gWise`s prosjekt (høytalere).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

gWise`s prosjekt (høytalere).

Da begynner høytalerene å ta (virtuell) form.

Jeg er glad i slanke høytalere som forsvinner i lydbildet. Har hatt Audiophysic Step SLE og ser blandt annet på de som "referansen". Det store problemet med Audiophysic Step SLE var at det sa "flopp flopp" der det skulle vært "smell smell" litt for ofte.

Nå er budsjettet mer moderat og jeg er på jakt etter en "fler-steg`s" høytalerkonstruksjon som fremdeles skal lyde meget bra.

Vil begynne med en to veis konstruksjon (en svært fysisk liten) og utvide etterhvert.

Høytalerene vil bli basert på Seas Millennium diskant, 4,5" Exel bass-mellomtone og etterhvert utvides til tre veis konstruksjon med Exel 6,5" som en ren woofer.

Slik skal sluttresultatet se ut sånn noenlunde (se vedlegget). Viser de ved siden av Bel for å gi ett inntrykk av størrelse.

Hva tycks (visuelt)?

Edit: Delefilteret skal være eksternt. Delhvis pga plassproblemer og delhvis pga oppgraderingsmuligheter (2veis->3veis og kanskje -> aktivt med seperate sluttrinn).

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut, gleder meg til å se fortsettelsen..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Oppbygningen av monitorkabinettet vil bli lag på lag med 19mm mdf. Jeg vil endre flatene innad i kabinettet ganske mye fra lag til lag. Vil komme med tegninger av alle lagene når jeg er ferdig med å dele de opp fra modellen i forrige post (var vist ikke alt som gikk etter planen med layer`s i modellen ops:

Slik ser altså frontplaten (lag 1) + lag 2 ut (vedlegg).

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du er forberedt på endel jobb for å få overflaten jevn Har vært med på å bygge høyttalere på samme måte tidligere, men det frister ikke til gjentakelse. Når det er sagt så blir kabinettet skikkelig stivt (forutsatt at det brukes nok lim og press ved monteringen) på denne måten. Det åpner også for enda litt mer kreativ utforming av kabinettet.

Blir interessant å følge med på fortsettelsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med endel jobb ja. Men regner også med at det vil bli vesentlig mer enn jeg tror

Tanken med sammenføyingen var at det skal gjøres med ekstremt press på en eller annen måte. Jeg skal ha gjennomgående hull fra front til baksiden som skal ha lange skruer gjennom (M skruer av en eller annen sort). Endene på disse skal slipes vekk så overflaten blir jevn (etter sammenføyingen), sparkles og grunnes før lakkering. Det blir nok lillesøster og mor som skal vurdere fargen mht WAF. Aller helst vil jeg ha en eller annen form for High-Gloss finish på MDF flatene. Sidene (når jeg bygger bunnene) regner jeg med at skal forbli i naturlig tre med endel lag klarlakk.

Det jeg er mest "redd" for mht presset er for mye lim-søl, men finner vel en løsning på det også. Jeg tror ikke det er ideelt å ha nedsenkninger da det trolig ikke er like massivt som lim på helt plane flater. Vi får se hvordan det går. Aller helst ville jeg ha presset hele høytaleren i en omgang, men må nok ta lag for lag for å kunne gå over skjøtene så de blir jevne/tette.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...på de tegningene dine ser det ut til at du får en ganske trang tunnell bak basselementet, jeg ville ha gjort "omgivelsene" litt mer åpne. Veggen mellom basskammeret og hulrommet til diskanten kan f.eks reduseres endel, det blir uansett dønn solid når du får limt det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å utvide i øvre kant. Sidene vil jeg prøve å beholde tykkelsen på. Men veggen oppad mot diskant-kammeret vil jeg nok utvide endel så elementet får mer luft rundt seg. Om ikke annet så ved å lage tverrspor og/eller gjennomhulling.

Diskantens øvre del må forbli slik den er pga jeg trolig vil lage profil rundt elementet i front for å få mindre baffel rundt diskanten. Da er det lettest om området rundt elementet er en massiv "kloss".

Hullet gjennom høytaleren som skal presse alle lagene sammen skal gå fra diskantens front-baffel`s indre kant (se vedlegg). <- Edit: + på sidene under avrundingene og nederst på sidene (tilsammen 5 "presshull").

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir jeg uten internett en stund. Men her er siste forløpige grove skisse.

Håper å være tilbake på forumet så snart som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som bare hadde hatt en cnc styrt fres , dette hadde lettet arbeidet betraktelig ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt meg ett sett Audiophysic Brilon II så dette prosjektet er lagt på hylla.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •