Erstatning til Vifa PL22WR09

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatning til Vifa PL22WR09

Yo!

Jeg lurer på om det er noen som har oversikt over basselement-markedet? Jeg har hjemmelagde høyttalere Minimax LE fra eltek. Her sitter det et Vifa PL22WR09 basselement. Dette basselementet har fått en del kritikk for å være pløsete å kjedelig.

...så det jeg lurer på er om noen kjenner til en godt element som kan være en erstatning for dette?

Det er et 4-ohms element med Ø = 22,5 cm, og Vas = 56 liter.

Datablad på:
    http://madisound.com/pdf/vifa/pl22wr09-04e.pdf

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil fraråde deg å begynne å skifte ut elementen. fordi det er ikke bare å skifte noen elementer, man må og forandre delefilter og sikkert og kassa! og å få ett delefilter riktig er ikke bare bare! trenger som regel måleutstyr til det!

minimax le; er det de smale med en sidemontert bass?

du kan jo heller spare litt, selge minimaxene og kjøpe f.eks bel2.5 mk2
    1000 spenn har du jo allerede ;-) (de du ikke brukte på å oppgradere minimax)

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det som var meningen: å finne et element med lignende specs så jeg slipper å endre noe annet. Riktig at Minimax er de smale med sidemontert bass. De er visstnok "det beste tilbudet eltek har hatt noen gang" (sitat fra en ansatt) og jeg må ut med mye mer for å få noen høyttalere som spiller like bra.

Er kun bassen jeg ikke er fornøyd med, så hvis det ikke finnes noe annet element som passer, så kjøper jeg heller en større ringkjernetrafo til ZAPpulsen min.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har verken hørt bel eller minimax. men tviler på at det er lagt ned så mye arbeid i minimax som med bel!

og mk2 kan vistnok konkurere med ferdighøytalere i 20k klassen, kansje høyere!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Jeg vet ikke hvor mye tid som er lagt ned i verken Minimax eller BEL, men jeg har i alle fall ikke hørt noen ferdighøyttaler til under 15 laken som har kunnet hamle opp med Minimaxen, selv med elektronikk til 20 ganger prisen av det jeg bruker.

Jeg har spanet markedet og funnet ut at jeg må legge ut ca 15 tusen for et høyttalerbyggesett som er et hakk opp i kvalitet. DET er uaktuelt. Derfor ser jeg heller etter små oppgraderinger for å finpusse lyden på det anlegget jeg har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •