at 2x4" porter, med hver sin lengde på 30,45cm.

Hvis jeg lager meg en "propp" til å tette det ene røret med, vil tuning freq bli ca35Hz, hvordan virker det inn på lyden? ser den spiller 4db høyere ved 45Hz.
    Du vil få mindre dypbass og mer dunk, enkelt og greit.
    Sikkert en grei løsning for deg det

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan ha en setting til film ved 25Hz, og en strammere setting til musikk ved 35Hz? eller blir dette bare unødvendig?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan ha en setting til film ved 25Hz, og en strammere setting til musikk ved 35Hz? eller blir dette bare unødvendig?
    Jeg vil tro at du vil savne noe dypbass om du bruker 35 Hz tuningen til musikk, men det er noe du må finne ut av selv.
    Om jeg skulle brukt dette elementet selv, ville jeg ha hatt ca. 150-200 liter tunet til 20-25 Hz.
    Ulempen er at elementet tåler lite effekt i så stor kasse, men følsomheten blir jo høyere...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •