BEL 2.5 - en bildetråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking BEL 2.5 - en bildetråd

Jada, så var endelig turen kommet til at jeg skulle prøve meg på DIY... Tidligere så har jeg brent fingrene under lodding av dikemark, bytte internkabling i EC AW60 samt etpar andre ting. Forøvrig blir vel disse småskrammene lite i forhold til Low-Q's siste arbeidsuhell :P

Uansett - jeg har sjekket mye opp rundt BEL 2.5 prosjektet da jeg synes dette virket veldig interessant. Med mine tommeltotter og svært begrensede snekkerkunnskaper så har jeg lenge vært usikker på hvordan dette skulle løses - heldigvis så finnes det medlemmer her på forumet som kan hjelpe til med sånt. Etter å ha forhørt meg litt med både Low-Q, Snickers_Is og roffe så valgte jeg å sette igang. Low-Q fikset kabinettene. Han er veldig dyktig på dette, så hans kunnskaper kan absolutt anbefales til dere andre som også har 47 tommeltotter... Du finner info om hans virke på http://www.lyd-interior.no
    Elementene skaffet Snickers_Is, meget hyggelig pris og god service fra den kanten også. http://creativehifi.com

Pakken med elementer så slik ut :

Kabinettene fra Low-Q ser slik ut :

Litt dårlig lys på bildene, men det duger. Finishen på disse er Mahogny Finér som igjen er beiset. Planen er å ha på et strøk lakk etterhvert som jeg kommer videre...

I all min iver etter å få montere tingene så glemte jeg helt å ta bilder :-/
    Men det er ihvertfall et godt bevis på at dette var skikkelig artig å holde på med. Uansett så har jeg kommet såpass langt at det er koblet opp på anlegget og er klar for en liten lytteseanse.

Her er det to stk 6.5" Madisound Silverflute W17RC38-S :

Øverst er den en bånddiskant fra samme produsent; YAG-20 :

Og da blir det totale oppsettet som dette :

For dere som lurer på hvordan dette låter så har jeg desverre ingen fancy grafikk som kan fortelle noe om dette. :P
    Men for å beskrive med ord så er det mye punch i dem. Mellomtonen er kanskje litt vel mye tilstede enkelte ganger på denne versjonen, men dette er rettet opp på MK-II filteret samt at den også kommer med en ekstra diskant som settes på baksiden av kabinettene. Da skal det etter sigende bli enda mer åpent.

DIY er absolutt spennende og artig. Med priser på dette nivået så har man mange muligheter til å fortsette - oppgradering til MK-II koster under 1000.- samt at man kan tweake dette til det uendelige. Det er flere som har disse og den dokumenterte kunnskapen rundt konstruksjonen begynner å bli meget god. Prisen kom på rundt 4000.- og det er det absolutt verdt !!!

Løp & kjøp ;D

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flottings disse!

Har planer om å begynne på MKII en gang det passer seg...

Dessverre mye oppussing i leilighet samt jobb som setter en bremser på pårosjektet!

Vil iallfall bestille inn materiale til kabinettet i første omganG!

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får bare mer og mer lyst til å bygge mkI enn mkII. De er så sinnsykt mye finere. Hvor mye kostet kabinettet og fikk du bestemme finnish selv?

Asbjørn

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en meget hyggelig pris på kabinettene, men jeg måtte kjøre noen mil for å hente dem. Planen for Low-Q's del var vel at han skulle beholde de selv, men slik gikk det altså ikke. Finishen passet meg utmerket, nå mangler bare litt lakk samt et frontdeksel så blir det vel tipp topp. Om du bestiller kabinett fra scratch av og har tid til å vente så kan du få den finishen du vil... Byggekvaliteten er det bare positive ting å si om

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg koblet på det nye filteret og forskjellene er helt klart til det bedre. Mellomtonen er ikke så rett opp i trynet og lyden virker mye mer avslappet. Jeg har testet både med og uten bakdiskant og jeg tror nok at den kommer til å bli montert permanent i høyttalerne. Men etter å ha testet litt så tror jeg kanskje at den gjør seg best når den blir montert på toppen av kabinettet. Tipset fra Snickers er å la den peke 30 grader bakover, dette skal etter sigende være optimalt. Jeg har brukt en Seas diskant; H0561 og synes den er helt ok

For dere andre så er dette en absolutt anbefalt oppgradering på BEL 2.5, deleprisen på nytt filter og diskanter kom på rundt 1500.- og det skulle være overkommelig !

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått testet høyttalerne over tid og jeg må si jeg er skuffet. Har vel antydet at ting ikke er som forventet, men for å unngå å forsure andres tråder om disse høyttalerne skriver jeg dem her.

Høyttalerne spiller klar lyd på mellomtone og diskant, de har nok punch i bassen til det meste selv om den roter endel i bunnen. Det som imidlertid er det største ankepunktet på disse høyttalerne er musikaliteten. Det låter rett og slett kjedelig ! For å være helt ærlig så har jeg ikke hørt høyttalere som er så umusikalske noen gang...

Vi kan ta mitt tilfelle når det gjelder pris : alt i alt kom prisen på ca fem tusen. Arbeidstimer kan ikke medregnes, tross alt så har jo dette vært moro jobbing.
    For fem tusen kroner så har jeg fått høyttalere som gjør en helt grei jobb dersom musikalitet ikke er noe tema. De duger helt greit til film og bakgrunnsmusikk.
    Men hva annet kan man få for fem tusen blanke norske kroner ? Jo, f.eks Patos Lyric... både 302 og 402 får man på bruktbørsen til den prisen. Legger man til litt så får man f.eks. Dali Evidence 870. De spiller ringer rundt BEL 2.5 med MK-II filter når det gjelder sin musikalske prestasjon.

Dersom du er på jakt etter en musikkhøyttaler så anbefaler jeg deg å se en helt annen plass enn BEL 2.5. De kommer IKKE til å gi deg noe HiFi-nirvana...

Mine ligger tilsalgs på AVtorget og de fem tusen kronene jeg skal ha for dem dekker akkurat mine utlegg for høyttalerne. Om noen av dere skulle ha lyst til å kjøpe dem for en billigere penge så send meg en PM...

Dette er min ærlige mening om BEL 2.5 med mkII filter...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd de ikke fungerer for deg. Det er klart at alle ikke liker det samme, og det er vel tilfellet her. Det er også mulig det er et utslag av matching med utstyr og rom. Håper du finner noen høyttalere som passer deg bedre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - jeg synes det er kjipt siden jeg håpet at dette virkelig skulle være noe. Men man er en erfaring rikere. Uansett så har vel ikke akustikken og rommet forandret seg underveis og det er kun BEL som låter umusikalsk her... Så det å skylde på andre ting enn høyttalerne ville vel nærmest være idioti for min egen del...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig er det ganske rart at så mange har hatt positive erfaringer med dem. Snickers utviklet dem jo med ICEpower så det er jo rart at det ikke fungerer? Selv synes jeg MK1 hørtes veldig bra ut og satser på at MK2 er enda bedre. Er ikke uten grunn at jeg bygger 8stk MK2 kasser for øyeblikket.

Men.. det finnes ikke en høytaler for alle

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •