Noen Dikemark spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen Dikemark spørsmål

Har tenkt til å lage meg noen sett med dikemark signalkabler i ferien, og har i den anledning noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

1: Strømper til isolering av den ene lederen. Hvor finner jeg noe sånt? Har vært på Biltema og Clas Ohlson, men fant ikke noe der. Noen ideer?
    2. Dersom jeg skulle øke lengden på kabelen, for eksempel til bruk til sub, bør jeg da endre tykkelsen på kabelen?
    3: Kanskje litt newbie, men: Kan dikemarken brukes som komponentkabel. Altså, er det samme motstand i en signalkabel som i en komponentkabel?
    4: Hva med skjerming? Er det noen idé å skjerme kabelen, og eventuelt hvordan kan jeg gjøre det? Tror neppe at jeg klarer å unngå kryssing av signalkabler og strømkabler, så jeg innbiller meg at skjerming ville vært greit...

Innspill ønskes!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strømpe til endene finner du garantert på biltema og clas ohlson. det heter krympestrømper. skal du ha sånn fin nettingstrømpe ellerno utenpå, så får du kjøpt det på feks elfa

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ttorneby
    Har tenkt til å lage meg noen sett med dikemark signalkabler i ferien, og har i den anledning noen spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

1: Strømper til isolering av den ene lederen. Hvor finner jeg noe sånt? Har vært på Biltema og Clas Ohlson, men fant ikke noe der. Noen ideer?
    2. Dersom jeg skulle øke lengden på kabelen, for eksempel til bruk til sub, bør jeg da endre tykkelsen på kabelen?
    3: Kanskje litt newbie, men: Kan dikemarken brukes som komponentkabel. Altså, er det samme motstand i en signalkabel som i en komponentkabel?
    4: Hva med skjerming? Er det noen idé å skjerme kabelen, og eventuelt hvordan kan jeg gjøre det? Tror neppe at jeg klarer å unngå kryssing av signalkabler og strømkabler, så jeg innbiller meg at skjerming ville vært greit...

Innspill ønskes!
    Jeg har selv lagd denne kabelen. Jeg kontaktet RoDa på hifisentralen og fikk alt av han. Hvis ikke han har det du trenger så er det sikkert noen han kjenner som kan sende deg litt snacks til kabelen.

Han kan det meste du trenger å vite om denne kabelen også. Bare gå inn på hifisentralen under DIY å trykk på side 5. Der er det en artikkel om akkurat dette.

Mvh

M

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    strømpe til endene finner du garantert på biltema og clas ohlson. det heter krympestrømper. skal du ha sånn fin nettingstrømpe ellerno utenpå, så får du kjøpt det på feks elfa
    Krympestrømpe har jeg. Det jeg mangler er gummislangen som den ene lederen skal gå gjennom...
    får prøve å gå gjennom trådene på hifisentralen en gang til og se om jeg finner det jeg leter etter...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget flere eks. av denne.

1. Både for ledere og den "indre" isolasjonen (som altså skal rundt den ene lederen før tvinning), så ville jeg oppsøkt en elektrikerforretning. Jeg brukte gulgrønn jordledningsisolasjon istedenfor den blå som opprinnelig ble brukt.

2. Nei, tror ikke du trenger å øke tykkelsen. Om det fungerer bra til sub aner jeg ikke. Jeg har kun laget den i 90-100cm lengder. Men siden subwoofere opererer i svært lavfrekvent område, så er det ingen vits i å investere i dyre kabler her. Det verste som kan skje er at den plukker opp nettstøy i form av brum. Det ligger jo midt i subwooferområdet. Men tvinningen skal motvirke dette. Det kan imidlertid være vanskeligere å få til uniform tvinning på lange Dikemarker.

3. Nei. Dikemarken er ikke impedanstilpasset for å benyttes som komponentkabel. Har gjelder helt andre båndbreddekrav, og impedanstilpasning blir mye viktigere.

4. Dikemark-kabelen er tvinnet, noe som skal gjøre den relativt ufølsom for påvirkning fra elektromagnetiske felter. Ønsker du å skjerme, bør du nok gå for ferdigskjermede kabler. Skal du skjerme dikemarken må nok skjermen uansett på utsiden av den gjennomsiktige plastslangen, siden skjermen på innsiden ville komme i berøring med den ene lederen. Det vil jo ødelegge for symmetrien i kabelen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •