Bygge stativhøyttalere (lik SA510)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bygge stativhøyttalere (lik SA510)

Er det mulig å bygge seg høyttalere i samme størrelse som SA510 rimligere og/eller bedre? Er kassa en forholdsvis grei konstruksjon?

Har skummet litt over DIY-trådene, men ser de fleste bygger svære greier. Noen som kan spore meg inn på rett tråd eller noe?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på Dynabel C22. Kit m/kab. i Kirsebær/sort er jo i rett prisklasse hvis prisen hadde vært pr. par og ikke pr. stk.

Er det noe annet fra Dynabel som kan være interessant?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Det jeg er på utkikk etter er en høyttaler med litt punch i mellombassen, og god mellomtone/diskant. Den behøver ikke spille veldig høyt, for jeg er mest opptatt av god lyd på moderat volum.

Kunne tenke meg 5 stk som kan monteres på veggen, og som har en frekvensrespons som fungerer sammen med en SVS PB10-ISD.

Budsjettet til prosjektet er på 15000. Dynabel C22 er dobbelt så dyrt som dette dessverre. Finnes det noen alternativer?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 5 x black pearl eller B&W 601 , 602 ?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Hva med 5 x black pearl eller B&W 601 , 602 ?
    DIY?

Håpet mitt var jo å kunne komme i mål med en bedre høyttaler enn SA510 til samme prisen. Det er jo mulig jeg, med mine begrensede kunnskaper om selvbygging, tar meg vann over hodet her, men hvor vanskelig kan det være?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man har tid, sted og litt sløyd kunnskaper skulle det ikke være så vanskelig nei... :wink:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sendte en PM til Snickers, og han oppmuntrer meg med at det skal være mulig å lage noe bedre enn SA510 til kr 2500,-/stk.

Dermed må jeg begynne jakten på en god bass/mellomtone og en bra diskant. Er det noen som kan hjelpe meg litt i gang med å henvise meg til noen steder jeg kan finne ut mer om hvordan en velger høyttalerelementer til DIY-projektet sitt?

Håper å lage en høyttaler som spiller bra ned til 50hz og med en god og detaljert diskant.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner det er et poeng at de skal henge på vegg og ha et format omtrent som SA-ene. Men går det an å forme dem annerledes uten at du føler det blir feil? Og kan du droppe å henge dem på veggen? De kommer aldri til å yte det de kan yte stående litt lenger ut i rommet om du henger dem på veggen. Du må også ta stilling til om de må være magnetisk skjermet og om du skal ha en tilsvarende senterkanal liggende.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og har du planer om å få kassene ferdig bygget? I såfall er det ikke så lett å spare de planlagte kronene.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er ganske stort, så jeg har tenkt på 2 par gulvstående og en center + sub. Jeg har forøvrig ikke behov for å spille veldig høyt, og når jeg nå blir pappa i desember har jeg tenkt at det kanskje kan være en ide å ha høyttalerene et sted membranene får være i fred for barnehender.

Planlegger å bygge kasser og alt selv bare ikke snekkerarbeidet blir alt for komplisert.

Det kan selvfølgelig være et poeng dette med magnetisk skjerming av center, men det blir projektor i hjemmekinoen sammen med en mindre flatskjerm på trillebord (til dagsrevyen og slikt). Da er det vel ikke så viktig med skjermingen?

Utformingen er ikke så viktig, men de bør helst kunne henge på veggfeste.

Edit: Kunne dette være noe for meg feks? http://www.seas.no/froy_mk3.htm

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er i alle fall helt sikkert. Jeg MÅ hive meg på et prosjekt andre har planlagt. Det er fryktelig komplisert å beregne delefiltere, volum og alt mulig annet. I alle fall virker det sånn når en ikke har gjort det før.

Dessverre ser det ikke ut til å finne mange prosjekter en kan henge på veggfeste.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. Jeg blir så sabla engasjert med en gang jeg blir interessert i et tema. For øyeblikket er det altså å bygge høyttaler. Det gjenstår jo å se om jeg kommer så langt som til å bygge, men skal det bli bygging må det ikke være for vanskelig sånn snekkermessig. Har noen tommeltotter og dårlig tålmodighet.

Hvis jeg skulle finne på å bygge en høyttaler som lukket kasse (innbiller meg at dette er lett) så har jeg tenkt på 2 stk Seas CA18RLY og en Audax TW034X0 i en MTM D'appolito design. Har funnet disse elementene ved å surfe i hytt og gevær på mange forskjellige fora inkl. dette.

Er det mulig å få dette til å låte bra i en kasse på mellom 16 og 20 liter?

Hvis jeg er på villspor bør jeg kanskje finne på noe tilsvarende i en enkelt konstruert gulvstående sak alà Thor? Thor er litt dyr, men det er kanskje mulig å bruke konstruksjonen med noen rimligere elementer?

EDIT: Eller rett og slett bare droppe å lage kabinett? http://www.home.no/kjellalme/ :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •