Bel 2.5 MK1 tilbakemeldinger? | små rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bel 2.5 MK1 tilbakemeldinger? | små rom

Hei, jeg skal til å starte med bygging av Bel 2.5 MK1 (virker enklere enn MK2).

Har lagt ved en skisse av hvordan jeg har tenkt å legge opp dempemateriale (som er disse: http://www.biltema.no/Archive/Produc.../36-9220_l.jpg (ANR: 36-9221)).

Noen som har noen formening om det vil bli for mye?

Ellers bor jeg i en moderat leilighet og må ha høytalerene plassert så og si midt i rommet (med den ene stående inntil en vegg :|) med bare 1.5M mellom de

Jeg kommer til å gjøre en litt rar ting though; delefilteret skal i ekstern boks.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg på det sterkeste å bygge MKII-kassene enten du skal ha bakdiskant eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropper dette til fordel for fysisk mindre høytalere. Jeg har laget 3dmodell av rommet og ser at høytalerene vil oppta for mye plass (estetisk). Tviler på at jeg hadde fått det til å spille skikkelig heller.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres smart ut. BEL'ene er særdeles gode, men de krever en del luft rundt seg...

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm jeg skal sette igang snart håper jeg. og de vil ikke få så mye plass å spille på, men tror det skal gå greit. får heller prøve å trikse og mikse litt. Men jeg har fått tips om å dempe høyttalern med noe annet enn filleryer, så jeg skal bruke pressa glavaplater, tykkelse 2,5cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå startet såvidt med tegning av MicroMonitorene jeg kommer til å bygge. Lager en tråd om de når mer er på plass. Men syns det ble litt småmorsomt å se de ved siden av Bel modellen (for sammenligning). Høytalerene skal kun spille ned til ca. 60-80hz, resten skal en sub ta seg av.

Edit: disse blir _endel_ dyrere. Og starter trolig ikke med bygging på en god stund enda.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når dere sier at Bel trenger mye luft så lurer jeg:

Vil jeg få trøbbel i ca 25 kvadrat stue med sofa, reol etc?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg spurte snickers om dette, fordi jeg har litt begrenset med plass, og hvis jeg skjønte riktig i følge ham så kunne de stå opptil vegg feks. jeg kommer nok til å prøve i hvertfall, selv om jeg ikke har så god plass, skal jo ikke ha anlegget der det står no evig..

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt mine i 2 forskjellige rom hjemme, og kan ut fra det si at det avhenger av rommet. I det ene rommet sto de nesten helt ut i hjørnene av rommet, kun en 30 cm fra bakvegg (målt fra bakplaten) og det fungerte bra. I det rommet de står nå er det ca 80 cm til sidevegg og ca 60 cm til bakvegg.

Min erfaring med BEL er at de i første omgang mister klarhet oppover i registeret hvis de ikke får litt luft, og hvis de begynner å komme alt for nært bakvegg begynner bassen å grøte i tillegg...

Kan vel kanskje tenke meg det har med hvor lyst lyden er i rommet du bruker, hvilken plassering som gir den beste klangbalansen...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor store (kvadratmeter) snakker vi om?

Min stue er ca 4,5x5 meter og jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å Bel inntil noen av "sideveggene" i stuen, men attmed Tv-Bordet....

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første rommet er 4x8 meter, og 3 meters takhøyde. Det andre rommet er 4x4 meter med 2 stk skråtak, og på det høyeste 2,30 takhøyde...

Personlig syns jeg BEL'ene spiller best plassert i en likesidet trekant mellom høytalere og lytter, så lenge dette ikke vil si å trekke dem helt ut i hjørnene...

Men dette er vel et tema som er utrolig vanskelig å utveksle erfaringer om, siden det er så til de grader store variasjoner fra rom til rom...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja riktig, men jeg bare begynte å lure på om det var så veldig mye vits å bygge den hvis rommet måtte være så innmari stort!

De er jo store å se til disse høyttalerne, men dominerer de veldig i en stue?

Blir nå spennende å begynne!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Når dere sier at Bel trenger mye luft så lurer jeg:

Vil jeg få trøbbel i ca 25 kvadrat stue med sofa, reol etc?
    Tror det er uproblematisk. Jeg foretrekker minst 60cm avstand bak høyttalerne. De trenger gjerne litt til sidevegg også, men vinkler du dem innover, er ikke det fullt så kritisk, tror jeg. Mine står i enden av et langt rom som er omtrent 4 meter bredt. Når jeg har satt det opp slik jeg synes det låter best, så har jeg vel mindre enn to meter mellom høyttalerne, og drøyt 2,5 meter fra lytteposisjon til hver høyttaler, men det fungerer bra, det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved ett veeeldig rask tegning av rommet mitt. måla er ca fordi jeg er 50 mil unna og da blir det litt vanskelig å måle. dette er jo ett ikke så veldig stort rom, vil det bli helt forferdelig eller vil det funke med BEL her? det nederste av frekvensene blir uansett levert av en sub. Jeg tror det kommer til å virke bra uansett, for spiller først en høyttaler bra så vil det jo ikke ble helt hakkepine gæle i ett annet rom. Har andre muligheter til plassering, har en hel kjellerstue som jeg gjerne skulle ha brukt, må bare fjerne biblioteket til min far uten at han merker det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om ikke annet så ville jeg flyttet om så pulten og racket står ved siden av hverandre og høyre høytaler står mellom pult og skapet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm det var kanskje ikke en dum ide. takker for den. Flytter hjem igjen den 19. med en del nye møbler, så blir vel litt omrokeringer uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •