Delefilter spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter spørsmål

Hei,

Kan noen hjelpe meg å forklare meg noe på ett delefilter. Jeg har ett par Energy høytalere som har følgende konfigurasjon:

1 diskant
    1 6 toms til mellomtone
    1 6 toms til bass

Delefilteret deler selvfølgelig mellom signaler til diskanten og signalet til mellomtone og bass. Men det jeg lurer på er om det er noe deling derfra? Med andre ord. Deles mellomtonen fra bassen noen sted?

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på alle høytalere over en viss standard (lav) har deling mellom bass/mellomtone/diskant.

Men er det to like 6"bass/mellomtoner som spiller samme frekvensområde eller er det eget element til mellomtone og eget til bass??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Hei og takk for svar,

Elementene er helt identiske. Det eneste er at den ene er montert i ett eget kammer sammen med bassreflektoren. Det var når jeg la asfaltplater inne i høytaleren at jeg klarte å glemme hvilken som skulle hvor.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    m-hm, da vil jeg tro at de i utgangspunktet spiller samme frekvensområde og så er det kassa som bestemmer resten. Er det forskjellig farge på +lederne fra delefilteret til elementene?? Det bruker også å stå avmerket f.eks. M og W på delefilteret hvis det er deling mellom bass og mellomtone

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt mulig at dette er en 2,5veis høyttaler - det vil si at begge 6" elementene spiller bass, mens bare den ene spiller mellomtone OG bass. BEL er et eksempel på en slik 2,5veis konstruksjon.

For å finne ut av hvilket ledning som skal hvor må du kikke på delefilteret. Hvis spolene i filteret er av samme type (enten med eller uten jernkjerne) er den spolen som er fysisk størst den som også har den høyeste induktansen (mest mH). Denne spolen skal være tilkoblet elementet som kun skal spille bass.

Hvis det kun er én spole med jernkjerne i filteret er dette sannsynligvis spolen til basselementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Takk for hjelpa dere. :-) Fikk lånt ett multimeter. Målte mellom de to plussene og fant god kontakt. Var det samme på minusene så da spiller nok begge i samme frekvensområdet ja. Kan neppe tro at dette er noe ideel løsning men jeg skal bytte disse så fort jeg flytter inn i ny leilighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •