Noen som har kjennskap til dette DIY prosjektet av Jon Marsh??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har kjennskap til dette DIY prosjektet av Jon Marsh??

http://htguide.com/forum/showthread.php4?t=11321

Har lest endel om dette prosjektet og det frister å prøve, problemet er å bestille fra parts express såvidt jeg har registrert her på forumet.

Noen som har bygget/hørt/har en formening om, disse?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.creativehifi.com skaffer vel det du trenger fra PE.

Frode

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den, har sendt til forespørsel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Noen som har bygget/hørt/har en formening om, disse?
    Det var morsomt at du skulle spørre om nettopp det. Jeg har dessverre ikke hørt dem, men jeg har akkurat begynt å bygge kasser til dem. Har faktisk tenkt å bygge både den originale stativ-versjonen og den 'mindre kjente' gulv-versjonen. Sistnevnte blir på 60 liter, samme baffelbredde som den på stativ, og med port i bunnen har jeg tenkt, etter anbefaling fra the man himself.
    Jeg tror etter å ha lest masse om de på HTguide, samt lest tilbakemeldinger om Jon Marsh og hans konstruksjoner, at dette er bra saker.
    Det er nok mye takket være han at Avalon er det de er idag. I DIY-miljøet tror jeg kanskje det bare er Nelson Pass som kan hevde seg med Jon Marsh.

Det er jo kun synsing fra min side dette da selvfølgelig, og det er jo opp til deg å avgjøre hvor mye/lite det er verdt.

Den store minusen med disse høyttalerne (og flere av hans andre design) er at delefilteret er ganske så komplisert, dvs. det består av mange komponenter, noe som gjør filteret dyrt.

Jeg vet at det går an å få kjøpt Dayton-elementer fra Tyskland (bl.a. her: http://www.boxen-baustelle.de/) men de er endel dyrere der, dvs rundt 430 kr for RS180, men frakten blir nok billigere.

Selv planlegger jeg en tur over til New York rett over nyttår. Har tenkt å kjøpe en god del elementer fra Parts Express (Dayton, HiVi), pluss at jeg skal kjøpe en del andre elektronikkting som er billigere over there. På denne måten regner jeg med å 'sponse' ihvertfall flyturen, i form av penger spart i forhold til å kjøpe i i Europa.
    Det skader heller ikke at New York er en veldig kul by å ta en langhelg i.

Hvis du har noen konkrete spørsmål, kan jeg kanskje hjelpe deg, eller du kan spørre på htguide-forumet direkte. Folka der er veldig hyggelige og behjelpelige.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    New york, Neeew yoooooooork!

Ønsker deg god tur blekansikt, en tur til New York høres ikke feil ut!

Anyhow, hvor mye regner du med at delefilteret kommer på?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Snickers-is bemerker den lave delefrekvensen på 1400hz i en annen post. Hvordan forsvarer Jon Marsh dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av phonar
    Ser at Snickers-is bemerker den lave delefrekvensen på 1400hz i en annen post. Hvordan forsvarer Jon Marsh dette?

Jon Marsh har egentlig bare valgt det andre av to onder. Han liker å dele lavt slik at basselementet kun spiller i sitt tilnærmet 'pistoniske' område, og man unngår dermed alle problemene som de fleste basselementer har i området 1800-3000Hz, p.g.a. oppbrytning og andre styggedommer. Ulempen er selvfølgelig da at det krever mer av diskanten. Derfor må man bruke en diskant som tåler å deles lavt, noen bl.a. Seas H1189 (27TDFC) gjør. Det kreves da at man bruker et bratt filter.

Avalon er vel kanskje den mest kjente høyttaler-produsenten som følger dette design-konseptet. (Grunnleggeren av Avalon kaller Jon 'the grandfather of Avalon') Grunnen til at ikke flere gjør det samme, tror jeg har mye å gjøre med økt kompleksitet og økte utgifter i filteret, samt at det altså kreves mer av diskanten. Men for selvbyggeren, som i dette tilfelle bygger etter oppskrift, er ikke dette så problematisk.

Jeg tror delefilter-utgiftene vil komme på rundt 3000kr pr. par, pluss minus.

Her har jeg sakset noen sitater fra Jon som kan virke litt mer forklarende:

To understand some of these designs posted, you may need to re-read some of the posts, and look at some of the other post topics, such as discussion about cauer-elliptic filters and how they're implemented in some of the various designs posted on this forum- actually in quite a few of them, as it's a design technique I pioneered some number of years ago in order to improve the performance of conventional two way speakers, though it's quite applicable to multi-way designs, pretty much any design that uses a cone mid or mid woofer to tweeter will benefit. The reason being that lower crossover frequencies can be used, with steeper cut-offs (equivalent to 8th order L-R), and better driver blending over a much smaller range of frequencies, while having similar or lower group delay than a conventional 4th order all pass (Linkwitz-Riley) crossover.

A cauer-elliptic is just a specific type of topology; it doesn't describe the actual transfer function of the filter or time domain behavior, such as group delay. I've used them in audio applications since the late 80s'. Cauer-elliptics are often referred to as equal ripple filters, becuase they have an equal voltage ripple in the pre-transistion band and post transistion band behavior.

The implementation I use for speakers is tuned to emulate an 8th order Linkwitz-Riley for the first 50 dB of attenuation. As a passive ladder network, it only has one more reactive component than a conventional 4th order LR. As the "ripple" component in the stop band is at a level lower than -50 dB, needless to say, it's indiscernable in the passband. It still maintains attenuation based the zero following the transistion band, but at a lower rate. Becuase of the phase rotation due to the zero, it doesn't have the same phase shift or the same group delay properties as a true 8th order L-R - it's very similar to the group delay of a 4th order LR (actually a bit less), and unlike an 8th order LR, drivers must be wired out of phase- behavior in the crossover region is like a 2nd order all pass, but over a much narrower range of frequencies than even a 4th order LR.

One of the critical things for clarity (low distortion and energy storage) is doing one's best to use drivers just in their pistonic range. The lower the Q of the cone, the closer to pistonic behavior over a wide frequency range, the more neutral the reproduction of what the "motor" does. If the motor itself isn't as linear as desired, then the best diaphram in the world won't help.

Measurements show that up to SPL levels in the mid 90s, the 27TDFC offers low non-linear distortion and smooth wide frequency response; it could be justifiably said that it's the closest thing to a poor Man Millenium Excel's.

The 27TDFC holds up a bit better on non-linear distortion in the low end, too- it's surprisingly close to the Millenium Excel tweeter at levels normallized to the mid 90's at 1 meter. It's definitely a sleeper of a tweeter.

Beklager den lange meldigen. ;-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lange poster er bra! Spennende felt dette her, blir interessant å høre dem. For min del blir det bygging i vår. Skal også bygge en bel center.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner godt den lave delingen når man ser frekvensoppbrytningen som begynner allerede med en ulinearitet ved 4kHz på det bassmellomtoneelementet. Skulle man delt ved 3kHz her, så måtte man delt sinnsykt bratt på grunn av dette (det er etter min mening sinnsykt bratt delt allerede).

Personlig ville jeg nok ikke valgt dette 7"-elementet i en 2-veis høyttaler i det hele tatt, men så er jeg tilhenger av systemer der elementene oppfører seg pent i utgangspunktet, slik at filtreringen kan holdes enkel. I denne høyttaleren er det filteret alene som gir den flotte frekvensresponsen. Det låter sikkert bra.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •