dynabel db-12: bygge sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

dynabel db-12: bygge sub?

Drev å ryddet i boden her om dagen, og fant to dynabel db-12 elementer ... Synd å la dem ligge der å støve ned tenkte jeg, og fant ut at det hadde vært gøy med en sub under skrivebordet til pc'en. Er de noen som har erfaring med disse elementene og kassekonstuksjon? Er dreven på snekring og lodding, men når jeg leser om Vas og Qts blir det bare surr Subben skal i hovedsak brukes til spill, så den ultimate lydkvaliteten er ikke så viktig. PC høytalerne som brukes i dag er et par cerwin wega sat-6 høytalere (men subben i dette settet tok kvelden for mange år siden) med en gammel denonforsterker. Fant under ryddeaksjonen også to gamle (10år?)OMP mosfet forsterkere fra BK electronics på 300 watt hver. Er det noen mulighet for å bruke disse? Hva slags delefilter? Hva slags kasse?
    Forslag og råd mottas med stor takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat samme element i min hjemmesub.
    Bygget en helt enkel 50l lukket kasse, driver subben med en stereo forsterker som jeg hadde liggende og bruker delefilteret som er innebygget i reciveren.
    Syns dette er helt greit, kunne tenkt meg en større forsterker etterhvert...
    Når det gjelder delefilter så kan du lage et helt enkelt 2. ordens filter, -12dB per oktav, 4ohm. Liste for hvilke deler man trenger og hvordan man lager dette finnes på Eltek sine hjemmesider.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bygget et par kasser. en 12" bør ha volum på ca 30 ltr hvis du skal ha bassrefleks. Som en annen skrev så er nok 50 liter passe som lukket kasse.
    Dette er bare ca volum sef. Vil passe ganske bra til vanlige 12"ere.
    Delefiltere er jo å få kjøpt billig ferdige også. Bare å søke litt på nett.
    Jeg anbefaller passivt filter. Da er det i signalveien. Dvs. før forsterkeren.
    Dette kan du kjøpe for 100kr hos en bilstereoforhandler.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde bassrefleks kasser skulle være større en lukkede jeg da men men . Er i alle fall sånn i bilstereo sammenheng .

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av osoevik
    Trodde bassrefleks kasser skulle være større en lukkede jeg da men men . Er i alle fall sånn i bilstereo sammenheng .
    Stemmer nok her også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    Jeg har bygget et par kasser. en 12" bør ha volum på ca 30 ltr hvis du skal ha bassrefleks. Som en annen skrev så er nok 50 liter passe som lukket kasse.
    Dette er bare ca volum sef. Vil passe ganske bra til vanlige 12"ere.
    Delefiltere er jo å få kjøpt billig ferdige også. Bare å søke litt på nett.
    Jeg anbefaller passivt filter. Da er det i signalveien. Dvs. før forsterkeren.
    Dette kan du kjøpe for 100kr hos en bilstereoforhandler.

Så du anbefal egentlig et aktivt filter? Siden aktive er de som er i signalveien.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. forsterkerene så fungerer nok de ypperlig til ditt formål! Biltema har et 12v aktivt subfilter som sikkert kan gjøre jobben greit.

- Skulle ønske jeg fant slike ting sånn plutselig...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres greit ut med biltemas filter til 250,-, og enkelt å koble sammen blir det også. Kasse på ca 50 liter(lukket) regner jeg med at er for hvert element. Hvis jeg setter inn begge elementene i en kasse på ca 50x50x50cm(125 liter) bør jeg da ha en delevegg inni kassa, eller kan begge elemntene dele dette rommet? Har hør om at man kan montere elementene mot hverandre og snu fasen på det ene. Husker ikke hva det heter, men har det noe for seg? Er lukket system det beste eller blir det mer trøkk med refleks? Er 22 mm gulvspon greit byggematriale?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke ut eltek sitt eget kasseforslag til DB-12 link

Infinity Box løsningen skal være gunstig for disse bassene. Uten å ha hørt det selv, har bare hørt dem i lukket kasse på 65-70l...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spon er greit det. Men på de fleste trevareforhandlere har de MDF også. Dette er mye dødere, og er å foretrekke fremfor spon. Men spon er ok det også. I en så stor kasse bør du ha enten en skillevegg eller avstivere inni. Ellers vil kassen bli noe "myk".
    Jeg mener at lukkede kasser skal ha et større volum enn bassrefleks. Rett og slett fordi elementet er nødt til å ha en del luft å flytte på inne i kassen. Hvis det blir for lite, vil elementet møte for stor motstand og ikke kunne gi fra seg noe serlig lyd. Men rett på meg hvis jeg tar feil!!

Du kan bygge en bessreflekskasse, men bruke det andre elementet isteden for ett bessrefleksrør.
    Da blir det ene elementet "passivt".
    Dvs. at bare det ene elementet blir drevet av forsterkeren. Det andre elementet blir da drevet av trykket inne i kassen. Vet det er flere som har gjort dette, men med vekslende resultat.
    Det kan bli både knall og fall

Det tryggeste og enkleste er nok å kjøpe ferdige kasser/kasse. Men det er jo ikke så artig da!

Delefilteret fra biltema ser bra ut det
    Hehe, ganske utrolig hva de har der til en rimelig penge!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uggabugga
    Høres greit ut med biltemas filter til 250,-, og enkelt å koble sammen blir det også. Kasse på ca 50 liter(lukket) regner jeg med at er for hvert element. Hvis jeg setter inn begge elementene i en kasse på ca 50x50x50cm(125 liter) bør jeg da ha en delevegg inni kassa, eller kan begge elemntene dele dette rommet? Har hør om at man kan montere elementene mot hverandre og snu fasen på det ene. Husker ikke hva det heter, men har det noe for seg? Er lukket system det beste eller blir det mer trøkk med refleks? Er 22 mm gulvspon greit byggematriale?

Du tenkte kanskje på båndpasskasse (hehe, har ikke peiling på hvordan det skrives)
    Er jo flere typer av denne. 3. og 4. ordens etc.
    Kan ikke mye om det gitt..

Ja, passive er å foretrekke siden det er mulighet for justering på disse.(volum, delefrekvens etc.) Det er ikke mulig på aktive filter.

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de ALLER fleste tilfeller, er bassrefleks kasser(porta kasser) større enn lukkede.

Det du nevner med å bruke det ene elementet som slave, vil jeg ikke anbefale, da bør du ha egnet slave element til dette. De ha ikke magnet, og har masse(tyngde) etter hvordan du skal tune kassen.

Var jeg deg "uggabugga", ville jeg bygget meg 2 porta kasser, en til hvert element. Størrelse og slikt finner du ut enkelt med å bruke WinISD, det er et ganske enkelt program. Men husk en ting, jo dypere du vil den skal spille, jo mer trykk mister du.. Jeg ville lagt meg på en ca 30-40hz(-3db), da skulle jeg tro det kunne funke fint

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette elementet egner seg ikke til portet kasse. Gå får lukket eller IB (phobos kassen til elekt).

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tenkte kanskje på båndpasskasse (hehe, har ikke peiling på hvordan det skrives)
    Er jo flere typer av denne. 3. og 4. ordens etc.
    Kan ikke mye om det gitt..

Ja, passive er å foretrekke siden det er mulighet for justering på disse.(volum, delefrekvens etc.) Det er ikke mulig på aktive filter.
    Det virker som du ikke har helt oversikt over dette Ole Brumm Det du sier om aktive filtre her er jo fullstendig feil! Aktive filtre (som i motsetning til passive filtre jobber på linjesignal) er å foretrekke på subwoofere og har i de aller fleste tilfeller mulighet for å justere både nivå og delefrekvens. Men dette har allerede trådstarter fått med seg. Det er såvidt jeg vet ingen ting som heter 3. ordens båndpasskasse.

Når det gjelder monteringsmetoden uggabugga foreslo så tenker han nok på isobarisk montering. Dette er et "triks" man kan bruke for å få ned kassestørrelsen til det halve i forhold til å kun bruke ett element.

F.eks hvis hver av dB-12'ene trenger 50 liter lukket kasse, ville en isobarisk løsning kun behøvd 25 liter nettovolum for å få samme avstemingsfrekvens og -3dB punkt. Ulempen er at man mister følsomhet og må klemme til med dobbelt så mye effekt for et gitt lydnivå som et element alene ville gitt i dobbelt så stor kasse. Ingen gratis lunsj

Jeg har ingen praktisk erfaring med dB12 elementet, men en lukket kasse på 50L ser ut til å være kurant, hvis du da ikke bygger kassa slik Eltek har foreslått. Elementet er uegnet til bassrefleks slik jeg ser det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe ja. Vet igrunn det godt. Er aktivt filter jeg har ment hele tiden. Hm.. det har visst gått litt surr for meg her! Bøyer meg for det
    Men jeg har lest over 500 sider elektro og kommunikasjonsanlegg i dag. Er nok ikke så rart hvis skallen ikke er helt som den skal.
    Men det med 3. ordens etc. er da mye brukt i bilstereo sammenheng. Det er der jeg har erfaring med bygging av basskasser.
    Hvis du f.eks. plukker fram gamle lyd og bilde fra den tiden de skrev om bilstereo, så vil du finne en del artikler om det der!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... Trur jeg satser på phobos subben fra eltek jeg. Fikk bra skryt i testen i lyd&bilde. Bruker mine gamle mosfet'er kombinert med et aktivt delefilter fra biltema. Skal se om jeg får tak i noen mdfplater, og få bestilt 6 meter med akustilux og noen andre småting fra eltek. Ellers ser det ut til at jeg har allt jeg trenger Ligger an til å komme godt under 1000,-lappen for to aktive subber. hihi.... gleder meg til bomber&granater i COD2...
    takker for hjelpa folkens... Skal komme med rapport når de er ferdige, men det kan fort bli 2006...
    Dette kan jo være et alternativ for økonomisk anlagte... 300 watter'n koster jo ikke mer enn 85 pund, elementet ca 500,-, delefilter 250,- og litt dempematrialer/småskrot ca 200,-... Sparer ca 650,- i forhold til elteks pris på kittet med en litt større forsterker
    Men jeg hadde nok kjøpt det ferdige kittet om jeg ikke hadde hatt elementer og forsterkere liggende da

EDIT: typo :-?

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phobosen er utprøvd på design og slikt, så tror du gjør ett klokt valg der

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har lest over 500 sider elektro og kommunikasjonsanlegg i dag. Er nok ikke så rart hvis skallen ikke er helt som den skal.
    Er straks eksamenstid for min del også, kjenner godt til problemstillingen

Men det med 3. ordens etc. er da mye brukt i bilstereo sammenheng. Det er der jeg har erfaring med bygging av basskasser.
    Hvis du f.eks. plukker fram gamle lyd og bilde fra den tiden de skrev om bilstereo, så vil du finne en del artikler om det der!
    Har ikke tilgang på gamle L&B blader her, men jeg er nysgjerrig på hvordan en 3. ordens båndpasskasse er konstruert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Har ikke tilgang på gamle L&B blader her, men jeg er nysgjerrig på hvordan en 3. ordens båndpasskasse er konstruert.
    Kikket litt i mine gamle blader, og leste flere tester hvor de hadde prøvd ut luket kasse, bassrefleks, og fjerdeordens båndpasskasse, Hva fjerdeordens skal bety vet ikke jeg.
    Har lest noe om tredjeorden også, men finner ikke igjen det.
    Det gikk igjen i alle testene at lukket og bassrefleks ligger på volum 30-50 ltr. bånpasskassene har 10-20 liter mer.
    De har også dypest og høyest lyd. Mens lukket gir "best" lyd.
    Bassrefleks blir en mellomting, slik jeg har forstått det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt i mine gamle blader, og leste flere tester hvor de hadde prøvd ut luket kasse, bassrefleks, og fjerdeordens båndpasskasse, Hva fjerdeordens skal bety vet ikke jeg.
    Har lest noe om tredjeorden også, men finner ikke igjen det.
    Det gikk igjen i alle testene at lukket og bassrefleks ligger på volum 30-50 ltr. bånpasskassene har 10-20 liter mer.
    De har også dypest og høyest lyd. Mens lukket gir "best" lyd.
    Bassrefleks blir en mellomting, slik jeg har forstått det.
    Det kalles fjerde ordens båndpasskasse fordi man får to andre ordens avrullinger (-12dB/oktav). En nedre som bestemmes av elementet og det lukkede kassevolumet, og en øvre som bestemmes av reflekskammerets volum og avsteming (lengde&diameter på refleksrøret). Mulig jeg ikke har helt styring på fakta her, men jeg tror jeg er ganske nære med den beskrivelsen.

En tredje ordens båndpasskasse må følgelig ha en første ordens avrulling oppad, men hvordan dette gjøres er jeg nysgjerrig på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •