Data på gamelt Seaselementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Data på gamelt Seaselementer.

Noen som vet hvor jeg kan få tak i datane på : H566 A21FE/B 4ohm. Disse sitter i Electrocompaniet Objekt høyttalere, men jeg tror de er byttet en gang før, så jeg tror ikke dette er orginalelementene.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Noen som vet hvor jeg kan få tak i datane på : H566 A21FE/B 4ohm. Disse sitter i Electrocompaniet Objekt høyttalere, men jeg tror de er byttet en gang før, så jeg tror ikke dette er orginalelementene.
    Tenker det er Ca 21 RE som kommer nermest, selv om den har ett annet oppheng ( http://www.seas.no/seas_line/woofers/H397.PDF )
    Basselementet i Objektet har hvert gjenstant for bytting nærsagt hver gang det har skjedd en oppgradering av elementer, og det har hvert ett nytt element som passer.
    Den første papp med 4 Ohms spole og oppheng av foam.
    Plast transparent membran 4 Ohm med invertert gummioppheng var vel element nr 2 som ble brukt i bunnen.
    Mener også at det var ett P21re-s som stod ble brukt i dem en stund ( p21 re-s s= soft dome på bassen)
    Det viktigste mtp bytting er at du finner ett element som spiller godt i en bassreflekskasse på ca 50L og med undertuning ettersom det ser ut til at de har sastset på en Qb4 konstruksjon. 20 cm rør med 7,5 cm diam.
    Bassrefleksen skiller seg noe fra tradisjonelle bassreflekser forde kassen er oppfylt med dempemateriale, i motsetning til andre bassreflekser man finner på markedet.
    Det har visst kommet en ny variant av mellemtonen som skal være en smule bedre enn den gamle 11-FM ( H143 ).

I diskanten er det visst anbefalt å bruke en 19 TFF, har prøvd både 20 / 21TFF og 19TFF, jeg fåretrekker 19, mens andre jeg kjenner liker 21TFF bedre.

For de som lurer, dette er en 3 veis bassrefleks konstruksjon, med skrå frontplate. Pyramideaktig, men har loddrett bakplate. toppen er ca 12 cm dyp,og ca 2 cm tykk. bunnen er orginalt 30*35 og høyde 1m om jeg ikke husker helt feil. Kabinett av ett kompositt støpemateriale, adskillelse mellom basskabinett og mellemtone med en kryssfinerplate. Blankpolert sort,
    bassfilter: i serie med bassen :3mH, paralell med bassen (25uF med 4Ohm).
    mellemtonefilter 25uF og 0,4mH + 1 ohm valgbart med bryter 2 ohm i serie med mellemtonen og diskant, mellemtonen har 25uF med 4 Ohm i paralell (baffelstep korigering)
    Diskanten; 4,7uF, med en samt en liten spole med relativt stor total motstand, mener det var 0,4mH og 4 Ohm. I tillegg ver det en motstand på 2 Ohm i serie med diskantelementet. I tillegg til nevnte brytere i orginalfilter for en dB justering av nivå.
    Mellemtone og diskant er fasevent i forhold til bassen i orginalkonstruksjonen.

kuul gammal konstruksjon med 1. ordens elektriske filtere.

Ellers er Seas hjelpsomme med innformasjon om du har spørsmål om dataer eller replacements for gamle saker, bare ta en telefon, dem biter ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn ser de ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må bytte alle elementene,og det som sitter der nå er:H561 19TAF/D (diskant), H143 11FM (Mellomtone) og H566 i bassen. Har du hørt 19TAF/D i forhold til 19TFF Ronny D? Har du Objekt også siden du vet så mye om dem?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skjalg
    Jeg må bytte alle elementene,og det som sitter der nå er:H561 19TAF/D (diskant), H143 11FM (Mellomtone) og H566 i bassen. Har du hørt 19TAF/D i forhold til 19TFF Ronny D? Har du Objekt også siden du vet så mye om dem?
    Jeg har hørt begge diskant variantene i nevnte konstruksjon. Subjektivt syns jeg aluminiumen får en farving som blir distinkt, og legger på en form for etterklang men ikke syngende etterklang om du forstår. I motsettning til tff'en som jeg syns gjør en glimrende jobb, men kan muligens høres en smule tilbakelent ut ved direkte bytte mellom taf og tff. Alikevell mener jeg den klarer en bedre jobb for alt annet enn symbaler.

Mellemtonen, det er vanskelig å finne ett element som generellt er nøytralt, og matcher den lineære frekvenskarakteristikk som 11-fm har. Vær oppmerksom på at de siste 11-fm ser helt annerledes ut enn de første som kom, man kan vel si at seas bare forbedret dem litt etter litt.
    Har også forsøkt MP12, den er i utgangspunktet rund, men ramma er i plast og lar seg skave med en vass tollekniv, så jeg har hatt en slik også i dem.( skru elementene sammen 11fm og mc12 face 2 face når du tilpasser ramma. diagonalen på 11cm er samme som diameteren på 12cm ) Har oxo hørt dem med de to første 11cm (E001) i Exelserien, hvor jeg likte den sorte papp bedre enn magnesiumen(E002). Den første 11cm sorte magnesium kan ha noen litt skarpe muligens harske tendenser, men "grøter" mindre enn den nøytrale 11-fm. På en måte litt både og. (mc 12 var faktisk overaskende god). Litt synd det ikke er plass til en 15cm mellemtone i dem.

Det beste basselementet jeg har hørt i dem er 21 cm papp Exel (E004) ( Uten tvil! ). Mulig det kan finnes en aluminium som kan matche for en billigere penge. Vær oppmerksom på at 22cm ramma ikke går i kabinettene uten at du må modde enten ramma eller kabinettene. jevelsk med jobb for de elementene om du skulle modde, bandsag og litt faglig hjelp så skulle du klare å sage litt av ramma til en 22cm, men da hadde jeg heller vurdert en kabinettmodifikasjon, med ny innfresing for bass med litt større diameter. Den må forskyves litt ned i forhold til orginalt for at avstanden mellom elementene skal matche like bra som på orginal kassen. )

Hva har man ikke prøvd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gamle SEAS-elementer

Jeg kan lete i mitt arkiv etter gamle datablader hvis temaet fortsatt er interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er fortsatt det, så hvis du gidder er det glimrende!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •