Tips om elementer til ny sub..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips om elementer til ny sub..?

Skal bygge 2 nye subber og er på utkikk etter elementer..! Har tenkt å bruke 2 sånne: http://monacor.no/2003/?id=8&sub1=4&...&prod=SPA-45PA etter anefaling hos Monacor.. Det jeg er ute etter er dyp bass men ikke slapp bass hvis dere skjønner..! Kassen blir en bassrefleks på ca 145 liter.. (2 kasser) Men har fått tips hær på forumet at dette ikke er en særlig bra løsning..!

Tar derfor imot alle tips om andre elementer i prisområdet 1000- 1300 pr stykk.. Bør helst være 15 eller 18".. ikke mindre.. Kassen kan bygges mindre men 145 liter er øvre grense..

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    Skal bygge 2 nye subber og er på utkikk etter elementer..! Har tenkt å bruke 2 sånne: http://monacor.no/2003/?id=8&sub1=4&...&prod=SPA-45PA etter anefaling hos Monacor.. Det jeg er ute etter er dyp bass men ikke slapp bass hvis dere skjønner..! Kassen blir en bassrefleks på ca 145 liter.. (2 kasser) Men har fått tips hær på forumet at dette ikke er en særlig bra løsning..!

Tar derfor imot alle tips om andre elementer i prisområdet 1000- 1300 pr stykk.. Bør helst være 15 eller 18".. ikke mindre.. Kassen kan bygges mindre men 145 liter er øvre grense..
    145 liter er ikke mer enn nok til ett element i den størrelsen.
    Men ett skikkelig element vil flytte mye mer luft enn to slike uansett...
    Aldri i livet om jeg hadde kjøpt et slikt element til bruk som sub!
    2 mm Xmax er jo mye mindre enn hva en vanlig mellomtone har.

Peerless XLS skal være et ganske rimelig og kurrant element til hjemme-sub.
    Men det leveres nok ikke i 15"...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar derfor imot alle tips om andre elementer i prisområdet 1000- 1300 pr stykk.. Bør helst være 15 eller 18".. ikke mindre..
    Peerless resolution 15" skal være bra. Er noe over pris, men det er en som jeg heller da ville tenkt på. Hva skal drive disse?

Jeg har ikke hørt denne selv, men har selv en peerless 12" XXLS. Er veldig fornøyd. :razz:

Peeless 15"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka faktisk på peerlees resolution 15 i går kveld..! Er jo litt dyrere men vurderer det sterkt.. Men jeg finner lite info om kasse til disse ellementene..??

Skal drives av en Adyton Sp-400 med et ElectoVoice EVT EX-18 aktivt delefilter..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=295-404

Dette elementet er vistnok bra...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikka faktisk på peerlees resolution 15 i går kveld..! Er jo litt dyrere men vurderer det sterkt.. Men jeg finner lite info om kasse til disse ellementene..??
    Eltek sitt forslag: Lukket: 140liter, -3db 38Hz. Reflekskasse 140 liter, -3db 22Hz og 150cm2 x 36 cm Rør :-P
    Ellers er det vel fyll etter smak og prøving.
    -Roy-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Eltek sitt forslag: Lukket: 140liter, -3db 38Hz. Reflekskasse 140 liter, -3db 22Hz og 150cm2 x 36 cm Rør :-P
    Ellers er det vel fyll etter smak og prøving.
    -Roy-
    Takker..! Passer vel greit med den kassa jeg har tegna da.. er 144 liter den, men blir jo litt mindre når jeg stiver opp litt..! Kanskje det blir et par sånne da..!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ja, men hvorfor ikke kjøpe 15" koster 200-300kr mer

mener å huske SVS ron var å utalte seg i et forum han sa vel no sånt som: "Hvis man skulle lage en svs-diy killer, så kunne man bruke titanic 15" mkIII." (oversatt til norsk da)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne ha tenkt meg litt mere om peerlees resolution 15 så jeg får testa litt i Caad 4.1...??

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne ha tenkt meg litt mere om peerlees resolution 15 så jeg får testa litt i Caad 4.1...??
    Fs:29,1Hz Qts: 0,48 Vas:107liter X-max: 23mm kont.effekt: 500W

Chassi: Ø395mm Innbygn: Ø351mm

Dette skulle vel være det mest nødvendige. :razz:

-Roy-

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med disse elementene da? ; )

http://www.mamut.com/dynabel/subdet342.htm

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å hopp!! :-)
    Jeg har bygget en sub av Resolution15, og har en liggende klar til montering. Jeg er MEGET fornøyd med resultatet!! Jeg har droppet kasseanbefalingene til eltek. Jeg fôret infoen fra databladet inn i CAAD4.1, fikk da opp noe som lignet på elteks anbef men syntes denne kasen var for stor, tok så ned kassevolumet en del, uten at frekvenskurven endret seg betydlig. Husker ikke akkurat volumet på min, må i såfall se etter. Men bassrefleksrørene mine ble på 15cm i diameter og 52 cm lange. Dette ble regnet ut av CAAD4.1, jeg har også lest en bok om ht bygging så jeg kryssjekket litt med det jeg leste der og det stempe bra.

Bilde av subben på minHjemmekino, men den er ikke sparklet(skruehoder) og lakket ennå pga vinter :-p

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://ascendantaudio.com/

Ta en kikk elementet nederst på forsiden.
    Det skal visstnok komme for salg om ikke så lenge og vill ligge på ca. 200$.
    Jeg planlegger en IB sub og disse står øverst på ønskelista, noen som blir med og importerer et par eller 10 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt 2 stykk Peerlees resolution 15"..!

Skal begynne på kasser i morgen.. Dj ultimate, gidder du å sende meg en scann av databladet eller om du kanskje kan skrive noe hær??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eggi
    http://ascendantaudio.com/

Ta en kikk elementet nederst på forsiden.
    Det skal visstnok komme for salg om ikke så lenge og vill ligge på ca. 200$.
    Jeg planlegger en IB sub og disse står øverst på ønskelista, noen som blir med og importerer et par eller 10 ?
    Jeg kan godt tenke meg å være med (men kommer an på pris) er i såfall også intressert i det mellomtone/basselementet med carboncomposite membran.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AHaugen
    Har nå bestilt 2 stykk Peerlees resolution 15"..!

Skal begynne på kasser i morgen.. Dj ultimate, gidder du å sende meg en scann av databladet eller om du kanskje kan skrive noe hær??
    Resolution15:
    kont.eff 500W
    sens. 91,1dB
    Fs Hz 29,1
    Qts 0,48
    Vas ltr 107
    slagl.lin. 23mm
    chassis Ø395mm
    innbygn Ø351
    innbygn dybde 171

Det følger vel også med datablad. Iallefall var det med til meg, da jeg spesifiserte det på orderen at det skulle være med.

Jeg kan også sende "mine" utregninger på CAAD4.1, men først om et par uker da min windows pc er "nede" (bare mac som duger ;-) bare så surt at progr som CAAD4.1 ikke er kompitable)

Lykke til ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dj ultimate: takker..! Får ikke noe vetugt ut av Caad jeg men, er heelt færsk på dette med utregninger.. :wink:

Da har jeg beggynt på kassene..! men har tenkt å bruke 85mm bassrør men vinkel pga plassering av rørene.. lurer på lengde og antall som vil stemme med dette oppsettet?? De er utrekkbare til 37 cm, kassen er på 140 liter..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått peerlees`ene nå.. monterte den ene i min gamle subbkasse (150L)bare får en test å det må jeg si..! ble noe helt annet enn det billig elemente jeg hadde før.. går jo kjellerdypt disse! Slaglengden virker "ok" å..

http://ovlov.no/gallery/album02/Bilde_027re

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de går meget dypt ;-) :-D Slaglengen er jo på 28mm innenfor kontroll, men det kan gå lengere hvis det bilr "sendt i vei". Vet ikke hvordan det blir med rør og slikt uten å fôre det inn i CAAD, har detsverre ikke det tilgjengelig nå, men får windowsPC'n min i slutten av måneden (CAAD er vel omtrendt det eneste jeg bruker den til :-p), da den pdd står i tr.heim. Så jeg vet ikke hvor mye det haster for deg..?? Da kan jeg sende deg impedans- og følsomhets/dB-kurver også. Kan også sende deg hele prosjektet så du kan åne det i CAAD ferdig laget. Men som sakt, det kommer an på hvor mye det haster.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. har jo byggd kassene.. mangler kun finnish og bassrørene samt dempeull.. Får meg 6stykk 85mm bassrør på tisrdag... har tenkt å bruke disse.. (pga. de er med vinkel for å ungå forstekningene inne i kassen) De er utrekkbare og da kan jeg vel bruke dem og justere lengden til det stemmer med kasse og element??

Jeg og min far har foresten byggd kassen på bilde i innlegget ovenfor..!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •