Sage tips ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Sage tips ?

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sage tips ?

Når dere sager plater bruker dere sikel eller stikk sag? Jeg opplever med sirkelsaga at den spiser så mye tre at alle målingene mine blir feil. Har prøvd å kompentsere osv. men det blir alikevel ikke helt rett. Noen som har noen gode tips ? Takker som alltid for gode svar og godt forum.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Når dere sager plater bruker dere sikel eller stikk sag? Jeg opplever med sirkelsaga at den spiser så mye tre at alle målingene mine blir feil. Har prøvd å kompentsere osv. men det blir alikevel ikke helt rett. Noen som har noen gode tips ? Takker som alltid for gode svar og godt forum.
    Kommer mye an på hvordan tennene er også da, om de er fine eller veldig grove. Men hvis du synes det blir litt feil uansett hvor fine verktøy du bruker å sage med, kan du måle noen få mm ekstra, og bruke en dyr og bra fil etterpå. Det gjorde alltid vi når vi bygde, funker det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det naturlige valget er sirkelsag da, men så fremst det ikke er snakk om noe dyre greier så må du nok kompensere ganske mye og så belage deg på litt høvling og pussing. Det går vanligvis greit å sage +/- 1mm så med 2mm overmål + kompensering så er man trygg. Når man bare setter igang så er det ikke så tidkrevende som man skulle tro ;-)

Alternativt kan du bare få byggevareforretningen hvor du har kjøpt platene til å sage det for deg. :-P

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si d enkelt, med erfaring fra listelegging og parkett legging den siste tiden så er det kun et spørsmål om nøyaktige mål og nøyaktig skjæring. Den streken du merker av må d ikke være tvil om hvor det reelle målet er til og fra, for da kan du legge tenna på saga nøyaktig der du vil.

Du må merke der du skal skjære til "begynnelsen" på streken, og sage der. Ikke f.eks til midten eller slutten av streken, da vil det automatisk forsvinne litt hver gang du sager, siden sagbladet sikkert tar bort en fra en kvart til en halv cm....

Merker du målet fra bunn til kant i kant med streken og sager bort streken vil d bli helt nøyaktig! Prøv og feil med ikke kritisk trevare først! Det begynte jeg med etter første listekutt! :grin: :-P

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, man må bare huske på om man skal skjære på høyre, venstre eller om man skal skjære bort streken så går det greit

Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange bra svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bruker sirkelsag prøver jeg å skjære f.eks sidene på kassa ut i fra en lengde på plata. Om plata er 240 cm lang skjærer jeg av X bredde langs hele plata og kapper deretter høyden på sidene med håndsag. Bredden på sidene blir da ihvertfall eksakt like brede.

Elllers gjelder det å måle 2 ganger kutte 1 gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •