Termostat-styrt pcvifte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Termostat-styrt pcvifte?

Noen som vet hvor jeg kan få tak i termostat-styrt pcvifte? Skal kjøpe et skap som forsterker, htpc osv skal stå inni. Vil bli dårli med kjøling, tenkte derfor å sette inn et par vifter i bunn, og lage noen hull på toppen/siden slik at det vil bli luftsirkulasjon...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.alnico.com/speedfan

Program som benytter seg av temperatursensorer du allerede har (på hovedkort, grafikk-kort, harddisker og inni prosessoren) til å kontrollere fan-headere på hovedkortet.

Mao en gratis termostat-styrt vifte...

knut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skal være forsiktig med å koble for mange vifter til hver viftekontakt på ett hk. Det blir fort for mye. Skulle gå greit med en eller to 120mm vifter på den ene viftekontakten (dersom du har to eller tre kontakter på hk). Jeg ville ikke kjørt ekstra vifter på samme kontakt som CPU-kjøler kjører på.

Speedfan fungerer greit på de fleste hovedkort. Sjekk om programmet fungerer med ditt kort før du gjør noe som helst annet (speedfan funker ikke med mitt hk (Asrock 939Dual SATAII)).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å sjekke brukermanualen til hovedkortet og specs på de viftene du har tenkt å bruke kan du se hvor mange amper du trenger og hvor mange du har tilgjengelig.

På mitt ene hovedkort er bare en utgang enablet for viftestyring. Jeg bruker denne til å kjøre 2x 80mm case fans, mens CPU-vifta står på konstant 5 V.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligt jeg er litt teit, men... Har ikkje peiling på data Lurte på om det går å få tak i en termostat eller noe som måler tempen på lufta inne i skapet og som kan styre viften(e) når feks forsterker eller x-box`en er på? Dette siden muligens htpc`en ikke vil være påslått hele tiden. Og må viften ta strøm fra htpc`en, er ikke det noen andre muligheter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette er nok mulig. linkene som er nevnt i andre post vil nok være til hjelp da.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer litt an på hvordan du bygger dette opp strukturmessig. Du kan ha en ekstra strømforsyning som leverer strøm til vifte og viftestyring uavhengig av PC.

Det finnes 220V vifter som ikke trenger forsyning men jeg tror det er vanskelig å styre hastigheten på disse.

Kanskje kan du ha en bryter på utsida som skrur alt av/på og som samtidig starter en stor, treig og stillegående vifte som sørger for å trekke nok luft til projektor/xbox. Også ha en vifte nr 2 som er styrt av pcn slik at du får trekt ut ekstra luft når denne er i gang. Men projektorer liker ofte ikke å få slått av strømmen slik.

Kanskje kan du trekke 5V fra PC strømforsyning (de leverer strøm selv om PC er skrudd av) nok til å forsyne en vifte og styring.

Ellers finnes det vifter med innebygd termostat som føler på tempen til lufta de drar ut.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •