Hei!

Lurte på om noen kunne gi meg noen gode råd angående skifting av kabler internt i HT? Hvordan få best kontakt, loddetips, kabeltips o.l.

Saken er den at jeg ønsket å skifte kabler internt i mine Klipsch RF-3 ettersom jeg syntes bassen var noe slank! Etter en kjapt innsyn fant jeg ut at kablene var tilsynelatende av typen "lakris" (senere leste jeg at dette er modifiserte Monster Cable Z series, ettersom disse fikk en del spalteplass i Reference brosjyren er vel dette ganske gjennomtenkt?) Jeg fant desverre aldri dette før prosjektet var fullført!

Kablene jeg brukte internt var av typen Tara Labs Prism Nexa (visstnok en god kabel i min "skala"), Lodding på delefilteret ble et problem ettersom jeg fort fant ut at de hullene i delefilteret som de gamle kablene var tredd gjennom var for små. Så jeg boret opp hullene litt (dette gikk forsåvidt greit). Så tredde jeg kablene gjennom og loddet de på (har ikke loddet for mye før men det gikk forsåvidt greit!). På elementene har jeg bare tredd kablene inn i "terminalen" og klemt den rundt.

-Bør jeg bruke kabelsko?

Kuttet kablene i samme lengder som de opprinnelige. Men allikevel høres det ikke ut som elementene spiller helt samstemt og symmetrisk. Lydbildet er noe rotete. Har prøvd forskjellige plasseringer og lignende. Eneste jeg er fornøyd med er forsåvidt klarheten i diskanten og den stramme bassen. MEN mellomtonen er nesten bort, og det blir altfor mye hengekøye

-Er det "feil" kabler?

Jeg er ikke førnøyd med resultatet og trenger litt hjelp og tips til enten å forbedre med de kablene jeg bruker nå eller rett og slett bytte tilbake! hadde jo ikke håpet på en nedgradering for å være ærlig!

Håper at alle kan bidra med sine egne erfaringer

Takker for all respons