Minst mulig sub (vega 154)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minst mulig sub (vega 154)

Jeg har lyst til å bytte subwoofer. Bruker idag en tannoy CPA sub som har fire 5" i 4.ordens båndpass. Denne vil jeg beskrive mer som en woofer enn subwoofer

Men jeg har et Vega 154 element liggende, dette har jeg lyst til å bruke.
    Problemet er at jeg har begrenset med plass å utfolde meg på så en ny sub må kunne plasseres i hjørnet bak sofaen for å bli godkjent av samboer.

Jeg lurer på om det lar seg gjøre å bygge en vega 154 i en bitteliten kasse?
    Det er ikke så viktig om SPL går litt ned, det viktigste er at det blir ganske "riktig" og dyp bass.
    Har tenkt litt på å bygge en kasse liknende de som brukes på strengeinstrumenter (gitar og bass). En litt flat kasse med en ganske stor åpning på baksiden, ikke refleksrør men en spalte som går på tvers eller langs av baksiden på boksen.
    Er dette mulig eller vil resultatet bli helt latterlig dårlig?
    Den skal som sagt stå i et hjørne så den vil få litt hjelp derifra, vet ikke hvilken forsterker som skal få drive den men jeg har flere alternativer, fra 250w@4ohm til drøye 400w@4ohm.

Veldig takknemlig hvis noen tar seg tid til å tenke litt over dette..

Are

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener og huske at referanse kassa til denne var 97,5Litre, med 2x4" bassporter på 23cm. Men du kan sikkert lage kassa mindre, og kompansere litt på dypbassen med å ha litt lengre rør... Uansett er 154 elementet utrolig GØY i den førstnevnte kassa .

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mener og huske at referanse kassa til denne var 97,5Litre, med 2x4" bassporter på 23cm. Men du kan sikkert lage kassa mindre, og kompansere litt på dypbassen med å ha litt lengre rør... Uansett er 154 elementet utrolig GØY i den førstnevnte kassa .
    husker ikke hva det stod på CV sin hjemmeside, men det var altformange liter som var anbefalt.
    Jeg kjøpte denne grisebillig for noen år siden, inkl verdens styggeste kasse for baggasjerom, spilte litt med den når jeg kjøpte den, men kasse og en rockford 15" ble solgt ganske så kjapt.
    Den spilte greit nok i den kassa jeg fikk den i, den var vel rundt 60 liter tenker jeg.
    Men jeg vil ha den så liten som mulig, og istedenfor refleksrør tenkte jeg å kun ha en åpning på baksiden, det vil jo nesten bli det samme som å bruke den free air.
    Jeg regner med at sensitiviteten går ganske mye ned, men det kan jeg leve med så lenge bassen ikke blir helt på tryne :???:

At dette elementet er gøy har jeg merket jah... jeg brukte det til å stoppe naboens absolut more powerballads-fest når jeg hadde kasse til det, etter fem timers puddelrockballadesøl på full guffe hevnet jeg meg med dr.Dre på full guffe i to låter, etter dette ble det heeelt stille i etasjen under.
    Må nevnes at ting datt ned fra kjøkkenbenken fem seks meter unna sub'en mens dette foregikk

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs for Vega 154:
    Fs: 23Hz
    Qts: 0,359
    Qms: 4,42
    Qes: 0,390
    Vas: 6,40 ft3 = 181,2 liter
    Xmax: 38,2mm (+/- 19,10mm)

Dette er jo typisk et element som trives i lukket kasse på rundt 60 liter eller bassrefleks rundt det doble. Du kan godt forsøke å halvere disse volumene, men det vil gå på bekostning av dypbassen.

Jeg ser du spør om noe som ligner en åpen baffel (dipol). Dette kan jo være en mulighet, men også her sier teorien om akustisk kortslutning at dypbassen blir lidende.

Noen referanser:
    http://www.diysubwoofers.org/
    http://www.diysubwoofers.org/dipole/

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Specs for Vega 154:
    Fs: 23Hz
    Qts: 0,359
    Qms: 4,42
    Qes: 0,390
    Vas: 6,40 ft3 = 181,2 liter
    Xmax: 38,2mm (+/- 19,10mm)

Dette er jo typisk et element som trives i lukket kasse på rundt 60 liter eller bassrefleks rundt det doble. Du kan godt forsøke å halvere disse volumene, men det vil gå på bekostning av dypbassen.

Jeg ser du spør om noe som ligner en åpen baffel (dipol). Dette kan jo være en mulighet, men også her sier teorien om akustisk kortslutning at dypbassen blir lidende.

Noen referanser:
    http://www.diysubwoofers.org/
    http://www.diysubwoofers.org/dipole/
    takk for svar

Vil dypbassen forsvinne helt eller kan det la seg gjøre? Tenkte også på å lage åpningen på den ene siden som vil stå innerst i hjørnet.
    Suben må bli smal med elementet på den ene siden og den vil da bli plassert på siden av sofaen med elementet spillende rett mot sitteplassene.
    Jeg er litt i tvil om det er noe vits dette, jeg skal høre med snekker som bygger på oppdrag over jul. Han ordner billige materialer og bygger etter specs ;-)
    Men det er jo seff ikke noe jeg gidder å bruke mye penger på siden det blir en mer eller mindre nødløsning.

Eller så har jeg fire MGR 25P40 liggende også, disse skal visstnok trives i små kasser, jeg har hatt god erfaring med dem i 40-50liters bassrefleks men det var på et tidspunkt hvor trykk var litt viktigere enn kvalitet

Dette er en 10" polypropylen woofer med følgende specs:
    6ohm 88db
    Fs: 30,8
    Qms: 2,35
    Qes: 0,582
    Qts: 0,467
    Vas: 81liter

En eller to av disse kan vel muligens gjøre nytten, det har vel ingen konsekvens hvilken form kassa har så lenge det er riktig antall liter? Bygger jeg noe nytt så vil den uansett bli laget slik at den kan tjenestegjøre som stativ for bakhøyttaleren som står i hjørnet ved sofaen, stativet kan parkeres på loftet inntil jeg får mere plass.
    Andre gode forslag til bruk av disse mottas også med stor takk, jeg har to store båndpass kasser til dem, men de er veldig store og får ikke lov til å komme inn i stua gitt...

A

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg snakka med Cerwin på dette elementet så fikk jeg rimelig klar beskjed om at det ikke egna seg til lukka konstruksjon, hvorfor forklarte han ikke. Men er jo bare å prøve, husk bare at du trenger en skikkelig god forsterker til dette elementet, iallefall om du tar lukka kasse.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til at dette elementet ikke skal trives i lukket kasse. Men kassestørrelsen er det vanskelig å presse ned under 60 liter uten å miste seriøst med dypbass i lukket konstruksjon eller å få boomete bass i bassrefleksavstemming.

Du kan jo titte på dynaBel Phobos som benytter en stor akustisk ventil i det Eltek kaller en "infinite box". Slik får Eltek en mellomting mellom en lukket kasse med lavere Q enn den fysiske kassen og en dipol. Det vil nok oppstå en viss akustisk kortslutning der også, men den vil sikkert dempes noe av den akustiske ventilen. Benytter du det prinsippet kan du kanskje få kassen ned i 45 liter eller noe deromkring. Dessverre er det lite med eksakte beregningsformler for akustiske ventiler der ute, så det blir litt prøving og feiling kombinert med tommelfingerregler.

Et lite tips: Hvis du vil simulere selv, så anbefaler jeg å laste ned WinISD, som er et flott simuleringsprogram som er ganske greit å komme i gang med for nybegynnere. En del begrensninger er det, men for å få raske pekepinner for hvordan konkrete elementer yter i ulike kasser, så er det gull verdt. Nevnte Cerwin Vega-element ligger inne med Thiele Small-parametre også.
    Programmet kan lastes ned her:
    http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å mate den med ene halvdelen av kenwood M2'en min, den gir 324w@4ohm FTC og har dynamisk effekt på 484w@4ohm. Det duger vel? Har tidliger drevet den med ene halvdelen på CV ampen min, den skal gi 225w ved 8ohm, noe mer vet jeg ikke om den. Men denne forsterkeren ble ikke godkjent av samboer og er for tiden på ferie i en kjeller :wink:

Det er en akustisk ventil løsning jeg tenkte på ja. Men jeg har lest tidligere også om slike kasser som "tettes" med tykk skumgummi for å øke motstanden på lufta som blir pressa ut bak. Mulig det kan funke, jeg veit ikke.... Skal sjekke med snekker etter jul, dersom prisen for en kasse ikke er så gærn så kan det være jeg bestiller en og får litt å leke med..

nå skal jeg lese litt om dynabel phobos

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lest med stor interesse om phobos, dette er noe liknende ting jeg har sett før, og kan være aktuelt å prøve. når kassa først er laget så vil det ikke være så vanskelig å tweake litt med forskjellige akustiske ventiler...

Da kan det kanskje bli ny sub på nyåret og endelig kan jeg få kjørt over den jævla musikken til naboen enda litt mer :twisted:

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •