folded bipolar subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

folded bipolar subwoofer

En stund var det mye snakk om åpen-baffel subwoofere med folded baffle slik at de ikke ble for store. Noen som har noen erfaring, meninger eller linker om dette?

mvh
    Knut

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes masse stoff om dette på www.diyaudio.com og www.hififorum.nu . Ellers har vel Isbjorn på Hifisentralen bygget ulike varianter.

Frode

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest forskjellige steder vil 8-talls spredningen fra disse kassene kun gjelde dersom den står langt fra bakvegg, og det er upraktisk for mange. Du tenkte å lage dipol-wooferen til Linkwitz med Peerless XLS12?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte og tenkte... :-)

Jeg synes bare det er interessant med noe nytt og spennende. Hvis jeg har forstått det rett så er tanken å få en stor/"uendelig" baffel innenfor en relativt liten grunnflate. Rett til sidene vil det da være nullpunkter mens on-axis (og 180 grader) vil det være vekselvis konstruktiv og destruktiv interferens (som et kamfilter) fra en frekvens f0 gitt av gangvei fra forsiden til baksiden av elementet?

Samtidig vil det være fallende on-axis respons under denne frekvensen siden de to sidene summerer seg nærmere og nærmere hverandre relativt bølgelengden, mens fasen fremdeles er 180 grader.

Det har jo vært litt snakk om bipolare subber og plassering i rom. Jeg ser for meg å bygge en som akkurat passer under et hjørnebord som er dratt godt ut på gulvet.

mvh
    Knut

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke slått fra meg tanken jeg heller. Hvis du ser på denne linken http://avforum.no/forum/showthread.p...140#post322140 vil høyttalerne stå tilnærmet i midten av rommet i lengderetningen (3,5 meter / 5,5 meter), noe som burde passe dipolar godt. Jeg skal bruke bakprojeksjon, og lettveggen som settes opp blir kledd med Ecophon Wallpanel, så det blir ingen lydisolasjon mellom rommene. Jeg har dog endel arbeid igjen, så selve audio-delen av prosjektet har ikke første prioritet akkurat nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •