Potensielt Proson ombyggingsprosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Potensielt Proson ombyggingsprosjekt

Hei alle.
    Tenkte å lufte min idè her før jeg går i gang. Jeg har et helt greit hjemmekino anlegg basert på en Proson høytalerpakke av typen TWIN 5.10, en aktiv sub fra Proson og en Thomson 32 widescreen TV. Jeg er i ferd med å ta skrittet til å invistere i plasma (Pioneer 43") og samtidig fore ut veggen der plasma skal henge. Utforing skal være ca 20cm, og lages primært for å skjule alle ledninger + lage forsterkning til oppheng av plasma (har gipsvegger).

Og nå til grunnen til at jeg skriver her: jeg har i samme omgang lyst til å bygge inn alle 3 høytalere i front, siden jeg mener jeg har rom for det i en 20 cm tykk utforet vegg.

Her er planen:
    Proson Center 515 er av typen bassreflex, og består av 2 stk 5 1/4" mellomtoner og en soft dome diskant (1"). Her tenker jeg å bygge en ny kasse basert på de samme mål som original, men jeg vil lage ny kasse for å snu bassrefleks rør til å peke ut av veggen. Hever da diskanten litt i forhold til mellomtonene slik at røret kan plasseres under diskant, og samtidig skjules av gitteret som gjenbrukes. Tenker å gjenbruke rør som er 4cm i dia og ca 7 cm langt. Tenker også å gjenbruke delefilter.

Proson TWIN 5.10 har de samme 3 elementene som center + en sidestilt 10". De 3 elementene ser ut til å stå i trykk-kasse (uten port), mens bassen står i bassreflex kasse med rør på ca 7-8 i dia, 11cm langt. For de 3 elementene tenker jeg å lage en kasse identisk som for center, men da uten rør siden original ikke har det. Jeg tenker da å lage egen kasse for 10", og benytte ca samme volum som i original, og 10" blir da selvfølgelig vendt ut slik som alle andre høytalere. P.g.a utseende (konefaktor) har jeg ikke lyst til (les: lov til) å lage bassreflex kasse for 10" hvor røret også peker ut av veggen. Alternativene blir da trykk-kasse uten rør eller rør i siden slik at det puster inn i den hule 20cm veggen. Delefilter gjenbrukes fra original.

Dette blir da altså 5 kasser hvor center og de 2 på sidene blir klin like, og under de på siden står hver enkelt 10".

Planen er å bruke 19mm MDF. Innervegg i alle 5 kasser planlegges å kles med tynn skumgummi (3-4mm), muligens litt tykkere (1cm) i kasser med 10". Hver enkelt kasse skal da festes i reisverket inne i den nye veggen. Hele veggen, inkl. de 5 kassene planlegges å kles inn med hele gipsplater!! (Hver enkelt MDF-boks vil da henge som en "fulekasse" på innsiden av gipsveggen.) Dette for best mulig finish. Tilslutt borer jeg hull for hvert enkelt element og setter elementene rett på veggen, med lange nok skruer til å gå gjennom gipsplate og inn i sin MDF-kasse innom.

Så: Tror dere dette vil fungere? Kan disse 10" stå i trykk-kasse? Bør ny kasse for de 3 elementene i sidehøytalerne også være bassreflex som center? Er det fare for viberasjoner? Kommentarer ønskes, inkl. potensielle endringer/forbedringer. Eller er dette et prosjekt dømt til å mislykkes?

mvh
    Jan Inge

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan enkelt teste hvordan 10"erene hørers ut uten bassrefleks ved å tette igjenn røret. Nå blir jo ikke plassering helt lik, men du vil få en pekepinne på hvordan det vil bli.

Ellers kan du kanskje lage (få lov til å lage) hylleporter istede for rørporter?

Morro prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Revidering av egne planer

Jeg har i dag fått høre at det var stor sjans for at innebygde 10" kan skape resonans/viberasjoner i veggene, og at et evt pusterør i allefall ikke måtte puste inn i veggen. En mulig løsning for 10-erne ville være å bygge en frittstående subkasse og sette kassene på spikes fritt inne i veggen. Dette må da være trykk-kasser uten rør inne i veggen.

Planen min videre da blir rett og slett å benytte kassen til 5.10 as-it-is for 10-erne, men tette igjen røret. De 3 andre elementene flyttes og monteres på toppen av bredsiden hvor 10" allerede står. Opprinnelige hull for de 3 elementene tettes, og nytt trykk-kammer bygges rundt disse 3. (Høytaler snus altså 90 grader rundt, og alle 4 elementer er da plassert i samme bredside.)

Er dette en bedre plan enn den forrige, eller vil dette være en dårligere løsning for mellomtonene + diskant? En tredje mulighet er jo en kombinasjon av disse 2 løsningene: 10" i sin opprinnelige kasse på spikes inne i veggen, men mellomtonene + diskant i ny MDF-kasse som i opprinnelig plan...

Kommentarer ønskes fortsatt....

mvh
    Jan Inge

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=janid1967]Jeg har i dag fått høre at det var stor sjans for at innebygde 10" kan skape resonans/viberasjoner i veggene, og at et evt pusterør i allefall ikke måtte puste inn i veggen. En mulig løsning for 10-erne ville være å bygge en frittstående subkasse og sette kassene på spikes fritt inne i veggen. Dette må da være trykk-kasser uten rør inne i veggen.

Det vil bli lite resonans/viberasjoner i veggene VIST du bygger kassa i veggen i tykke plater og bruker den Harde typen glava som dempematriale. Hadde 4 12" sånn, ble veldig lite viberasjoner i veggen. Var mer da de stod i egene kasser.
    Det vil ikke skape no problemer å snu på bassreflex røret. Så det peker framover..
    ¨
    Lykke til!

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du skal bruke delefilteret fra høyttaleren, men du bør da være klar over at dette er tunet for å spille med luft rundt seg. Mistenker vel kansje at du da kan få litt grøtete lyd, på samme måte som om du setter høyttalerene helt inntill bakvegg!?!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    Mistenker vel kansje at du da kan få litt grøtete lyd, på samme måte som om du setter høyttalerene helt inntill bakvegg!?!
    Forslag til nytt delefilter? Hvis jeg bytter filter i side-HT, bør jeg da også bytte i Center?

JI

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Revisjon 2 - 10" i fastmonterte kasser

Jeg chattet i går lenge med en deltaker i forumene her på avforum.no. Han hadde erfaringer med å bygge subber i vegg, og jeg planlegger å følge hans råd og erfaringer. 10"-kassene skal bygges slik:
    - de skal fortsatt stå på spikes i sine originale kasser
    - kassen kles med et ekstra lag med MDF i front, hvilket gir ytre dybde på ca 20 cm. Dette blir da tykkelse på ny vegg
    - kassen monteres fast i bakre gipsvegg, altså i veggen jeg har i dag FØR utforing.
    - Utforingens tykkelse skal lages eksakt lik tykkelse på 10"-kasse. Ytre gipsplate på ny vegg skal da komme inntil 10"-kassene og gips skal også skrues til 10"-kassene.

Teorien er da at dette skal bli det samme som at kassene bygges i veggen, slik at gipsveggene ER bakre/framre vegg på kassene (ingen luft mellom kasse og gipsvegg).

Jeg startet på prosjektet i helgen, og er ferdig med ombygging av side-HT + Center. Det ser/høres bra ut så langt....

Begynner på utforing og fastmontering av 10"-kasser i dag :grin:

Jan Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig :-)

Har lagt inn noen bilder og litt historikk under minHjemmekino.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble da riktig så stilig!